Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Otroligt irriterande ev tvättrepor.




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Christian - 2003-06-04 21:14:08
Läst 7080 gånger 
Hej alla bilvårdsvänner.
Väldigt skönt att läsa om att det finns fler som finner det som väldigt roligt att sköta om sin bil, när man vanligtvis får höra vilken idiot man är som älskar att sköta om sin bil.
Jag äger en Volvo V70 ocean blue-02
och har vårdat bilen minutiöst sen jag fick den levererad.
Jag har följt rekares många råd och fått många värdefulla tipps genom detta forum. TACK
Men tyvärr har jag lyckats till mitt stora förtret få små repor i klarlacken
som syns när bilen är tvättad och i solsken.
Bilen är som sagt klarblå metallic och varje litet dammkorn syns ju som ni vet.
Vad gör jag nu om jag vill få väck dessa repor, helst vill jag göra det själv och helst utan maskin, det gör inget om det tar tid.
Hälsningar Christian.



Inskickad av Loke - 2003-06-04 21:19:50
Läst 7077 gånger 
Tyvärr är det mycket svårare eftersom man inte får upp samma värme utan maskin. Är det repor över hela bilen bir det ett jobb näst intill omöjligt att få bort alla repor.



Inskickad av CRV - 2003-06-04 22:45:08
Läst 7071 gånger 
Christian, som du har sett av tipsen här så finns det möjlighet för amatörer att lyckas bra med att ta bort enklare tvättrepor, med en oscillerande maskin och en lackrengöring. Tuffare repor kan bearbetas en och en med tex rubbing och topz.

Eftersom man kan skaffa sig tex Pro Flexen för 1000 kr, så saknas en anledning att INTE skaffa sig en maskin - en dylik kan man ju med fördel "dela" med vänner och grannar.

Att försöka polera ned repor för hand kan kräva tuffare polermedel och att få det jämnt och snyggt kan bli svårt. Jag hade alltså rekommenderat maskin - men du kan säkert förbättra din lack med handkraft - om du har tålamod och är noggrann. Men blir du inte nöjd är nog en maskin en vettig investering!



Inskickad av Christian - 2003-06-05 09:41:13
Läst 7058 gånger 
Vet ej varför men det känns lite avigt att använda en maskin på en ren och välskött lack.
Sliter man mycket på lacken vid användandet eller har jag en förutfattad mening att maskin används enbart för att det skall gå fortare.
Tydligen har friktion och väme en hel del med i saken också.
Kan någon förklara lite skillnaden mellan hand och maskinpolering,
ex vad har maskinvård för fördelar eller nackdelar jämfört med handvård.
Får man upp en glans på lacken med maskin som är omöjlig att nå handmässigt.
En sista fråga???
Är jag dum som går på en ny och välskött lack med maskin eller skall jag försöka acceptera reporna.
OBS. Jag vill absolut inte klanka ner på användandet av maskinanvändning utan det är min okunskap och en förutfattad personlig uppfattning att handbearbetning är bäst för lacken.
Tacksam för mer info.



Inskickad av CRV - 2003-06-05 11:43:50
Läst 7053 gånger 
Hej igen,

Dina frågor inte alls dumma - klart relevanta. Min 02:a har jag enbart kört för hand med vaxpolish än så länge, men 3 ggr under ett år. Jag har dock inga problem med tvättrepor, dels pga ljus metallic och dels bra vaxskydd, mycket högtryck och minimal mekanisk tvätt som är mina grundtips. Vill man absolut tvätta bilen med svamp 1-2 ggr/vecka och sedan köra med tex sämskinn så får man räkna med lite tvättrepor - trots att man gör på "rätt sätt". Tyvärr är det min erfarenhet. Speciellt stor risk är det på vintern med grus bundet i salt och asfalt etc. Kanske ett tufft lackskydd och mer högtryckstvätt/mild avfettning kan passa dig om du vill minimera tvättreporna.

Har du läst sidorna här på Stacken om maskinpolering? Använd länken http://www.cms-internet.com/carcare om du kommer in till Forumet via annan sida.
Jag har för hand aldrig lyckas komma i närheten av det resultat jag får med maskin och detta verkar de flesta instämma i.

Sedan har du rätt i att en fullskalig rekondning med maskinrubbing etc inte är något man skall göra onödigt ofta. Lacken slipas ju ned lite varje gång. Men med en oscillerande maskin, rätt teknik och en milt polerande lackrengöring för metallic och sedan tex vaxpolish så kommer du inte slita nämnvärt på klarlacken - men du når inte heller de djupare reporna. Här tycker jag att det mest skonsamma är att med handkraft och Topz rubba enbart dem och spara omgivande lack.

Vill du inte maskinpolera själv och inte lyckas bli av med reporna för hand, så är ett vettigt alternativ att lämna in bilen tex vart tredje år för en proffspolering och sedan underhålla den själv däremellen med regelbundna vaxningar.

