Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd på sprayburk - bra ?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-11-02 12:53:22Fjattespatt,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-15
Läst 7882 gånger 
Hej,

Jag har inhandlat Biltemas linoljebaserade tunnflytande (för hålrum) på sprayburk och Dinitrol Combi Wax på sprayburk (för underredet). Jag tycker det verkar bra med spray men har läst några inlägg som skriver att det inte skulle vara så bra.

Nu är det så att jag inte har någon kompressor och jag orkar inte handpumpa / pensla. Nog får jag väl lite skydd med mina sprayburkar ändå?

Hälsn,

/ FS


Postad 2004-11-05 13:01:16CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7844 gånger 
För underedet är det inget problem alls. Men har din bil redan (du nämner inte modell/årsmodell) behandling i hålrummen, så kan en sprayburk med mycket lösningsmedel i värsta fall försämra rostskyddet. Speciellt om bilen har ett vaxbaserat skydd och du använder ick-vaxbaserade preparat.

Vad gäller att "orka" och handpumpa så är det nog inget problem i hålrum. Det är inte speciellt många pumptag som krävs för att fylla dörrar, huv och de viktigaste hålrummen. Ska stora ytor av underedet behandlas så kan det vara jobbigare.




Postad 2004-11-11 15:36:59Fjattespatt,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-15
Läst 7818 gånger 
Min bil är en BMW 740 från 1995. Jag vet inte om den har hålrumsbehandlats förut. Antagligen inte eftersom det vid rostskyddsbesiktning upptäcktes att det hade börjat rosta lite vid svetsfogar.

Kan inte lösningsmedel ha en positiv effekt också? Genom att fukt trängs undan effektivare?

Hälsn,

/ FS


Postad 2004-11-11 21:17:55CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7810 gånger 
Du måste låta bilen torka ordentligt innan du rostskyddar - du får inte ha fukt i hålrummen. En seriös firma rengör bilen noga och låter den torka noga (en del har speciella torkrum). Skall du behandla själv måste du göra på motsvarande sätt. har du inte tillgång till en bra lokal så är det kanske bättre att avvakta till sommaren.

Eller fundera på om du vill investera 5000 kr på att låta en firma göra jobbet - vinterns härjningar kommer onekligen belasta bilen ytterligare.


Postad 2004-11-25 16:50:42pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7741 gånger 
Japp, CRV har rätt som vanligt...
MEN:

Många bilar saknar all form av rostskyddsbehandling förutom det "snåla" som fabriken lägger på..

1) Superbra: Rostskydda din bil med samma/samma typ av medel som fabriken använde, och med konstens alla regler på en rentvättad bil som också har hunnit torka ordentligt.

2) Alla andra (inklusive jag) har inte tid att vara 1000% korrekta, utan har ett liv att leva utanför bilen (också)..
Hur gör vi då, om vi trots allt tycker om vår bil och vill ha den rostfri??

Svar:
Pumpa in valfritt rostskyddsmedel (SKAKA FLASKAN FÖRST!) i hålrum och balkar, inne i dörrar etc. Jag har alltid kört "latmaskmetoden", dvs. pumpat in valfritt rostskyddsmedel på egen hand (man är väl karl!) samt givetvis köpt det billigaste medlet som säljs. (Biltema).

Har det funkat?
Japp!
Var det enkelt?
Japp!
Hur länge funkar det?
-Minst 14 år på 2 behandlingar, om man räknar gamla Saab900. Bilen i fråga skrotades pga. stöldskada, men ser fortfarande efter flera år på skroten både nyvaxad ut (droppar pärlar sig på lacken) samt ingen rost alls..

Observera att gamla SAAB900 inte var förzinkad alls, men trots detta så var den rostfri för mig.. Förzinkade modernare bilar är ännu lättare att rostskydda!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014