Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Komplett bilrekonditionering!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av CRV - 2003-03-28 19:22:10
Läst 9259 gånger 
Tänkte sprida en del tips från "BeeMWe playboy" på bmwpower.nu till medlemmarna på Stacken.

Vore kul att höra era kommentarer!
(Jag hade tex skippat steg 2).

Tvätt

1, Avfettning över hela bilen+motor(glöm inte dörrsidor/innerskärmar)
2, Svampa hela bilen + motor
3, Högtryck över hela bilen + motor
4, Lite svagare bilschampo över hela bil
5, Svampa
6, Högtryck över hela bil
7, Torka bilen torr med skrapa/sämskskinn. Glöm inte att få alla springor torra om du skall polera(mer om det snart). För att få den riktigt torr använder du dig av tryckluft.

Polering/rubbing

Förberedelser
1, Se till att bilen är torr annars kommer inte maskeringtejpen fästa.
2, Använd vanlig frystejp/maskeringtejp på alla plastdetaljer/lister som du antagligen kommer komma åt med maskinen. Skulle så hända blir det lite svårt att få bort polermedlet. Glöm inte spolarpluggarna på huven och antenn etc.

Polering
Först om främst ska du se över hur repig din bil är, är det smårepor räcker det med att du polerar den med ett finkorning polermedel(pollish). Skulle det visa sig att du har repor som är djupa(dock som ej går ned till grundlack, rubbing kan inget göra åt detta) skall du använda dig av rubbing som är grövre. Jag skulle föreslå för maskinpolering ett märke som heter "No 1" som jag använt till ett flertal bilar och som funkar utmärkt. Det finns olika "grovhetsgrad" där det lägsta numret är finast och blir grövre ju högre nummer det har på förpackningen. En flaska kostar ca 300 kr men det räcker djävulskt länge om du doserar rätt.

1, smeta på en lagom mängd polermedel på trissan på din polermaskin och dutta ut det över stället du skall börja polera på. ½ m2 är lagom att polera på. Börja sedan polera, var noga med att inte köra för länge på samma ställe som kan resultera i att din lack blir förstörd av för stark värme(grövre polermedel kortare tid på samma ställe). Polera inte heller över ställen där plåten ändrar form(kantigheter), det kan resultera i att du nöter bort lacken där. Efter du är polerat ytan och tycker du fått bort alla repor använder du dig av en kniv och sätter emot trissan och slår på maskinen för att få bort polermedel och gammal lack som kan skada resten av lacken(dvs att trissan är en sådan att man kan göra det) Och samma procedur igen tills hela bilen är polerad... Du kommer lätt bli svettig. Röda bilar är rent ut av för jävliga att polera pga att reporna syns bättre medan silverfärgade är för mig högt uppskattade.

Känner du dig osäker så gå gärna in på en bilrekfirma och se hur de gör.

2, Efter du polerat drar du bort all maskeringstejp och tvättar bilen igen, dock slipper du använda dig av starkt avfettningsmedel om du inte har haft på mycket polermedel när du polerade. Var noga med tvätten för det är tråkigt att gnugga med trasa i skarvar som du upptäcker senare under rekonderingen.

Vaxning

1, Använd dig av en svamp utan tvättmedel/vax och spruta/smeta ut vaxet på svampen och sedan helt enkelt vaxa hela bilen.

Interiör

1, Dammsug hela bilen noggrant. Golv, stolar, under mattor etc.
2, För rengöring av skinnklädsel använder du dig av vinylrengöring eller såpa och vatten.
3, Använd vinylvård till plastdetaljer i bilen. På vissa ställen kan det vara svårt att torka bort vinylvården efter man sprayat på den och då använder du dig av tryckluft. Var noga med att INTE använda tryckluft runt glaset vid mätarna eftersom det kan komma vätska innanför. Var noga med att inte heller ha för mycket vinylvård på då din bil får ett riktigt raggarstuk av glansen som blir. Glansen kan varierar beroende på vad för plast det är.
4, Putsa fönstren invändigt, slarva inte utan veva ned rutorna och putsa kanten så slipper du en ful rand när du har dem öppna.

