Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Klarlackade dekaler




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-02-25 10:06:23Eaglecoth,
Medlem p?Stacken sedan 2005-02-25
Läst 8090 gånger 
Jag vill ta bort dekaler (solblekta), bättra på lacken runt om och sätta dit nya dekaler. Problemet är att det är klarlackat över dekalerna.....skall jag våtslipa bort klarlacken för att sedan pilla bort dekalen osv?

Det jag är lite osäker på är våtslipmomentet, någon som har tips?


Postad 2005-02-25 15:36:09Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 8079 gånger 
Det är en ganska stor fråga du ställer som skulle kräva ett enormt stort svar.
Vet inte hur många på den här sidan som har gjort det du tänker göra. Ett av mina uppdrag jag fått av mina kunder var att ta bort två klistermärken föreställande 50-tals pinuppor vilket han inte ville ha på sin Honda Gold Wing.

De som ytterligare ökade svårighetsgraden var att det var lackerad mjukplast vilket gör att många som har polerat en del vet hur problematiskt det kan vara. Dessutom så var baslacken lackerad i fält med stripning runt vilket gör att det blir höjdskillnader i baslacken vilket då medför att det är lätt att slipa igenom där.

Jag kunde ganska lätt konstatera att de var klistrade på original klarlack och därefter överlackerade med ny klarlack.
Detta gjorde att jag kunde slipa mig ner till märkena för att ta bort dem, därefter slipade jag bort det senaste klarlackslagret för att därefter polera upp ytan.
Det enda problemet som uppstod var att de ytorna jag gjort iordning blev brutalt mycket bättre än de övriga original delarna som var lackerade.

I och med att det var olika fabrikat på lack så kunde jag med bra belysning se skillnad på klarlackslagren och därmed slipa bort varenda liten fläck av de nya lagren.

Det du måste se upp med är så att inte klistermärkena sitter direkt på baslacken och därefter är klarlackat för då kan du inte polera upp ytan utan blir tvungen att lägga på ny klarlack. Slipar du hål i baslacken så får du lackera om även den.

Svårighetsgraden på arbetet klassar jag som ganska hög och med tanke på att du känner dig osäker på våtslipningsmomentet så, vad vet jag.
Hur säker är du på poleringsmomentet?

Det känns ju som att du absolut inte accepterar att det ser ut som det gör så egentligen har du inget att förlora men en massa erfarenhet att vinna av att prova. Fota gärna ditt arbete och lägg ut det på forumet, det skulle vara intressant att följa. Klarar du av det hela så blir jag faktiskt lite "halvimponerad".

Vill du göra det enklare för dig så kan du skaffa några klistermärken som är större än de som sitter på och klistra över. Om du nu bestämmer dig för att göra detta så får du skriva det. Eventuellt så kan jag supporta lite HÄR på forumet men GARANTERAT INTE någon annan typ av supportning i ämnet. CRV kan nog hjälpa till en hel del också, eller hur CRV?

Lycka till
Tommy


Postad 2005-02-25 18:03:20Eaglecoth,
Medlem p?Stacken sedan 2005-02-25
Läst 8075 gånger 
Tack för svaret, även om jag hade hoppats på att lösningen skulle vara lite enklare.

Det var kanske som du anade en MC det handlade om för min del oxå. Det sitter dekaler på en solidvit lack (snyggt va) som skall ersättas.

Jag skall ringa skroten och köpa skrapade motsvarande delar och öva på, finns bara ett sätt att bli bättre.


Postad 2005-02-25 18:49:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8074 gånger 
Tommy, detta är för avancerat för mig ;o)
Jag begränsar mig till helt fastbrända dekaler UTAN klarlack på. De kan vara nog så jobbiga (dekalborttagare av typen gummirondell till borrmaskin fungerar oftast bra).

Lycka till Eaglecoth och återkom med hur det går!

MVH/CRV


Postad 2005-02-27 20:23:01Tommy The Polish Man, Wild Wäsby
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-02
Läst 8056 gånger 
Är det inte lättare att slipa ner allting, montera nya dekaler och därefter klarlacka? Vit färg är ju inte en av världens svåraste färger.
Troligtvis så är dekalerna monterade direkt på den vita basfärgen och därefter klarlackat, detta gör att du inte kan ta bort märkena och därefter polera upp det hela.
Klistermärkena brukar bli ganska hårda och svåra att pilla bort när det har varit utsatta för lösningsmedel och 2K klarlack.

Det lästtaste är ju att montera nya dekaler över de gamla och strunta i att klarlacka.
Vad är det för mc vi pratar om?

CRV, jag tror inte så många har gjort den typen av arbete som det här gäller så jag skojade lite med dig.
Känner annars att du växer mer och mer och din kunskapsbank fylls på hela tiden (nu skojade jag inte).

Tommy



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014