Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskyddsbehandling




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Kenneth - 2002-03-14 12:27:06
Läst 8379 gånger 
Jag har en Volvo 850 av årsmodell -94.
Dessa har ju ett ganska bra rostskydd ifrån början.

Men när bör man börja fundera på att bättra på det? Är den tillräckligt gammal för att lämnas in till kompletteringar?

Några tips om var man ska lämna in den i sådana fall? (Jag bor i Stockholm.)

Tack på förhand Kenneth


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27



Inskickad av PursHenrik - 2002-03-14 23:39:18
Läst 8357 gånger 
850s rostskydd varar i 6-7 år. Efter det ska en kompletterande behandling göras vartannat år rekommenderar Volvo. Vart man kan lämna in den har jag ingen aning om :=)


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av Barkis - 2002-03-24 22:07:29
Läst 8279 gånger 
Har själv lämnat bilen hos Rostskyddsmetoder i Storängsbottnen.
Dom verkar mycket duktiga och på deras hemsida http://www.rostskyddsmetoder.se, brukar det finnas erbjudanden om kontroller.


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av Martin - 2002-04-01 21:43:50
Läst 8217 gånger 
Har också lämnat in bilen hos rostskyddsmetoder, och är nöjd. Det är ganska dyrt dock, 3800:- för en liten 323:a...


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av pedagogen - 2002-04-16 23:38:10
Läst 8155 gånger 
Annars kan man göra en hel del själv. Det finns (väl)färdiga nipplar/pluggar i Volvon (precis som på alla andra moderna bilar) där det är meningen att man skall pumpa in tunnflytande rostskyddsolja. (Trösklar, dörrar, etc.) Detta kan man göra hemma. Pumpa in olja tills det rinner ut under bilen. (det rinner ut genom dräneringshålen under bilen, som är viktiga att hålla öppna, gör man årligen med en hårnål eller liknande)

Det finns billiga plastpumpar (typ 100 spänn) som fungerar men inte är så bra, och så finns det pumpar man kopplar till en kompressor. (bäst) Annars kan man göra en egen pump av en gammal ajax-pumpflaska som man kopplar en plastslang til munstycket. Kräver att man är lite "händig".(Kostar 10:- för slangen)

Det är lite värre med underredet/hjulhusen. Man måste komma under bilen. (För att tvätta noga med avfettning, högtryck, diskborste med YES och avspolning och därefter när bilen torkat påsprejning av underredsbehandling. Att komma under bilen genom att hyra plats på OK (GDS-hall) är inga problem när det gäller tvätten av underredet, men oftast är det förbjudet att rostskydda i sådana hallar. Att köpa en liten ramp från biltema (kostar 100:- st, man behöver 4)
är en nödlösning. Man kommer under bilen, men det är svårt att komma åt ändå, och man blir smutsig.

Men gör man allt själv, behöver en ordentlig rostskyddsbehandling inte kosta mer än 500:-


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av pedagogen - 2002-04-16 23:42:52
Läst 8155 gånger 
Annars kan man göra en hel del själv. Det finns (väl)färdiga nipplar/pluggar i Volvon (precis som på alla andra moderna bilar) där det är meningen att man skall pumpa in tunnflytande rostskyddsolja. (Trösklar, dörrar, etc.) Detta kan man göra hemma. Pumpa in olja tills det rinner ut under bilen. (det rinner ut genom dräneringshålen under bilen, som är viktiga att hålla öppna, gör man årligen med en hårnål eller liknande)

Det finns billiga plastpumpar (typ 100 spänn) som fungerar men inte är så bra, och så finns det pumpar man kopplar till en kompressor. (bäst) Annars kan man göra en egen pump av en gammal ajax-pumpflaska som man kopplar en plastslang til munstycket. Kräver att man är lite "händig".(Kostar 10:- för slangen)

Det är lite värre med underredet/hjulhusen. Man måste komma under bilen. (För att tvätta noga med avfettning, högtryck, diskborste med YES och avspolning och därefter när bilen torkat påsprejning av underredsbehandling. Att komma under bilen genom att hyra plats på OK (GDS-hall) är inga problem när det gäller tvätten av underredet, men oftast är det förbjudet att rostskydda i sådana hallar. Att köpa en liten ramp från biltema (kostar 100:- st, man behöver 4)
är en nödlösning. Man kommer under bilen, men det är svårt att komma åt ändå, och man blir smutsig.

Men gör man allt själv, behöver en ordentlig rostskyddsbehandling inte kosta mer än 500:-


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av Kalle - 2002-05-26 09:35:26
Läst 8038 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av /Nisse_Hult {=O) - 2002-06-13 14:54:12
Läst 7967 gånger 
"Men när bör man börja fundera på att bättra på det?"

Men HALLÅ!!!!!

Kolla i serviceboken!!!!
Eller Garantibeviset!

-Där står det ALLTID om gällande underhålls intervaller..

Hur svårt är det????

/Nisse_Hult
{=O)


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av antirost1 - 2003-10-17 12:24:28
Läst 7488 gånger
Bifoga en bild till min text :
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




Inskickad av CRV - 2003-10-19 09:33:33
Läst 7455 gånger
Bifoga en bild till min text :
Som komplement till pedagogens utmärkta tips - kolla artikeln under "Rostskydda själv" - http://www.cms-internet.com/carcare/rostskydd.asp.


Detta inlägget har redigerats 2004-02-21 14:28:27




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014