Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Måste man yttebehandla en ny bil?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-01-27 09:23:37mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 2995 gånger 
Det gäller för omlackering i efterhand. En fabrikslack härdar i ugn=härdad när den kommer till kunden, kan behandlas direkt.
En omlackerad bil härdar inte i ugn, man kan ju inte köra in en hel bil i en ugn :) Den bör andas ca 2-3 mån, men det finns skydd som är gjorda för att användas på ohärdade lacker. T.ex Meguiars #80 har en lite skyddande effekt också.


Postad 2006-01-27 12:22:45bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2992 gånger 
3veckor-1 månad har jag väntat på mina bilar jag lackat om. Ingenting negativt har hitills hänt på någon lack av de jag haft.
En del av dom har torkat i ugn ca. 40 grader vill jag minnas. Andra inte.


Postad 2006-01-27 20:20:49Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2975 gånger 
Sen varierar ju lack-rutinerna för olika märken. Om ett visst märke (Volvo?) varnar sina kunder för att lackförsegla första halvåret, så skulle iaf jag inte chansa, utan köra med vanligt vax i början. Tex. så har jag hört lackerare som sagt att det varit lacker som krackelerat (eller vad som nu hände) på vissa _nya_ bilar för att lacken inte kunde "andas".

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-02-02 21:31:04



Postad 2006-01-28 10:18:11CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2964 gånger 
En ny bil skall ha en 100% härdad lack när den väl når slutkunden. Så riskern med ett lackskydd är minimala, kanske obefintliga för en korrekt lackad bil. Men kolla med bilfirman - vissa (Volvo?) säger att lackgarantin inte gäller!

Detta betyder nödvändigtvis inte att lackskydd är farligt - bara just det att man förlorar garantin (pga att Volvo av någon anledning ser en risk...). På samma sätt säger en del bilmärken att kompletterande rostskydd tar bort rostskyddsgarantin - trots att det blir en förbättring!

Allting i världen är inte logiskt. Och lackskydd kan vara så pass täta så att man i alla fall kan "tänka sig" att en icke helt härdad lack skulle få problem. Så kanske har det sluppit ut icke helt härdade lacker på nya bilar som lackskyddats direkt - och därav denna diskussion.

Och kanske har nybilsägare borrat hål i halva karoosen och hällt i spillolja och/eller petroleumbaserade rostskyddsprodukter och löst upp det vaxskydd som fanns. Därav får vi alla lida av risken att kompletterande (korrekt utförda) behandlingar inte godkänns garantimässigt...

/CRV



Detta inlägget har redigerats 2006-01-28 10:20:18




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014