Ta bort vaxet

1, Använd dig av en tunn trasa av mycket mjuk bomull, om inte kan det bli repor i lacken. Torka bort allt vax.

Däck/motor/ALfälgar

1, Här kan du använda dig av medel som du rengör däck med. Vanligt Svensson är black crome men jag rekomenderar något annat då det går åt ganska stora mängder av black crome och däcken suger åt sig allt. Tex kan du använda något medel som förnyar gummi som du sedan använder dig av i motorrummet, spruta på rikligt och använd tryckluft för att få bort det visentliga. Fälgar rengör du med avfettningsmedel.

Lister
Svensson Black Crome igen men använd gärna något fetare för lister det brukar hålla bättre. Ta inte fett på alla lister då det kan se lite väl glansigt ut.

Stenskott

1, Leta reda på färgkoden för din bil och inhandla den färgen samt en liten pensel. Spraya lite färg i tex en uppochned vänd colaburk och använd den som palett. Ha inte för mycket färg på penseln(som ska vara jävligt liten) då det kan bli nasty färgpluppar om du är o van.

Övrigt

1, Dragkroken sprayar du gärna i orginalfärg.
2, Vindrutetorkare bak/fram i orginalfärg
3, Är din bil rostig där den lackerade plåten slutar(början av undersidan) sprayar du den i passande färg.
4, Har du vanliga plåtfälgar sprayar du också dessa i passande färg.
5, Putsa gärna upp ”slutröret”, ljuddämparen på din bil om den är kromad. Autosol funkar fint här.


Inskickad av Matrix - 2003-04-03 17:43:31
Läst 9244 gånger 
Bra tips.. Själv hade jag inte svampat direkt på en avfettningsbelagd bil (utan att ha sköljt emellan)..
Så;
Avfettning på - låt verka - spruta av med högtryck, svampa bilen, skölj av, gå efter med avfettning för tjära mm, tvätta nyavfettade delar, skölj av, torka..

Sen polering.. Men ingen tvätt efter det.. Vaxa direkt tycker jag.. (Lärde mig en ett par rekondare som gjorde så).. Likadant säger Autoglyms bilvårdskskola.. Tror det är vettigt..

Påstår Pelle




Inskickad av wazid - 2003-04-03 22:38:44
Läst 9243 gånger 
Bra tips.
Vi ser gärna fler nyttiga tips postade här.

David



Inskickad av Gråben - 2003-05-01 01:48:18
Läst 9210 gånger 
börjar med att lägga avfettning på sidorna på bilen, samt i dörrkarmarna inv och bakpartiet (ev hela bilen vid behov). spola hela bilen ordentligt hjulhus dörrar o kanten på skuffluckan, jag brukar inte spola motorutrymmet pga att det kan bli rätt dyrt om man råka paja nån elektronik box...sen svampar jag av bilen med ca 1-2 hinkar vatten med schampo. spolar ordentligt igen..torkar sen av bilen med sämsskinn. sen beror det på hur sliten lacken är, djupa repor, oxideradlack . om det är mkt repor / oxideradlack börjar jag med en mild poler vätska lr kemisk rubbing för att avlägsna repor med en makita ( det är en excentrisk maskin), lägger sen ut polish med en pro flex (en oscillerande maskin), för att sen avsluta att lägga ut platinum vax med en pro flex igen. avslutar sedan med att torka rutorna på bilen.



Inskickad av S-L - 2003-10-29 20:05:27
Läst 9112 gånger
Bifoga en bild till min text :
Röda, mörkblå och dom mörkare solida färgerna tycker jag kan bli bättre om man tvättar efter att man kört med rubbing för att efteråt polera med en oscilerande maskin ihop med finrubbing alt. polisch. Då brukar i alla fall jag klara mig ifrån att få polerrosor.

Stefan




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014