Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rost- och lackeringsfrågor




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Lars - 2003-06-09 17:15:32
Läst 8613 gånger 
Är helt novispå billagning, men har nu inköpt en gammal golf...skulle bli glad om någon har tips eller vet någon bra hemsida där jag kan få reda på hur man tar sig an rost, hur man lagar ev. hål i karossen (;-)), rostskyddsbehandlar själv och hur man bör gå till väga när man lackar sin bil. Gärna produkttips också! Jag hade tänkt köpa in på Biltema, men det är en djungel för mig som inte är så hemma på det. Tack på förhand!


Detta inlägget har redigerats 2003-06-09 22:31:17



Inskickad av CRV - 2003-06-09 22:28:57
Läst 8607 gånger 
Sök på "rost" på forumet så finner du en hel del tips. Speciellt tråden "Rost...."
Kolla också tråden om andra bilforum som handlar om fler aspekter av bilvård: "Trafikmagasinet om bilhjälp på Internet".
Bmwpower.nu har en illustrerad beskrivning av rostlagning under Gör-Det-Själv och sedan Rostlagning.

Det kommer relativt snart att komma mer material om både lackering och rostskydd på Stacken. Jag hoppas att du (och din bil) kan vänta tills dess!



Detta inlägget har redigerats 2003-06-09 22:32:11




Inskickad av CRV - 2003-06-22 20:22:22
Läst 8492 gånger 
Lars, nu finns materialet uppe: http://www.cms-internet.com/carcare/rostskydd.asp



Inskickad av CRV - 2003-08-08 10:11:01
Läst 8250 gånger 
Råkade stöta på en del tips gällande lackering på bmwpower (se nedan). Min erfarenhet är att det är svårt att få maskeringskanten snygg, så jag håller en lämpligt utformad kartongbit ett par cm från lacken för de avslutande sprayandet. Då får man en lite "uttonad" kant.

"Efter att du slipat bort all rost så maskerar du runt det plåtrena området och sprayar på flera lager primer/filler så du får ytan i nivå (eller lite högre)med den omkringliggande original lacken. Ta bort maskeringen och våtslipa försiktigt ner sprayspacklet så du får en jämn fin yta (det kan inte göras för nogra), våtslipa även nån cm in på originallacken med ett mycket fint våtslippapper. Sen maskerar du igen, men lite längre ut (en bit ut på den våtslipade originallacken) än förra gången, och vik upp kanten på maskeringstapen så du inte får en skarp kant. Spraya några lager med originalfärg så du får rätt kulör. Medan det torkar så viker du upp maskeringstapen ytterligare några mm, det ultimata är att den uppvikta kanten nu tangerar ytterdelen av området med våtslipad originallack. När metallicen torkat så sprayar du på några tunna lager klarlack och tar sen försiktigt bort maskeringstapen. Låt lacken härda nån vecka och polera sedan hela området med en mild rubbing så att övergången mellan ny o gammal lack suddas ut. Avsluta med vax. Så har jag gjort flera ggr på olika bilar med mycket bra resultat, är du noga så blir det nästan omöjligt att se eferåt."

Repa:
"Metallic: Rengör repan med tvättförtunning eller liknande (t-sprit ok).
Köp lackstift, tunna ut färgen med lite lösningsmedel för att få den att flyta ut bättre i repan.

Dutta i färg tunt, men många ggr.(tandpetare går fint)

Om du skall lägga i klarlack kom i håg att inte lägga i färgen för högt, dvs lämna lite utrymme för klarlacken.

Pensla på klarlacken så att du bygger upp en liten förhöjning över kringliggande klarlack. (tunt och ofta) låt torka mellan varven, viktigt!.

Kapa till en slipklots (modell kork 2x2 cm ca) våtslipa(2000 våtslips papper) ned reparationen till nivå med kringliggande klarlack.
Polera..vaxa klart!

Laga repor går att göra hur avancerat som helst... ovan beskrivna metod är lämpligt för nybörjaren.

(OBS rekommenderar att du låter klarlacken vara i fred 2 dagar innan du våtslipar den)".



Inskickad av CRV - 2003-08-08 10:27:26
Läst 8249 gånger 
Var hittar man riktigt fina våtslippapper (2000, 4000 tex)?

Flera bildelsbutiker verkar bara hålla de grövre eller i vissa fall tom 1200.

/CRV



Inskickad av CRV - 2003-08-10 09:42:56
Läst 8228 gånger 
Jag har nu blivit tipsad om färghandeln eller att prova hos en lackerare...



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014