Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Motortvätt




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av 200SX-90 - 2002-08-17 17:17:03
Läst 20802 gånger 
...först ! Mår bilen bra av motortvätt eller spelar det ingen roll ?

Har en 200SX -90 som antagligen aldrig fått tvål och vatten på sig i motorrummet. Hur går jag bäst till väga ? Har ingen högtryck utan bara vanligt vattentryck genom trädgårdsslangen. Vad ska jag tänka på ? Vilka motortvättmedel ska införskaffas ?


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18



Inskickad av Jerry - 2002-08-19 15:13:00
Läst 20779 gånger 
Mitt tips är följande:

-Skaffa avfettningsmedel på närmaste mack
-Kör ner till närmaste mack/tvätt med spruta (brukar finnas på eksempelvis Q8)
- Täck för tändningsdelar med plastpåse & tejp
-Häll avfettare över allt under huven och låt verka i ca. en kvart.
-Skölj av med sprutan

Hela operationen behöver inte ta mer än en timme högst.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av krojjan - 2002-09-13 10:43:07
Läst 20702 gånger 
Täck inte över någonting med plast, vitsen med att tvätta försvinner på en gång. När avfettningen verkat 10-15 min används förslagsvis en diskborste eller en styv elementpensel, att bara skölja av skiten hjälper föga (som att tvätta bilen utan svamp).
Blås torrt efter tvätt och spreja lite CRC 5-56 eller WD-40 på fördelare, kring tändstiften osv istället. Fasen så mycket snyggare och bättre. Äldre bilar kan behöva en torkning i fördelarlocket vilket nya slipper.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Jerry - 2002-09-13 12:48:49
Läst 20699 gånger 
Kommentar till föregående inlägg:

Har gjort detta 30-40 ggr med förstklassigt resultat varje gång...




Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av stefaeri - 2002-09-15 01:08:54
Läst 20682 gånger 
Jo, hm...det kanske gick bra på din bil men med all elektronik som finns på dagens bilar skulle jag inte vilja undersöka ifall den tål väta enligt denna modell.

Om du har fel så kostar det ordentligt...

S


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av pedagogen - 2002-09-15 15:26:57
Läst 20678 gånger 

Jag motortvättar min SAAB 9-3 regelbundet (cirka 2 gånger per år) med ungefär samma metod som Jerry beskriver. Funkar helt utmärkt, trots att SAAB:en har "all tänkbar" elektronik. Det gäller bara att undvika spruta direkt på elektronikdosorna samt att givetvis täcka över dessa rejält. Kom ihåg att salt och smuts också orsakar ärg och kortslutningar! Samt att en smutsig motor är svår att upptäcka om den börjar läcka olja eller kylarvatten etc.

Själv spolar jag faktiskt högtryck på motorn.. Låt motorn därefter gå ett tag (så överskottsvattnet ångar bort.)


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av stefaeri - 2002-09-16 13:46:47
Läst 20673 gånger 
Ja, kanske det fungerar bra...

En annan sak då. Mottorrummet är ju täckt med rostskyddsvax. Avfettningsmedlet löser då upp det och försämrar rostskyddet, eller? Är det ur den synvinkeln smart att tvätta generellt? (Jag menar: jag torkar också av och polerar slangar och detaljer...men skit finns ju kvar på sidor etc.)

S


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2002-09-17 09:40:13
Läst 20657 gånger 
Det beror ju på vad man använder för avfettning, använder man en kallavfettning så lär det ju inte bli så bra för rostskyddet, jag brukar använda en alkalisk Microemulsion ihop med högtryck.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av pedagogen - 2002-09-17 18:23:23
Läst 20648 gånger 
Använd "naturavfettning", dvs miljömärkt avfettning som består av tensider. Låt denna bara sitta på ett par minuter, högtrycksspola därefter.

Äkta kallavfettning (petroleumbaserad) är för starkt. Annars kan man ju givetvis bättra på rostskyddet efter en rejäl motortvätt. Det brukar faktiskt behövas ändå med tiden. Speciellt om bilen börjar få några år på nacken. Och skall man ändå bättra på rostskyddet, kan man avfetta rejält innan. (Dvs. petroleumavfettning på "ljummen" motor som får sitta på 10-15 minuter.) Därefter avspolning, och när allt är torrt på med ett nytt lager r-skydd.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Henrik - 2002-09-18 17:31:06
Läst 20639 gånger 
Jag har en S80 -00 som börjar bli lite dammig och skräpig i motorrummet. Men jag är osäker på vilka delar jag ska täcka över, och vilka delar man kan spruta på och så? Jag använder en vanlig vattenslang utan högtryck. Kan nån kunnig beskriva noggrant för mig så jag inte förstör bilen... Har motortvättat en 740 en gång i tiden, men det är inte mycket som är sig likt i denna bilen.

MVH
Henrik


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014