Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Behandla bil som har stått ute länge?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-09-10 22:52:38Jojjan,
Medlem p?Stacken sedan 2008-09-10
Läst 15331 gånger 
Ska eventuellt köpa en gammal bil som har stått ute i några år. Bilen har stått på en presenning med en tunnare presenning som täcker bilen. När jag nu får hem bilen ska den torkas och rengöras innan den vinterförvaras. Den kommer inte att börja renoveras förrän nästa år. Bilen har rostskador men ser bättre ut än väntat.
Nu har jag en del frågor som jag hoppas att ni kan besvara.

1) Jag planerar att tvätta bilen ordentligt. Bör jag även försöka att vaxa den innan den ställs undan?

2) Inredningen bör torkas ordentligt. Jag har inte tillgång till varmgarage. Bilen har motor och uttag för kupévärmare. Vågar jag koppla in min kupévärmare i bilen när den har stått ute så länge?

3) Bör jag motortvätta bilen? Med högtryck eller försiktigt med en tvättsvamp?

4) Bör jag stryka på rostomvandlare på synlig rost för att bromsa rostutvecklingen innan renoveringen?

5) Vilket förvaringssätt är bäst ur rostsynpunkt för denna bil? Carport där luften kan cirkulera eller ett kallgarage?

6) Bilen kommer inte att provköras innan köpet. Den fungerade dock perfekt innan den ställdes av. Vilka åtgärder bör jag göra innan jag provkör motorn hemma?

7) Vilket medel kan jag använda för att smörja in gummilister och gummislangar i bilen?




Postad 2008-09-10 23:53:35gammelman, Göteborg
Medlem p?Stacken sedan 2008-09-10
Läst 15318 gånger 
1. Det bör du absolut göra. Vax förhindrar att lacken oxiderar.
2. För att få ut fukten bör du vädra ut den ordentligt först. Annars finns risk för mögel.
3. Motortvätta med högtryck om du känner dig säker på var elektroniken är placerad. Täck alltid över elektronikboxar och liknande med exempelvis aluminiumfolie, och håll högtryckarn på behörigt avstånd.
4. Här skulle jag säga att så kallade rostomvandlare kan göra mer skada än nytta eftersom det bara handlar om kosmetika. Se till att få bort rosten istället, grunda och lacka.
5. Där det finns minst väta, förmodligen kallgaraget.
6. Kolla vätskenivåer och bromsarna.
7. Silikonstift


Detta inlägget har redigerats 2008-09-11 00:32:12



Postad 2008-09-11 08:28:26bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 15309 gånger 
Nyfiken......
Vad är det för bil?


Postad 2008-09-18 11:20:59Jojjan,
Medlem p?Stacken sedan 2008-09-10
Läst 15243 gånger 
Tack för svaret.

Jag återkommer med bilmodell m.m. när bilen är hemma. ;-)

Bilen ska renoveras och eventuellt lackas om helt längre fram. Men det skadar väl inte att bilen ändå får gå igenom en rejäl lackrengöring och vaxning? Lacken är solid röd.

Vad bör jag använda för grejer?
1) Avfettning? (Hagmans?)
2) Tvättmedel? (vax i?)
3) Rengöringsmedel? (cleaner?)
4) Rubbing?
5) Vax? (Sonax, 3M, Autosmart?)

Observera att det inte behöver vara dyra proffsgrejer eftersom bilen troligtvis lackas om någon gång.
Det handlar alltså i detta läge om rengöring och att bromsa vidare rostbildning m.m. Dessutom är det svårt i detta läge att avgöra om lacken är så pass bra att den kanske bara behöver dellackeras. Den måste rengöras först.


Postad 2008-09-18 18:45:25bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 15224 gånger 
Man kan se det här med lackskydd på ett renoveringsobjekt på ett annat sätt också.

En rejäl tvätt räcker för att få bort löst sittande skit/nedfall som kan skada.

Oxiden är lackens eget "skydd", precis som rosten (järnoxid) är metallens sätt att reagera med ett eget "skydd".
Att låta lacken stå orörd under något år till gör att den inte gör ett nytt försök att bilda oxid för att skydda sig.
Den har ju redan ett skydd, nämligen den oxiden som redan bildats.
Den kommer inte att förvärra skicket på lacken mer.
Då slipper du dessutom kanske att göra om jobbet igen med ytterligare slitage på en redan skadad yta.
Ju mer/oftare du polerar, desto mer polerar du bort.......så lite poleringar som möjligt, och så mycket lackskydd som möjligt är melodin på en gammal lack.

Jag hade nog inte rört lacken förrän det blivit aktuellt, alltså när man kommit till det steget i renoveringen där man ska ta ställning till om det behöver lackas eller bara poleras upp.
Är det originallack så ska man i första hand försöka bevara den, om den är i acceptabelt skick.

Det allra viktigaste är att bilen står torrt o väl ventilerat, med så små temperaturväxlingar som möjligt.




Postad 2008-09-19 13:53:20Jojjan,
Medlem p?Stacken sedan 2008-09-10
Läst 15197 gånger 
Då nöjer jag mig med en rejäl tvätt.
Ska jag skippa avfettningen också?



Postad 2008-09-19 17:54:30bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 15185 gånger 
Nej, det tycker jag inte. Kör den först......


Postad 2008-10-21 20:06:00Jojjan,
Medlem p?Stacken sedan 2008-09-10
Läst 15056 gånger 
Nu har jag fått hem bilen.

Bilen är avfettad och tvättad.
Den kommer att behöva rostlagas och även lackas om helt om det ska bli ett fint resultat till slut.
Lacken är Tornadoröd.

Karossen har ett antal "öppna" rostskador.
Hur bör jag behandla detta för att bromsa djupare rostbildning? Rostomvandlare?
Bilen kommer tyvärr att stå i en carport tills jag får tag på ett riktigt garage.

Hur torkar jag ur inredningen på bästa sätt?
Med en kupévärmare eller torrbollar (med doft)?
Bör jag t.ex. plocka ur baksätet eller är det lika bra att torka allt i bilen samtidigt?


Postad 2008-10-22 17:21:44Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 15028 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-10-23 09:56:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 15014 gånger 
Tornadoröd?
Är det en VW/Audi?



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014