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2003-06-05 11:46:51




Inskickad av Christian - 2003-06-05 13:45:18
Läst 7048 gånger 
Tack CRV för dina fina tips, du verkar väldigt kunnig och seriös att diskutera med i dessa frågor.
Vad menar du med att tvätta bilen med minimal mekanisk åverkan.
Jag spolar min bil ofta under vinterhalvåret med högtryck ca 2-3 ggr i veckan utan mekanisk svamptvätt och skinning, men jag tvättar även med sk handsvamp som jag köpt av en rekare ca 3-4 ggr i månaden, gör jag inte det får jag ju inte bilen ren, skall jag skippa handtvätten helt under vintern???
Till våren avfettar jag bilen grundligt,
tvättar den grundligt för att sedan stå över natten att torka.
Därefter vaxar jag bilen med Autoglyms vaxpolish, och sedan med Autoglyms flytande hårdvax, under sommaren lägger jag på hårdvaxet ca 2 ggr till.
Tvättar bilen 1-2 ggr i veckan med min handsvamp, har 2 st 1 för lack och en för fälg och underkanter och utsatta ställen, därefter skinnar jag med ett skinn som är köpt av en rekare som arbetar med Car Brites Prod, jag använder deras schampo,snappy shine efter tvätt för att få väck kalkfläckar, och sedan Reflektor till däcksidor mm.
Som du ser nyttjar jag ganska mycket mekaniskt arbete på bilen.
Arbetar jag fel?
I så fall kom gärna med tips hur jag kan ändra min teknik för att få bättre resultat.
Använder jag rätt medel,arbetsredskap,teknik???
Funderar på att köpa en pro flex eller ngn annan kanske bättre.
Köra väck reporna enligt ditt förslag och sedan se om jag kan få lite tips om hur jag skall tvätta och vårda för att reducera dem i framtiden.
Tack på förhand/ Christian



Inskickad av Christian - 2003-06-05 13:51:27
Läst 7047 gånger 
Menar inte att Pro Flex är dålig, om det lät så.
Ville bara få lite fler förslag på bra maskiner så man har lite och välja mellan.
Hälsningar Christian.



Inskickad av CRV - 2003-06-05 19:07:45
Läst 7031 gånger 
Tack Christian, det finns många olika åsikter om vad som är rätt och fel här och jag försöker bara dela med mig av vad jag tycker...

Du verkar ta bilvård på allvar och jag tror snarare att du i princip gör vad du kan mot tvättreporna - utom att välja en lack där de inte syns! Jag antar att du har läst tråden "Sköta ny lack" - mycket fler tips har jag inte...
Du sköter - förutom dina tätare tvättar - ungefär din bil som jag har gjort tidigare.

Då allt mekaniskt arbete riskerar att repa bilen så kan man sköta bilen på ett litet annat sätt. Försök att minska handtvättandet, med en bra högtryckstvätt så får man bort mycket smuts på ett skonsamt sätt. Handtvätten behövs främst för at ta bort trafikfilmen, men en alkalisk avfettning kan räcka. På vintern kan dock en mikroavfettning krävas. Dock; skall man köra med avfettning så behöver man ett tåligt lackskydd, men det finns produkter som du kan lägga på själv (forumsdeltagare har tex testat Brightguard med gott resultat).

Likaså kan man nöja sig med sköljvax efter vintertvätten - då sticker vattnet iväg vid låg hastighet. På sommaren passar Autotork utmärkt - men då behövs alltså en viss yttertemperatur. Både skrapor och sämskskinn kan självklart repa lacken - speciellt efter en högtryckstvätt.

Gällande polermaskiner så finns det en hel del inlägg, sök tex på "polermaskin". Det finns dock få alternativ till Pro Flex om man ser på pris/prestanda. Bra tips om polerteknik etc finns på lahega.se.



Inskickad av CRV - 2003-06-05 23:00:55
Läst 7015 gånger 
Jag fick precis en kommentar om hur nytvättad och fin min bil var. Det har jag fått flera gånger under det senaste halvåret. Jag tänkte då tillbaka och vill minnas att jag "mekaniskt" tvättat bilen 3 gånger sedan slutet av oktober då jag la på ett vaxskydd inför vintern.

Under tiden fram till en rejäl avfettning och snabbvaxning i mitten av mars var det enbart högtryckstvätt (ibland med högtryckstvättmedel och sköljvax) som gällde - minst 1 gång per vecka. Likaså handtvättade jag bilen inför en noggrannare vaxning i maj.

Detta sätt att sköta bilen är kanske inget för den som vill ha "tokputs" inför raggarrundor, men för en småbarnsförälder räcker det för att lura omgivningen att man lägger ned mycket tid på sin bil. Jag åker förbi en utomhustvätthall på väg från jobbet och betalar 10 kr. Kan det bli snabbare och smidigare? Jag tror dock att en lättskött färg kan vara avgörande för att denna typ av bilvård skall bli riktigt lyckad (tex silvermetallic).

Ett möjligt alternativ om man har större krav är att satsa på ett riktigt tåligt proffslackskydd, som ger extra glans och tål avfettning. Men annars sköts lacken som ovan beskrivits, kompletterat med en försiktig handtvätt vid behov.



Inskickad av Racer - 2003-06-06 21:19:23
Läst 6982 gånger 
Lämna in bilen till proffsen, en så pass ny och framför allt dyr bil så skulle jag inte tveka ett dugg att lämna in den till lackskydd. V70 Ocean Blue bilen är väl rätt dyr, så 3-4000kr är väl ingenting om man jämför. Kostar att ligga på topp!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014