Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rost Reparation




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-08-01 13:54:17Bergski, Hudiksvall
Medlem p?Stacken sedan 2007-04-12
Läst 24339 gånger 
Hejsan! Behöver lite råd och tips innan jag sätter igång med projektet.

Skickar med en bild på mitt största arbete:
http://img40.picoodle.com/img/img40/9/8/1/f_DSC01146m_44e6fdd.jpg


Förra ägaren har gjort ett dåligt arbete. Jag tror att han gjorde detta ca år -03. Under vintern har rosten "ätit upp lacken" och nu ser det ut så här. Vad jag ser så har han torrlackat ytan!? och maskerat fult runt området. Nu behöver jag tips hur jag inte ska misslyckas lite mkt som han gjorde!

Tänkte jobba enligt följade steg:
FÖRBEREDNING:
Plasta in bilen så den skyddas vid sprayarbetet.
FRÅGOR: Jag vet inte hur mkt jag ska maskera runt lackarbetet. Vad jag förstår ska jag försöka undvika en kant vid sista lagret av lack. Och jag borde slipa ned de andra lagren för att få en fin och inte gropig yta. Råd och tips..

TABORT ROSTEN
1. Biltemas Punktbläster + Hagmans blästermedel
Frågor: Behöver jag slipa före blästring? Eller efter?

GRUNDFÄRG
Innan sprayning:Thinner+värmepistol
2.Zinkgalvprimer
FRÅGOR:Läst att ni använder 2-komponent epoxy? Duger det inte med Zinkprimern? Biltemas primer verkar populär också. Hjälp!

LACKERING
3.Orginal Lack på sprayburk

mvh/Berget


Detta inlägget har redigerats 2007-08-01 13:58:44



Postad 2007-08-01 17:29:27bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 24192 gånger 
Definitivt slipa ner hans kanter. Annars får du dem med dig.
Tanklocksluckan föreslår jag att du tar bort innan du sprutar den. Enklast att komma åt rosten runt kanten o mindre maskering.

Meningslöst att slipa innan blästring, bättre att göra det när du spacklat, för det behöver du.

Annars ser det väl vettigt ut.


Postad 2007-08-01 18:57:12Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 24086 gånger 
Glöm inte själva kanten på plåten också! Lätt att man inte tänker på det, och så börjar det rosta där och kryper sedan upp under färgen.

Vad man lägger på den plåtrena ytan är nog (förutom förarbetet) en av de viktigaste faktorerna för hur länge det håller. Vilken grund man skall använda verkar finnas många åsikter om. Jag har bara testat kallgalv osv väldigt lite, så jag har inte så mkt erfarenhet. Har för mig att det inte höll så där jätte bra, men det kanske var jag som gjorde fel? Syragrund är ju det lackerar använder vid hel lack osv.

Personligen har jag fastnat för 2K epoxyfärg (Hagmans CA Primer). Lätt att blanda till (50/50), och man kan både pensla och spruta den. Sen har den enorm vidhäftning. En kompis råkade skvätta en droppe på lacken på sin bil, och såg det inte förrän dagen efter. Var nästan omöjligt att få bort. Thinner/aceton var bara att glömma. Det enda som tillslut lyckades var med ett rakblad, men lite skrapmärken som följd... Sen är färgen enormt "tät" (till skillnad från en vanlig porös grundfärg på sprej). En kompis slipade lite snabbt rost bakom främre stänkskydden. Målade ett tunt lager med denna grund och körde sedan ett halvår utan stänkskydden på innan det började slå upp rost igen. Sen kan jag säga att det hållit väldigt bra på min egen bil där jag använt den här grunden.

Ang. grundfärg, varför skall du använda värmepistol innan?

Mvh
// Speedo


Postad 2007-08-01 20:20:12Bergski, Hudiksvall
Medlem p?Stacken sedan 2007-04-12
Läst 24008 gånger 
Bra tips!

Ja de är som du säger att grunden är de vikigaste. Jag funderar lite.. Om de nu skulle komma rost bakom epoxyn. Då skyddar ju inte epoxyn. Zinken binder ju rost vad jag vet.

Men lägger man zink-spackel-zink-lack lär det ju inte sitta så bra som spackel-zink-lack
Synpunkter?

Syragrund vad är det?

Vilken thinner använder ni? Jag har kört med lacknafta när jag har lagat lackskott,eftersom det är en thinner men kanske inte den bästa valet.

Värmepistolen använder jag till att hålla den rena ytan fri från fukt (Fuktigt ute nu). Och sedan snabbt dit med grundfärg som skyddar!


Postad 2007-08-01 22:04:34Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 23940 gånger 
Okey, du jobbar ute... Här i Umeå är det då hyffsat varmt ute på dagarna.

Vet inte vad jag skall säga om alla zink produkter. Personligen tror jag nog att om plåten väl börjar rosta, så är det nog kört ändå. Binder rost? Vad innebär det? Hagmans CA Primer har rostskydds pigment iaf. Och min erfarenhet säger att fungerar bra.

Lacknafta skall du nog inte använda innan du skall lacka. Den är väldigt fet. Jag torkar bara av med nån billig förtunning (typ Biltemas) innan jag skall lacka.

Mvh
// Speedo


Postad 2007-08-02 03:33:19Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 23864 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-08-02 17:29:31Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 23786 gånger 
Lindfalas, du upprepar ju bara vad som redan sagts i tråden. Läs igenom alla inlägg innan du skriver, kanske?

Syragrund har redan nämnts som ett alternativ direkt mot plåten. Hagmans CA Primer 2k epoxy grund är ett annat, vilket jag själv brukar använda mig av.

Mvh
// Speedo


Postad 2007-08-02 17:31:56Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 23734 gånger 
Bergski: Här har du lite dokumentation från när jag bytte skärmkant på Mazdan 2004:
http://mazda.chotai.se/skarmkantsbyte/

Där var det även tennspackling involverat.

Mvh
// Speedo


Detta inlägget har redigerats 2007-08-02 17:39:12



Postad 2007-08-03 06:15:27Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 23645 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-08-04 20:46:07Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 23562 gånger 
Okey...

Mvh
// Speedo



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014