Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-02-08 08:30:44 | krille_malin, KARLSKRONA Medlem p?Stacken sedan 2004-03-24 | | Läst 7873 gånger | | Hej!
köpte ny bil i måndags.... den hade motorvärmare/kupevärmare, hade den inkopplad i 1,5 timme i morse, men kupen känndes endast lite ljummen trodde den skulle vara riktigt uppvärmd. sedan öppnae jag motorhuven o kännde på motorn, känndes ej varm. eller känner man ej det ?
är tiden för kort behöver den vara inkopplad längre ?
|
|
Postad 2005-02-08 22:05:50 | krille_malin, KARLSKRONA Medlem p?Stacken sedan 2004-03-24 | | Läst 7855 gånger | | ok tack skall känna på den, någon annan som använder motorvärmare, hur länge brukar ni ha den igång på morgonen innan ni startar bilen ?
krille
|
Postad 2005-02-09 19:19:44 | martinus, Motala Medlem p?Stacken sedan 2004-09-24 | | Läst 7846 gånger | | Jag har en modern där man ställer in tiden när man ska åka
Utetemp: Tid: +10, 20 min +5, 30 min +-0, 55 min -5, 70 min -10, 80 min -14 och kallare, 90min
martinus
|
Postad 2005-02-10 10:06:06 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 7842 gånger | | Jag vill minnas att doppvärmaren i kylarvätskan enbart värmer upp den ca 40C (över den ursprungliga temperaturen). Så det handlar inte om någon hög värme som man kanske kan känna i motorrummet.
Kupévärmaren brukar ju dock snabbt värma upp inneluften - det handlar ju om en extremt liten "massa" att värma upp. Det som kan ta tid är att få rutorna isfria om det är riktigt tjock is.
Martinus siffror stämmer väl med det som jag har sett rekommenderas allmänt för motorvärmare.
Fann lite på DEFA: "Med inkopplad DEFA motorvärmare höjer du motorns temperatur upp till 50ºC över utetemperaturen, avhängigt värmarens placering och kylvätskevolymen. Den idealiska inkopplingstiden beror på utetemperaturen. Efter ca 3 timmars inkoppling vid -17ºC uppnås termisk balans. Detta betyder att tillförd effekt efter detta endast bidrar till att bibehålla temperaturen. Resten försvinner ut i omgivningen. Motorvärmaren kan stå inkopplad under längre perioder utan att varken motor eller värmare tar skada. Det medför dock bara onödig strömförbrukning."
|
Postad 2005-02-10 14:29:03 | krille_malin, KARLSKRONA Medlem p?Stacken sedan 2004-03-24 | | Läst 7838 gånger | | hej
tack för alla svar. hade motorvärmaren igång idag 2timmar märkte stor skillnad i kupen var ljummen, riktigt varm blir den väl aldrig. motorn däremot känndes ej varm men... kom upp i temp efter 2min körning som den nog inte annars hade gjort..
enligt vad jag läst så sparar väl motorvärmare bränsle ?
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|