Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Sammanfattning motortvätt (ni kunniga)




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Dea - 2003-07-05 12:42:36
Läst 7973 gånger 
tjenare. imorgon ska jag motortvätta bilen (första gången), jag har letat i gammla trådar om hjälp men det är mest ludder alla säger olika och en del slänger in sådana rå:dumma komentarer som "e´ru dum eller" som inte hjälper nån. därför startar jag denna nya tråden så att dom som KAN, kan hjälpa dem som INTE kan, mej då bland annat =). tror detta är uppskattat av inte bara mig.

ok. ni som svarar kan väll ta upp saker som: vilken avfettning och vart det skall på, vilka delar man ska täcka över, vad för ställen man ska smörja och med vad för något. ska man använa högtryck eller... ja ni förstår va jag menar, allt det grundläggande, samt hur man går till väga, tacksam för SERIÖSA svar (helst innan i morgon) MVH dea




Inskickad av CRV - 2003-07-05 14:12:51
Läst 7969 gånger 
Orsaken är nog främst att det finns många olika åsikter om detta och att en typisk motortvätt kan vara enkel och ofarlig på vissa bilmodeller och direkt olämplig på andra.

På olika forum har jag sett kunniga deltagare ivrigt förespråka högtryck (enda sättet att få riktigt rent, aldrig några problem om man undviker att spruta direkt på elektroniken, kontaktdon, tändsystem etc), men lika kunnniga har varnat för detta och menar att de sett mängder av elektronikproblem och driftsstörningar pga motortvätt med högtryck.

Jag finner det därför svårt att ge ett generellt råd, men eftersom du skall tvätta redan imorgon och du annars kan bli svarslös så gör jag ett försök:
- Kolla på http://www.bmwpower.nu/gds/bilvard/motortvatt/default.asp.
- Kolla instruktionsboken - eller avvakta och hör med verkstaden om de har tips för just din bil.
- Smutsen är mest petroleumbaserad, så en kallavfettning eller ett speciellt medel för motortvätt är lämpligt. Spruta medlet på torr och sval motor.
- Vilka delar du eventuellt skall skydda mot fukt beror på bilmodell och dess konstruktion. Rent allmänt kan jag inte råda dig att spola med högtryck på något som du inte vet vad det är (och alltså inte vet om det är känsligt eller inte).
- Det du av feghet eller vishet (?) undviker att spola av med högtryck kan du istället försiktigt rengöra med diskborste och avfettning vid behov och sedan försiktig spola av (utan tryck).
- CRC 5-56 eller liknande fuktdrivande, inträngande kontaktspray kan hjälpa till; dels att behandla elektronik (det löser effektivt smuts och kan torkas av med en trasa) och dels som efterbehandling för att driva ut ev fukt (alt. till tryckluft).

Detta var bara några snabba råd - du måste själv avgöra hur orolig du är för att tvingas torka ut känsliga delar för att få igång bilen. Är man lite motorkunnig så är det kanske ingen fara, men vet man inte var man skall börja felsökningen och står i tvätthallen med taxan som tickar och bilen inte startar så kan man nog ångra sin motortvätt...

Personligen tillhör jag dem som aldrig haft några problem (peppar, peppar...), men brukar också täcka känsliga delar med plast.



Detta inlägget har redigerats 2003-07-05 17:08:59




Inskickad av CRV - 2003-07-07 02:31:11
Läst 7940 gånger 
Hur gick det med motortvätten idag Dea???



Inskickad av Dea - 2003-07-11 16:25:39
Läst 7893 gånger 
EHH!
det blidde inte av, eller rättare sagt vi hann inte så långt =( =( *skämms*. vi ska göra det till veckan som kommer nu istället. och jag lovar att jag ska skriva här i denna tråden hur det gick. e tack för tippset/tippsen föresten...



Inskickad av beaver - 2003-07-13 20:10:29
Läst 7866 gånger 
alla bilar e olika, tex bmw e jobbiga pga att man hellst inte ska använda allt för mkt vatten på motorblocket. och med dess skrovliga yta ( e på många bilar) blir det svårt att få riktigt rent.. men resten av motorutrymmet e lugnt... använd avfettning och petroleum o täck över vitala delar på bilen... det skulle vara lättare om du sagt vilken bil du har... säg vilken bil du har så får vi se om jag lr någon annan har utfört motortvätt på den modellen!



Inskickad av Dea - 2003-07-13 20:53:24
Läst 7861 gånger 
De är en honda civic årsmodell -92, motoralternativ ESi, vräk in me tipps nu, för denna veckan SKA det bli av.
nämn gärna saker jag bör täcka över också, jag är en fegis när det gäller sånt här, men det måste göras.



Inskickad av pedagogen - 2003-07-14 11:04:26
Läst 7845 gånger 
1) Plasta in lyktorna med plastpåsar. Plasta även in generator och övriga känsliga eldelar. (fördelardosa etc.)

2) Spraya på petroleumbaserat avfettningsmedel på motorn och runt omkring. (Oftast är den mesta smutsen "runt om kring".

2b) Vänta 15 minuter.

3) Blås av med högtryck.
Upprepa proceduren en gång till om bilen är väldigt smutsig.

4) Kör bilen på tomgång 5-10 minuter. Detta för att torka ut vattnet. (Det är lagligt att köra på tomgång så länge man behöver i samband med service och reparation)



Inskickad av beaver - 2003-07-14 17:31:12
Läst 7837 gånger 
jag skulle nog rekomendera att du anväder en diskborste för att få bort d mesta, högtryck räcker oftast inte..



Inskickad av pedagogen - 2003-07-14 18:45:56
Läst 7834 gånger 
Diskborste är utmärkt för att ta bort svår smuts, det är korrekt.

Fast gör man som jag, och motortvättar minst årligen sedan bilen var ny, så behöver man aldrig ta till det"tunga artilleriet"..

Tänk på att diskborste tillsammans med avfettning också kan ta bort det goda rostskyddet... Men som tidigare sagt: Då kan man alltid lägga på nytt rostskydd!



Inskickad av Dea - 2003-08-15 13:09:06
Läst 7725 gånger 
tjenna.
nu har jag tvättat min motor gick sjukt bra och och blev bra med rent, glömde på två ställen (svårt och se när det är blött) men de e ju lätt att ta nu efteråt =)
så här gjorde jag, lät motorn kallna, plastade in fördelaren det öppna luftfiltret samt databox och batteri, sen böste jag på med en burk motortvättmedel, lät värka enligt instrucktion, blåsta av med högtryck med roterande munstycke, blev inte så rent så jag började spraya på avfettningsmedel ochså (tipps: snåla inte med medlen, de behövs) lät värka och spolade, och engång till fast bara på de ställen det behövdes, sen gick jag på med vanligt bilshampo svamp och borste och tvättade och skölde tills det blev rent, sen lät jag den stå ca15 min, efter det var det dags att starta bilen, jag satt mig bakom ratten, bad "fader vår i...." första klicket: alla lampor funka (det är bra, och sååå WRRRROOOOOOOOOOOMMMM -tack gode gud!!!
lät den stå på tomgång tills den torkat hyffsat, och sen dra en repa i stan och fira med en pizza =)

så i morgan blir det till att ta fram gummiglansbedel och trasa och polera alla slangar och sladdar =)

var tvungen att skriva av mig lite av min lycka=). och sist men inte minst vill jag tacka alla som gett mig tipps här på forumet.
tack mvh dea



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014