Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lakkskade etter innbruddsforsøk




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Astra98 - 2003-07-09 13:34:59
Läst 25354 gånger 
Jeg har fått en del skrammer og riper i lakken etter et innbruddsforsøk i min Opel Astra G 3-dørs combi. Skaden er på døra ved b-stolpen ca midt på. Det ser ut til at det er brukt skrutrekker e.l. Ripene er ganske dype, men ser ikke ut til at de går helt inn til karosseriet. Må hele døren lakkeres, eller kan det repareres? Ta en titt på disse bildene: http://213.184.206.11/lakkskade1.jpg og http://213.184.206.11/lakkskade2.jpg
Tips mottas med takk :-)


Inskickad av CRV - 2003-07-09 22:13:48
Läst 25351 gånger 
Svaret beror lite på dina krav vad gäller perfekt lack och vilken självrisk du har. Var detta all påverkan som bilen utsattes för så kan det bli dyrt att åberopa försäkringen.

Jag hade följt råden för lagning av stenskott nedan (dskrivna av mig tidigare på Svenska Stacken). Blir du inte nöjd (efter härdning och polering) så blir nästa steg att lämna till proffs. Men jag hade absolut testat själv först!

Lycka till!

Det ser ut som om lackskadorna har frilagt din grundfärg på den översta bilden. Din metalliclack består grovt sett av grundfärg, täckfärg och klarlack. Är repor så djupa att de når ned till grundlacken måste man först bättringslacka (fylla i skadorna). Syns det rost så måste ytan först bli plåtren och sedan skall någon form av rost- och grundfärg på. Därefter kan man bättringslacka.

Att fixa till stenskott riktigt snyggt är INTE lätt och en metalliclack gör det inte lättare! Men vill man inte lämna till proffs, ev för komplett omlackering, så finns det tips:
- Arbeta i bra ljus - annars hittar man inte alla skador.
- Se till att rengöra ytan först - med T-röd, etanol eller liknande som inte lämnar feta rester.
- Skaka färgen noga. Skulle bilens lack vara blek kan man nå en bättre bättringsnyans genom att blanda i lite klarlack.
- Unvik att använda penseln som finns i bättringsfärgen - den är oftast för stor. En tändsticka eller tom en tandpetare räcker för små skador.
- Ha en trasa tillgänglig för att ta bort spill eller för att "börja om".
- Ett gammalt kreditkort med lite tyg kring kan användas för att ta bort överskottfärg ("kapa toppen"). Likaså kan tandpetaren användas till att jämna ut mindre höjdskillnader.
- Lägg hellre flera tunna lager än ett tjock - det är svårt att se hur mycket som behövs innan färgen torkat in. Tålamod är avgörande...
- Efter att färgen har härdat några dagar så kan man rubba försiktigt så att "kanten" mellan ny och gammal lack inte syns så tydligt. Efter det behövs ett vaxpolish för att få upp glansen och få ett vaxskydd.



Inskickad av Astra98 - 2003-07-10 10:44:11
Läst 25348 gånger 
Takk for svaret, CRV! Tror jeg skal gjøre som du sier, teste selv først. Blir det ikke bra, får jeg gå til en proffs.



Inskickad av CRV - 2003-07-10 13:01:53
Läst 25346 gånger 
Precis - på detta sätt har du i princip bara riskerat den tid du investerar!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014