Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Stenskott på huven




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Micheal - 2003-06-14 22:06:22
Läst 6983 gånger 
Jag har en mörkblå volvo V40 -00 som jag försöker att ta hand om. Men i vinter har bilen fått några små, men retliga, stenskott på huven.
Lättast och dyrast är väl att lämna in den på något slags verkstad.
Men kan jag själv, inte helt oduglig, fixa till skadorna på egen hand??
Hur gör jag så det blir snyggt??


Inskickad av mejn - 2003-06-14 22:16:24
Läst 6981 gånger 
http://www.motip.nl/duits/demonstrations/demonstrationsindex.html

Längst ner till höger på sidan.



Inskickad av mejn - 2003-06-14 22:17:47
Läst 6978 gånger 
http://www.motip.nl/duits/demonstrations/demonstrationsindex.html

Längst ner till höger på sidan.



Inskickad av CRV - 2003-06-15 10:11:18
Läst 6966 gånger 
Jag gav precis följande tips på Stackens medlemsforums:

Lacken består grovt sett av grundfärg, täckfärg och klarlack. Är repor så djupa att de når ned till grundlacken måste man först bättringslacka (fylla i skadorna). Syns det rost så måste ytan först bli plåtren och sedan skall någon form av rost- och grundfärg på. Därefter kan man bättringslacka.

Att fixa till stenskott riktigt snyggt är INTE lätt och en metalliclack gör det inte lättare! Men vill man inte lämna till proffs, ev för komplett omlackering, så finns det tips:
- Arbeta i bra ljus - annars hittar man inte alla skador.
- Se till att rengöra ytan först - med T-röd, etanol eller liknande som inte lämnar feta rester.
- Skaka färgen noga. Skulle bilens lack vara blek kan man nå en bättre bättringsnyans genom att blanda i lite klarlack.
- Unvik att använda penseln som finns i bättringsfärgen - den är oftast för stor. En tändsticka eller tom en tandpetare räcker för små skador.
- Ha en trasa tillgänglig för att ta bort spill eller för att "börja om".
- Ett gammalt kreditkort med lite tyg kring kan användas för att ta bort överskottfärg ("kapa toppen"). Likaså kan tandpetaren användas till att jämna ut mindre höjdskillnader (mha kapillärsugning).
- Lägg hellre flera tunna lager än ett tjock - det är svårt att se hur mycket som behövs innan färgen torkat in. Tålamod är avgörande...
- Efter att färgen har härdat några dagar så kan man rubba försiktigt så att "kanten" mellan ny och gammal lack inte syns så tydligt. Efter det behövs ett vaxpolish för att få upp glansen och få ett vaxskydd.
- Kolla också på Stackens "Fixa lackskador".

Lycka till,
CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014