Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Kan jag sköta min bil så här?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Magnus - 2003-06-08 10:28:51
Läst 11874 gånger 
Hej alla bilintresserade!

Jag har precis köpt en ny Audi (ganska mörk röd, solid lack). Samtidigt som det ska vara så lätt som möjligt vill jag ändå hålla min bil fin och fräsch. Därför önskar jag kommentarer från er ”bilvårdsexperter” om hur jag tänker sköta den:

Först och främst: vaxning 2 ggr/år, vår och höst. Nåt särskilt att tänka på?

Sommarhalvåret:
Tvätta bilen 2 gånger/månad.
1. Först spola av den grundligt med högtryck (slang), för att få bort så mycket smuts/insekter som möjligt innan jag går på med svamp (OM jag behöver använda svamp).

2. I så fall; Dra svampen längs med bilen (inte gno). Mycket vatten och så lite schampo som möjligt, är det rätt? Vrida ur svampen noga mellan varje drag.
Om det sedan ändå sitter smuts kvar, hur får jag bort det utan att repa?

3. Hälla över Lahega autotork enligt dosering på flaskan (har köpt, men inte provat det än).


Vinterhalvåret:
Tvätta bilen 3-4 gånger/månad.
1. Först spola av den grundligt med högtryck (slang), vid behov spraya på avfettning och sedan spola av igen. (Alkalisk avfettning? Nåt bra märke? Jag brukar köpa på Volvo, men har glömt vad det heter).

2. Helst inte använda svamp alls, men så lite som möjligt om jag ändå måste (dra, inte gno).
Om det sitter smuts kvar, hur får jag bort det på vintern utan att repa? Någon skillnad mot sommaren?

3. Hälla över Lahega autotork enligt dosering på flaskan.

Är det ok med högtryck på en helt ny bil? Kan lacken ta skada? Ska jag använda trädgårdsslang istället?

Kommentarer till hur jag tänker sköta min bil? Bra? Dåligt? Är svamp det bästa? Nåt bra schampo?

Tror ni jag kan hålla min bil fin på det här sättet, vid normal användning?


Mvh
Magnus





Inskickad av Inge - 2003-06-08 11:42:51
Läst 11870 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-06-09 08:34:56




Inskickad av Christian - 2003-06-08 13:34:08
Läst 11864 gånger 




Inskickad av Christian - 2003-06-08 13:48:50
Läst 11862 gånger 
Inge.
Alla har väll olika intresse, du skall väll inte kritisera en person som har ett intresse att sköta om sin bil som man är rädd om.
Det är väll ingen som hackar på dig som värdesätter andra saker i livet.
Har du problem med alla oss som finner en stor glädje i att hålla på med våra bilar, detta är ju vårt intresse och vårt liv.
Jag förstår inte riktigt vad du har att göra i ett bilvårdsforum och kritisera andra när du ej har detta intresse själv.
Det finns väll andra länkar som du finner roligare som passar dina intresse, och Inge jag lovar att jag inte skall kritisera dig där.
Ha ett trevligt liv...
MVH Christian



Inskickad av Christian - 2003-06-08 13:50:33
Läst 11860 gånger 
Magnus.
Keep up the good work.
MVH Christian



Inskickad av Magnus - 2003-06-08 15:53:40
Läst 11853 gånger 
Hej allihop!

Magnus här igen. Tack "Christian" för dina inlägg, även om sådana människor egentligen inte ens ska kommenteras.

Vad säger ni andra, och "CRV" (du verkar vara en klippa på sånt här), om min tänkta bilskötsel? :o)

Mvh
Magnus





Inskickad av CRV - 2003-06-09 10:08:10
Läst 11819 gånger 
Hej bilvårdsvänner!

Även om jag inte kvalar in under epitetet bilvårdsexpert (är amatör), så delar jag gärna med mig av råd och erfarenheter.

Vaxning vår och höst låter utmärkt - vårens utmaning är ju ofta lackrengöring och höstens att få ett bra skydd inför vintern, tex med ett flytande hårdvax. Rent allmänt finns det 100 saker att tänka på inför vaxning - men det finns ju tips här på Stacken (både i artiklarna och i forumet). Din bil har säkerligen klarlack - det kan vara bra att komma ihåg. Mindre risk för oxidation alltså, så med en mörk lack är det ofta reporna som är den större risken för en "tråkig" lack med tiden. Men med rätt vård tar det säkert flera år innan du pga det känner behov av en kraftigare polering.

Högtryck är utmärkt att använda, gå inte alltför nära lacken och ömtåliga lister etc, speciellt viktigt om det är en kraftig maskin och hyvla bort smutsen istället för att blästra bort den med vattnet.

Rent generellt så är det bästa att noga kolla över lacken INNAN man kör högtryck och då bestämma sig för om man behöver används tuffare medel. Det kan vara insektsborttagningsmedel, kallavfettning, alkalisk avfettning, fälgrengöring etc. Risken för repor blir minst om man behandlar med dessa innan man går på med svampen, men självklart kan man gå en runda efter (dock bör kallavfettningen läggas på torr bil).

