Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vintersmuts




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-12-13 21:09:23mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8621 gånger 
Vi har nu inte haft is, snö eller minusgrader på flera veckor och inget salt har använts. Men bilar kör omkring med dubbdäck och jag får samma svårlösta smuts som alltid på vintern. Verkar som om dubbarna som sliter upp asfalten som sedan hamnar på lacken är orsaken till att man får den sträva tråkiga hinnan som bara lossar med kallavfettning, cleaner eller clay.
Bara en teori, vad tror ni, trodde tidigare att det var saltet som fastnade, men så verkar det inte vara.


Postad 2006-12-14 12:48:04bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8605 gånger 
Bor man nära havet så finns det ju alltid en viss salthalt i luften som vid fuktig väderlek lägger sig på marken.
Detta märks bl a på västkusten.

Det är dock i så små koncentrationer att det går att lösa med alkaliska medel, ex. HD Grön.
Självklart beror det på hur ofta man tvättar....

Men det kanske inte är så i just detta fallet......


Postad 2006-12-15 08:47:37mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8581 gånger 
Tror inte att det är så i dethär fallet. Problemet dyker upp med dubbdäcken. En annan detalj som stöder min teori är att man i USA inte använder dubbdäck och där talas det inte så mycket om avfettningsmedel heller. Och salt i sig borde ju lösas upp med bara vatten. Asfalten som dubbarna sliter upp, är däremot oljebaserad och orsakar därför troligen den svårlösta hinnan.


Postad 2006-12-15 11:06:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8573 gånger 
I Tyskland är det inga dubbdäck men skiten fastnar ändå, så där spricker nog din tes.......


Postad 2006-12-15 13:21:49Christophe, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-06
Läst 8566 gånger 
Jag är nog faktiskt inne på din tes mark2, nämligen att dubbdäcken har en stor del i det hela och att saltet spelar mindre roll. Vet inte hur det är i Tyskland riktigt, men lite mer till söder i Österrike och Ungern, där det också saltas behövs knappt någon avfettning och det blir inte heller sådana svarta prickar längs sidan som det blir när man kör här hemma i Sverige.

En liten jämförelse som jag iakttog härom veckan som kanske kan vara intressant för din del mark2, häromveckan körde jag ner en sväg T o R till Österrike, en etapp på ca 400 mil. Det regnade mestadels under hela vägen och jag körde en bil som aldrig sett något vax eller lackskydd under sitt 7 åriga liv, när jag kom hem var bilen mycket mer lätt att göra rent än min frus bil (ganska nyligen vaxad med Lahega 35) med vilken hon under samma tidsperiod åkt ca 30 mil även denna i regn, den hade massa prickar och en svårlöslig hinna. Så visst tror jag att dubbdäcken är klart en orsak till varför vi har en mer tuff vintersmuts.

Detta är dock inget vidare nogrann vetenskaplig jämförelse men ändå tyckte jag det var intressant.


Postad 2006-12-15 14:05:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8559 gånger 
Intressant info, Christophe. Jodå, nog tror jag även mycket väl att det är så att dubbarna river/piskar lös små asfaltbitar/tjära som slungas med däcket i hög fart mot sidorna på bilen (tillsammans med annan smuts).

Mvh
// Frank


Postad 2006-12-15 16:36:56mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 8549 gånger 
Mycket intressant Christophe. Tack för det. Det är ju tydligt att dubbarna iaf till stor del är orsaken till den svåra smutsen. för man får den effekten före det kommer en enda snöflinga på hösten, men folk börjar byta till dubbdäck. Samma på våren, håller i sig ett bra tag efter att saltandet slutat.
Ännu en bra orsak att förbjuda dubbdäck.


Postad 2006-12-15 19:18:32bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 8540 gånger 
Undrar lite vad det är som får kall asfalt att fastna så hårt på vintern?
Det är ju inte som att köra på nylagd asfalt som klibbar som f-n på sommaren, eller hur?
På vintern klibbar det inte mycket.....inte ens nylagd asfalt som kallnat.

Visst river dubben upp vägytan, men jag tror ändå på saltet till stor del.....


Postad 2006-12-15 21:53:01Christophe, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-06
Läst 8526 gånger 
Men som mark2 skrev tidigare har man inte saltat något än så länge, i alla fall inte här i gnällbältet men trots det finns det tuff smuts på lacken som endast går bort med kallavfettning.


Postad 2006-12-16 01:13:03Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8513 gånger 
Förbjuda dubbdäck tycker jag då absolut inte man skall göra. Skulle inte vilja köra här i norr på vintrarna med något annat.

Mvh
// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014