Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Genomrostig Audi!!!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-03-11 23:50:23pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 9650 gånger 
Tja, jag tycker att det hör hemma här..

Idag såg jag "min första" genomrostiga Audi 100!
Bilen som var "helgalvaniserad" och som "aldrig kunde rosta!"

Dörrarnas undersida hade stora rosthål, vilket betyder att galvningen borde ha haft hjälp med tunnflytande rostskydd..

"Skoj" att se att även "rostfria" bilar rostar!
(Hade ägaren åkt till biltema för 10 år sedan och rostskyddat Audin, hade detta inlägg inte existerat, eftersom bilen i så fall varit rostfri idag, och jag inte lagt märke till den..)



Postad 2005-03-13 09:17:33CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 9634 gånger 
Detta stämmer väl med Korrosionsinstitutets undersökningar, galvningen innebär ju att zinket är en offeranod och om skyddande lack/grundlack och ev rostskydd slits/skadas så äts zinklagret med tiden upp.

Vissa biltillverkare (bla japanska) har MYCKET tunna skikt. Audi och flera andra har betydligt tjockare, men har också fått problem med lacksläpp (det blir svårare för lacken att fästa).

I vilket fall så kräver vårt klimat kompletteing med rostskyddsmedel då det alltid uppkommer situationer där zinket annars börjar konsumeras (sprickor efter en tids belastning vid svetsfogar, skador av lack pga däcksprut, både på och under karossen etc). Rostskyddsmedel kan hindra att detta sker - det är därför det är så viktigt att rostskydda INNAN bilen börjar rosta.
Rostskyddsmedel gör mycket nytta även då en bil börjat rosta, men kan ofta bara göra att processen som startat sker långsammare. Behandlar man innan så kan man hindra rostprocessen från att starta.

Experttipset skall dock vara att vänta med att rostskydda en helt ny bil några hundra mil då en ny bil "sätter sig" i skarvar och fogar. Men man bör helst behandla bilen då den fortfarande är så "ren" som möjligt och den sluppit en första omgång vintersalt...

MVH/CRV


Postad 2005-03-18 17:53:09pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 9603 gånger 
Audi var ju "Jesus" (frälsaren) på sin tid på 1980-talet att "fixa" rostproblemet med galv. Givetvis är de som är "först ut" även "först ut" med barnsjukdomar..

Vad jag tycker är roligt "anyway", är att man kan se "genomrostiga" Audi 100 på våra vägar idag..

Varför ser man exempelvis inte så många 80-tals Ranaults? -De rostade ihjäl redan efter något år... hehe..

Själv köper jag bilar när de är cirka 3-4 år gamla. Då rostskyddar jag dom, och gör en rejäl service. Bilarna blir som "helt nya", och håller "hur länge som helst"..
:-)




Postad 2005-07-30 03:01:08xeroxe,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-30
Läst 9270 gånger 

Audi 100 C4 -94!


Detta inlägget har redigerats 2005-07-30 03:02:21



Postad 2005-07-30 10:44:21CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 9261 gånger 
Ingen rolig bild, men AUDI har fortfarande ett av marknadens bästa rostskydd. Du kan pga felaktiga processteg vid falsning och annan plåtbehandling se Mercedes E-klass mfl som har rejäla rostangrepp på bara några år (MÅNGA bilar är drabbade) - likaså nya Ford Mondeo och Focus (limfogarna), men mindre problem med bla lacksläpp och galvanisk korrosion har även SAAB (främst 9-5 baklucka), Volvo (S/V 40) på senare år.

Så det finns få bilar som har ett perfekt skydd. Noteras kan att testen med nya produktionsmetoder och mer galvning har gjort att lacksläpp och andra problem som visar sig TIDIGT har ökat hos europeiska bilmärken som förknippas med bra/hyfsat rostskydd.

Detta hara INTE drabbat de japanska bilarna, men de har å andra sidan haft betydligt sämre långtidsskydd. Och detta verkar fortsätta för flera då de inte har satsat på välkänt effektiva konstruktions- och processförbättringar.

I vilket fall så är det ett bra tips att komplettera sitt roskskydd TIDIGT - INNAN det börjar rosta!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014