Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Utelämna schamponering efter avfettning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-11-26 18:57:24benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 8550 gånger 
Hej!

På olika ställen där man beskriver hur man ska tvätta bilen på korrekt sätt står det att man ska svampa bilen med schampo efter avfettning. Med anledning av detta undrar jag ifall det är skadligt att utelämna detta moment? Blir det kvar rester av avfettningen som skadar lacken om man bara sköljer av bilen med vatten efter avfettning? Under den smutsigaste tiden på året då bilen måste tvättas ofta skulle det kännas skönt att snabba upp biltvättsproceduren genom att bara spruta på avfettning, skölja med vatten och sedan torka.





Postad 2006-11-26 19:37:25bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8541 gånger 
Jag tror inte det är att rekommendera om du avfettar med petroleumbaserad avfettning.
Alkalisk avfettning är nog inga större problem att göra som du beskriver. Se bara till att allt kryper fram ur skrymslen o vrår så att det inte rinner fram senare och ger ränder.

Fast det blir ju inte 100% rent med bara avfettning. Det duger bara som nödlösning......


Postad 2006-11-26 22:41:46Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8528 gånger 
...och då skulle jag inte vilja torka bilen efter heller...

Mvh
// Frank


Postad 2006-11-27 16:28:26Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8515 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-11-29 22:53:43benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 8483 gånger 
Okay, jag kände också på mig att det vore bäst att skippa torkningen eftersom det kanske finns kvar smuts som kan orsaka repor efter en sådan snabbtvätt.

Såna här vintrar som vi nu börjat ha i norr, med ständigt regn eller extremt fuktig luft och plusgrader känns det ju inte värt det att försöka få bilen absolut klinisk ren för att dagen erfara att bilen är nästan lika smutsig igen. Dock känns det ändå som att det inte är speciellt nyttigt att låta saltsmuts bita sig fast alltför ordentligt och då kanske en nödtvätt med avfettning och avspolning ändå är betydligt bättre än att inte tvätta bilen alls. Eller är det kanske lika bra att tvätta bilen sällan om den ändå aldrig går att hålla ren någon längre stund? Jag har ju lackskyddat och rostskyddsbehandlat den (har en 06:a Mazda 6).

Är Microavfettning alkalisk förresten? Jag brukar använda Hagmans Microavfettning, vilket brukar duga när bilen inte har riktigt ihärdig saltsmuts.



Postad 2006-11-30 06:51:41Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8478 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-11-30 19:42:28Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8466 gånger 
Jag lyckades hitta av en dag (Måndags) där det faktiskt var hyffsat väder och nu har det inte varit lika grisigt efter det, några dagar. Enl. SMHI så skall det inte regna spec. mycket tills på Måndag, så bilen kanske får se hyffsad ut tills dess. Kör inte så mkt heller.

Tror benny undra ifall han inte skall tvätta alls, bara spola med högtryck, eller avfetta och spola med högtryck. Låter vettigt med avfettning+högtryck för att få en bil hyffasat ren, snabbt. Det enda som inte känns lockande är att man får ofta en lite matt yta efter avfettning. När man ändå håller på så känns det oftast värt att svampa med ett bra vaxschampo och få den där rena glatta blanka ytan, som sedan även stöter ifrån smuts på ett bättre sätt.

Om man bara spolar med vatten så blir ju inte bilen fin, men man får väl bort det värsta saltet iaf.

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-11-30 20:33:21



Postad 2006-11-30 21:25:18benny,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-13
Läst 8454 gånger 
Håller med om att lacken ofta ser matt ut efter avfettning. Jag tror nämligen att de fuskade och inte använde schampo när jag lämnade in den för biltvätt på en bilvårdsfirma senast. Det såg ut som att det fanns en matt hinna kvar.

Själv har jag inget varmgarage och då är det ju förstås inte så kul att bilen är alldeles blöt efteråt ifall man tvättar den när det är kallt ute. Så det får nog bli avfettning+schamponering+torkning.

Måste göra jobbet i GDS-hall numera. Och där antar jag att man inte har tillgång till tryckluft för att få bort vatten i alla skrymslen och vrår efter tvätten? Sen är det väl bara högtryck man har tillgång till, vilket inte känns så bra att använda i t.ex. hjulhusen efter den kostsamma rostskyddsbehandlingen (den riskerar väl att "spolas" bort om man ofta går på med högtryck).

Angående högtryck i GDS-hallar:
Är det någon risk att skada lacken om man håller munstycket för nära lacken? Ska man rikta strålen på något speciellt sätt, t.ex. snett mot lacken eller rakt mot? Känner mig lite osäker här eftersom jag tidigare, när jag hade en äldre bil, hade tillgång till eget garage där jag sällan använde högtryck.

Roligt med så kunnigt folk som det verkar finnas här förresten.


Detta inlägget har redigerats 2006-11-30 21:27:34



Postad 2006-12-01 00:35:57Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8442 gånger 
Låter inte som en direkt seriös bilvårdsfirma isåfall, om dom inte svampade.

Jag får också hålla mig till GDS hallarna för tvätt, vilket fungerar bra förutom att jag tycker det är för dyrt (med tanke på tiden jag ofta tar på mig;)

Speciellt om det varit skitigt väder ute sedan senaste tvätt spolar jag ALLTID med högtryck i hjulhusen osv. Rostbehandlar bilen själv och kollar igenom varje sommar. Har aldrig märkt att det lossnat något som kan härröras till högtrycks tvätt iaf. Händer det skulle jag anta att rostskyddet inte är applicerat på rätt sätt. Givetvis bör man ju ha lite avstånd när man spolar.

Ja, du kan skada lacken (och rostskyddet) om du håller munstycket för nära. Rikta strålen med ungefär 45graders vinkel så skall det inte vara nån fara med att smuts repar lacken. Fungerar även effektivast så. Ta det extra försiktigt vid emblem osv (både med avfettning och högtryck). Blåste sönder Skoda emblemet på min fars bil, som iof var i mycket dåligt skick innan. Var som tur var inte så dyrt att köpa nytt och byta ut.

Lycka till!

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-12-01 00:38:37



Postad 2006-12-01 08:47:38mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8428 gånger 
När det är väldigt slaskigt ute så sprutar jag ibland Biltemas Högtrycksschampoo utspätt 3:1 på alla nedre delar och spolar sedan bara av bilen. Blir betydligt renare, men inte 100% Tar dock bara nån minut att göra, inkl gummimattor.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014