Använder du avfettning vid varje vintertvätt så kommer ditt vaxskydd att försvinna förr eller senare - hur snabbt beror på preparat och vax. Läs Davids artikel och sök på "avfettning" på forumet och köp sedan preparat med en tydlig innehållsförteckning. Jag nöjer mig ofta med att spruta ett högtryckstvättmedel eller bilschampolösning på bilen ett par minuter innan högtryckstvätt för en snabb vintertvätt. Vill du göra en grundligare vintertvätt med svamp så bör du se till att avfetta noggrannare så att inte grus som bundit sig i asfaltsfläckar etc repar lacken. Men tänk då på att vaxskyddet kan behöva kompletteras. Ett alternativ är att lägga på ett tåligare lackskydd som klarar av flitigt avfettande.

Lahegas autotork behöver en viss yttertemperatur för att fungera - vattnet skall ju torka bort. Jag hade kört med sköljvax på vintern och sedan kört bilen i vettig hastighet (det är ju ändå lämpligt att bromsa skivorna torra) för att få bilen vettigt torr utan varken repor eller kalkfläckar. Sämskinn eller plastskrapa är ju inte lämpligt om man inte noga handtvättat bilen före.

Schampo: Sonax glansschampo har många anhängare, speciellt för sommartvätt. Jag uppskattar avrinningseffekten av ett vaxschampoo (förbättras ju ytterligare av sköljvaxet), vilket dock inte på något sätt ersätter en riktig vaxning...

Lycka till med nya bilen (jag antar du besöker den ypperliga sidan http://www.nordicaudi.com/?).

MVH/CRV







Inskickad av Magnus - 2003-06-09 17:46:05
Läst 11804 gånger 
Hej!

Tack CRV för ditt svar. Frågor:

Om jag på sommarhalvåret och vid behov, börjar med alkalisk avfettning och sedan spolar bilen, låter det ok?
I så fall, namn på bra alkaliska avfettningsmedel?

Är det bra om jag sedan använder svamp, vatten och schampo SAMTIDIGT som jag spolar med slang, så att mycket vatten smörjer medan jag tvättar?

Innan högtryckstvätt använder du
högtryckstvättmedel eller bilschampolösning. Vill du vidareutveckla det? Märken?

Sköljvax? Hur, och vilket?

Tips på ett bra, lättjobbat och rejält latmansvax?

Jag provade Lahega autotork igår, söndag, men det blev jättemycket skum i vattenkannan. Vad gjorde jag för fel?

Ursäkta om jag ställer dumma/konstiga frågor, men jag vill som sagt ha klart för mig precis hur jag ska göra på enklaste sätt.

Mvh
Magnus





Inskickad av CRV - 2003-06-09 22:43:04
Läst 11793 gånger 
Det finns inga dumma frågor, dock är det klurigt när det krävs allt för mycket detaljer. Då kommer vi in på subjektiva värderingar - och eftersom man har testat ett begränsat antal preparat och metoder så får var och en bedöma värdet av mitt svar.

Dock försöker jag rekommendera sådant som dels jag själv och flera andra har haft bra erfarenhet av.

Nåväl, till frågorna:

Skillnaden mellan ett bilschampo, ett högtryckstvättmedel och ett alkalisk avfettningsmedel är vad jag vet flytande. Det är frågan om mer eller mindre basiska fordonsrengöringsmedel som tar bort damm, trafikfilm och sot (dessutom organisk smuts - insektsborttagningsmedel är ett alkaliskt rengöringsmedel). Till bilschampo vill man ha så pass milda medel som möjligt för att bevara vaxet, medan man för kraftigare rengöring väljer starkare produkter. Likaså kan innehåll och typ av tensider etc skilja.
En tydlig innehållsförteckning är avgörande för att kunna välja produkt. Jag har testat lite olika produkter - med ett blandat resultat... Titta på Lahegas hemsida så ser du hur många olika typer av preparat det finns (Sortimentöversikt - alkali tvätt).

Vatten fungerar som smörjmedel och minskar friktionen mellan svamp och lack - så det är utmärkt.

I vintras testade jag att med sprayflaska applicera Biltemas högtryckstvättmedel på bilens nedre delar några minuter innan min regelbundna högtryckstvätt i tvättplats typ carport. Jag var nöjd med resultatet, men har inte lyckats få klart för mig dess innehåll (ställt fråga till Biltema...).

Sköljvaxet tar jag ur högtryckstvättens programval, men jag har vid något tillfälle testat med Biltemas sköljvax utblandat i vatten i separat sprayflaska med motsvarande resultat.

AMS bilvaxtest ger dig bra vägledning om ett lämpligt vaxpolish. http://www.automotorsport.se/bilvard/vax_fakta.pdf

Jag vet inte vad du gjort fel med Autotork - hällde du i vattnet sist kanske så att det skummar? Ställ annars frågan på http://www.lahega.se/default.asp.

Bättre svar hinner jag inte med!

MVH/CRV







Inskickad av Magnus - 2003-06-10 09:54:02
Läst 11787 gånger 
Tack igen CRV, för ditt snabba och utförliga svar.

Ja, jag hällde i vattnet sist i vattenkannan med autotork. Tänkte att det skulle blandas ordentligt när jag gjorde så. Ska jag göra tvärtom istället?

Mvh
Magnus



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014