Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : rubbing utan klarlack eller inte!?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-12-20 12:21:08herge, Lund
Medlem p?Stacken sedan 2005-12-19
Läst 6938 gånger 
Kan man köra samma procedurer d.v.s. t.ex. använda en Flex roterande och köra rubbing->polish->vax oavsett om man har klarlack eller inte ovanpå lacken? Har en gammal röd BMW från -92 som jag faktiskt är lite osäker på om den har klarlack eller inte och fick tipset att ta lite rubbing och gnida för att se om det fastnade färg på trasan.
Ska man kanske ta det lite lugnare med rubbingen om man saknar klarlack?


Postad 2005-12-20 13:25:21bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6934 gånger 
Om bilen inte är omlackad så har den med 90% säkerhet inte klarlack.

Jag skulle rekommendera att du kör med en oxidlösare i st f rubbing om det är oxid o mindre repor du har.
Ex.vis Smartabs Buffer 2000 (har kanske bytt namn nu i år). Den är supereffektiv på oxid och slipar inte som "vanlig" rubbing. Sök lokal säljare på www.smartab.com

Polish o vax är svårt att köra med roterande maskin då det är lätt att få polerrosor p g a maskinens cirkulerande rörelse. Det bästa är om du till det använder en dubbeltrissa. Dom finns att köpa billigt numera. 3-400:-.

Du kommer att ha mycket glädje av den även framledes då du kan använda den både till finpolering o vaxning. Till grövre polering och kraftig oxidborttagning är den dock för klen.


Postad 2005-12-20 14:11:09CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6929 gånger 
Herge i Lund:

Detta har varit en mycket flitigt diskuterad fråga (sök gärna). Det verkar ju logiskt att det är en ENORM skillnad med och utan klarlack då flera produkter görs för lacker med eller utan klarlack.

SAnningen är dock att inga proffsprodukter har denna uppdelning och färre och färre konsument produkter. Klarlack är ju lack utan pigment. Alltså finns det ingen fundamental skillnad - tjockleken kan desutom vara densamma.

Men anledningen att vissa proffsmedelstillverkare anser att man skall vara MER försiktig med grövre polering av klarlackade bilar är att fina repor kan förstärkas optiskt pga klarlacken (de bryts ju annorlunda). Men å andra sidan blir lackerna tåligare mot oxidation (nedbrytning pga UV-strålning etc).

Testar gör du lämpligast i en dörröppning så att du inte gör en "fläck" om du mot förmodan gnuggar för hårt. Får du röd färg i trasan efter ett tag så har du inte klarlack.

MVH/CRV


Postad 2006-01-03 22:20:39herge, Lund
Medlem p?Stacken sedan 2005-12-19
Läst 6874 gånger 
Sådär då var det gjort! Köpte mig en billig roterande på biltema samt smartabs polish + hårdwax och SONAZ hårdwax och började.
Till att börja med så tog jag bagageluckan och stod ganska länge för att vara säker på att all oxid försvann. När jag sedan kollade på trissan så hade den faktiskt blivit lite röd så jag bestämde mig för att inte stanna riktigt lika länge på samma ställe på resten av bilen. Gick igenom hela bilen och resultatet är klart mycket bättre men jag har lite frågor.

1. Hur länge ska man köra fram och tillbaka på en yta? Ok det kanske är svårt att säga men nu gjorde jag det kanske 3-4 gånger snabbt fram och tillbaka bara d.v.s. väldigt lite.

2. Det var EXTREMT svårt att få det bli lika putsat överallt. När man flyttade sig fram till ett nytt område så kunde man ibland se skillnad mot det nya och det föregående området (efter det var klart och då speciellt på taket). Några tips på hur fasen man ska gå till väga för att få en "smooth" yta?

3. Hur många rondeller behöver man? Hade 3x2 stycken och de fick jag tvätta ungeför 300000 ggr så man kanske borde ha fler!? Hur smutsiga kan de vara?

4. Köpte en gul skummgummi-liknande polertrissa på micro men när jag använde den så blev lacken väldigt matt igen. Ska inte dessa polera ännu finare?

5. Efter allt polering med polishen så var det dags för vax. Jag började då återigen med bagageluckan och lite SONAX hårdwax. Ska detta vara helt flytande som vatten? Blev mycket förvånad och resultatet var HELT åt skogen. Lacken blev extremt flammig och det gick inte få bort stora delar av waxet så jag smetade över allt med lite billigt biltema wax som jag hade liggandes och vips så blev det mycket bättre. Varför bev det så konstigt?? "okompatibla" produkter?


Postad 2006-01-04 00:38:55Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6868 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-01-04 08:19:42kenj, Karlskoga
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-06
Läst 6863 gånger 
Herge: Vilken maskin köpte du på biltema som var roterande?

Mvh//Jerker


Postad 2006-01-04 09:48:30Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 6859 gånger 
Jag tror att felet beror på att du rubbade med Smartabs polish, den är på tok för klen för jobbet. Flammet är just som ngn sa pga att underarbetet är för dåligt, ytan är inte rengjord ordentligt.

Testa ngt annat medel med lite mer bett så blir det nog bättre.

Gör om gör rätt ;-)


Postad 2006-01-04 10:47:26CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6853 gånger 
Herge: Du menar inte en oscillerande? Det är ju den lämpligaste nybörjarmaskinen.

Porta har rätt - du har inte lyckats polera lacken fri från oxid än - hårdvaxet skall bara försegla en "perfekt" yta. Annars blir det flammigt.

Om du nu har en dubbelhuvuds oscillerande från Biltema så kör med deras gula (tillklippta) rodeller och en cleaner (tex Turtles röda eller Biltemas röda - den för metallic är för mild). Kör sedan noggrannt och sakta över ytan (kolla gärna artiklarna under Läsvärt).


Postad 2006-01-04 10:51:42bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6852 gånger 
Fel medel och kanske för klen maskin i förhållande till lackens skick, tror jag är problemet.
Du har antagligen så kraftig oxid att medlet inte klarar det med den maskinen.

Börja om med att köpa ett medel anpassat till att ta bort oxid (se mitt tidigare inlägg), gör rent dina trissor och kör igen. Lägg inte på något hårdvax i tron att det skall "trolla bort" underliggande problem, det kapslar bara in problemen istället.

Kör lungt o metodiskt del för del på lacken. Det kan ta 30-40 min. att få hyfs på ex.vis bakluckan med en dubbeltrissa, beroende på förutsättningarna, men ge inte upp. Öka inte heller på doseringen av medel, det ger bara motsatt effekt.

Det kan mycket väl vara så att du inte klarar att få bilen snygg med dubbeltrissa. Vissa lacker går helt enkelt inte att få hyfs på utan roterande maskin, rätt medel o rutin.
Medel o maskiner finns att köpa, men rutin är det lite värre med......

"Det finns inga genvägar till ett bra resultat"


Detta inlägget har redigerats 2006-01-04 10:53:38




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014