Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Utelämna schamponering efter avfettning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-12-01 17:02:00benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 3212 gånger 
Tack för tipsen Frank. Har du någon synpunkt på ifall man ska köra med högtrycken ett varv innan man sprayar på avfettning (microavfettning), därefter avfettning och sedan högtryck igen. Eller kan även Microavfettning med fördel appliceras på torr lack?


mark2 (eller någon annan som vet):

Var är ett högtrycksschamp? Är det något som sprutas på bilen på samma sätt som en avfettning innan högtrycksspolning? Vad innehåller den?


Postad 2006-12-02 01:06:25Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3199 gånger 
Hej igen benny,

Tror faktiskt inte det spelar nån större roll med avfettningen, så länge som det är en variant som blandas med vatten (typ lahega Microl 708) eller där det står utryckligen att man kan applicera på våt lack (typ Autosmart Power). På nåt sätt känns det faktiskt bättre att blåsa av den lösa skiten med högtryck först. Då ser man tydligare var man har skiten som verkligen sitter fast och behöver avfettning, samt att det känns som att avfettningen "når fram" till den riktigt elaka smutsen när det lösa är ur vägen. Men det sista är som sagt bara en känsla jag har.

Ang. högtrycksschampo så används det i högtryckstvätt med speciell behållare för det. Sedan väljer man med en ratt hur mycket tvätten skall pytsa ut och så kommer det tillsammans med vattnet. Inget man har tillgång till i en GDS hall mao. Däremot brukar inte resultatet bli lika bra som om man svampar; men bättre än bara avfettning och HT. Det är en kompromiss. Vad medlet inehåller vet jag inte, men det är anpassat för ändamålet.

Mvh
// Frank


Postad 2006-12-07 21:39:41benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 3167 gånger 
Tack för alla bra svar som inkommit! Det var verkligen värdefull information jag fått.


Postad 2006-12-08 19:20:50Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3156 gånger 
Bör nämnas att dom flesta, speciellt kallavfettningar, fungerar bäst på torr lack, så genrellt är det nog att rekommendera.

Mvh
// Frank


Postad 2006-12-10 16:05:22CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 3133 gånger 
Stackens lexikon med definition av olika avfettnmingar beskriver vad du behöver veta Benny. Trådar om vintertvätt var heta här för några år sedan- Även om det viktigaste diskuterats ovan så finsn det en hel del mer tips i dessa trådar (sök gärna). Bla hur man torkar en bil man ej svampat utan risk för repor (köra fort, Autotork etc etc).

Högtrycksschampon är normalt en typ av alkaliska avfettningar. Jag kör själv med dessa för den frekventa snabbtvätten p vinterhalvåret. Funkar mycket bra på ljus bil, svårare att bli nöjd med en mörk...


Postad 2006-12-11 20:18:47benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 3115 gånger 
Ok, tack för infon CRV. På tal om avfettning så har jag en kanske onödig fråga. Senast när jag avfettade bilen så hällde jag över vätskan i en speciell spruta köpt på Mekonomen (en sån där man pumpar upp med en handpump). Och då upptäckte jag att jag gjorde av med väldigt mycket mer avfettning jämfört med när jag använde den medföljande sprutan. Det gick nog säkert 6 deciliter för "hela" bilen, tack vare den betydligt tätare strålen från sprutflaskan.

Min fråga är, vad är normal åtgång för att avfetta en bil? Nämnas bör att jag tog allt utom sidorutor och tak (för att inte lösa upp rostskyddet i onödan).
Jag kanske docerade på tok för mycket.

Sedan undrar jag om det gör något ifall man låter microavfettningen verka längre än de 3-4 minuter som det står på flaskan. Riskerar man permanenta skador på lacken ifall man väntar t.ex. 10 minuter istället?


Detta inlägget har redigerats 2006-12-11 20:26:28



Postad 2006-12-12 19:11:24Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3093 gånger 
Vet inte exakt, men jag använder kanske 3-6dl, helt beroende hur skitig bilen är. Om det är tjocka lager med smuts krävs det mer för att "väta upp" allt.

Du förstör nog inte lacken om du väntar lite längre än vad som står på flaskan. Men det får ju aldrig torka och ju längre avfettningen ligger på, ju mer tär det på lackskyddet.

Mvh
// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014