Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : behandling av rost




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-25 23:28:13Ellis,
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-25
Läst 8661 gånger 
Tjenare!
Skulle behöva verkligen bra å utförliga instruktioner i hur jag ska göra med rosten som dykt upp på min bil?
Har aldrig gjort något liknande men måste lära mig, ingen annan verkar vara villig å hjälpa eller visa mig.

Rosten sitter på de typiska ställena, nere vid listen å nere på dörrarna. Det har gått hål på 2 ställen, resten e än så länge bara ytligt.

Snälla hjälp mig med en enkel, bra å utförlig beskrivning på hur jag ska göra!!!


Postad 2007-07-26 06:32:07Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 8652 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-26 08:52:28Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 8648 gånger 
Kopiera text från ett annat forum jag skrev för nått år sedan:

Blästra all rost tills du ser rosten är borta.Punkbläster från Biltema fungera alldelles utmärkt!

1.Blästra

2.Kan du fixa så d tennspacklas så ha du ditt på d torra!Rätt arbete utfört med tenn så rostar d aldrig där meraAnnars kan du gå direkt från punkt 1-3 istället.

3.Kan du få tag på en syragrund så vore d toppen(PPG har).Det är ganska tjock grundfärg.Så lägger du flera tunna lager,så kan d räcka med att du slipa d så e d jämn yta sen.I värsta fall kan du få lägga lite finspackel sen.Slipas bäst med P180 i grovstorlek.Med P80elle120 finns d risk spacklet tar för mycket på djupet så du kommer igenom.Behöver du slipa med grova slippapper så ha du lagt på för mycket spackel.Men d lär man sig med tiden

4.Sen slipar du med P320,P500 och till sist P800.Ska du spraya så bruka färgen va så tunn och vilja sjunka.Då vore d bäst att slipa papper upp till P1200 för att vara säker man ska slippa sliprepor.Men d klart att du avgör ju själv hur DU vill gå tillväga och hur nogrann du vill va.

5.Nu ha du säkert fått fram plåtren yta av allt slipande.Så kan du vore d kanon att spraya lite syragrund igen.Är helt super när d gäller som rostskydd!!
D kan du lägga vått i vått mot grundfärgen.Låt d bara mellantorka med 10 min intervall i tunna lager..Räcker med 2-3 lager.

6.Sen på med grundfärg precis som man gör på 5:an.Tänk bara på att grundfärgen måste täcka överallt där du ha slipat och liten bit in på bilens färgkulör.Välj den grundfärg som passar bäst till din färg på bilen för att slippa allt för mycket färgskillnad.Men helt 100% är väldigt svårt att få tyvärr.

7.När du låtit grundfärgen torka så är d bästa att slipa lätt över medP1200 för att slippa dom värsta "topparna" som kan bli annars."topparna"Är d man ser i lacken som kan jämföras med ett berg,går upp å ner.Svårt å förklara,men hoppas det går att förstå.
Slipa med P1200 en bit utanför grundfärgen för att den nya färgen ska "bita" i den gamla färgen.Spraya man bara nya färgen rätt på grundfärgen men inget utanför får man väldigt ful "genomlysning".Alltså,nya färgen lyser igenom till grundfärgen.
Sen e d bara dags att spraya på "basen"färgen jämn takt med färgen över hela ytan.Lägg färg även utanför ytan som inte är slipad.(D slipar man och polera bort sen).2-3 lager här också med 10 min intervall.Glöm aldrig kanter med grundfärg och basen sen bara!Många som glömmer bort d och sen börja rosten där istället
Ska man ha klarlack gör man om punkt 7 igen bara och spraya utanför en bit där man lagt basen.

8.När färgen torkat så kan man börja slipa hela ytan med P2000 och sen sist P3000 om man vill va riktigt noga.Obs:slipa väldigt lätt så man inte slipa igenom.Man får tänka på att d ska finnas färg kvar att Polera på också!!Efter allt detta jobb är d bara att polera upp ytan med först lite grovrubbing,finrubbing.Vaxa bör man inte göra på nån till några veckor,bara för att färgen man sprayat på ska få en chans att "lufta" av sig.Att färgen ska andas alltså.Annars finns d risk för att färgen andas under vaxet och så börja färgen bubbla sig.

Hoppas jag inte glömt nått nu!?

Lycka till nu!!Gör du på detta sättet kan d bli väldigt bra,beroende på hur händig man e.


Postad 2007-07-26 11:05:02Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 8642 gånger 
Bra beskrivning! Vad tror du föressten om Hagmans CA Epoxy primer jämfört med syragrunden? Har haft enormt bra resultat med den...

http://www.hagmans.se/produktinfo/produktblad/11160.pdf

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-07-26 11:53:53



Postad 2007-07-26 11:15:22Ellis,
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-25
Läst 8639 gånger 
TACK!
Nu känner jag
mig lite kunnigare så nu ska här fixas med rost! :)



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014