Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Offeranod




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av pedagogen - 2003-08-02 04:56:51
Läst 8062 gånger 
Skulle man inte kunna (som på båtar) montera en zinkklump någonstans på bilen som offeranod?

(så att bilen inte rostar)
Iofs. finns det ju zinkade och galvade karosser, men varför inte en rejäl klump någonstans som offeranod?


Inskickad av CRV - 2003-08-02 13:42:05
Läst 8055 gånger 
Intressant tanke… nedan mina funderingar:

Det finns väl dels galvaniskt (olika metaller) och dels elektrolytiskt (spänningskälla) katodiskt korrosionskydd?. Det är ju det galvaniska som gäller här, men jag har sett firmor som säljer elektrolytiska skydd för bilen – helt enkelt en likspänningskälla som skall ge karossen en tillräcklig minuspotential som hindrar korrosion. Enligt tester så funkar det inte alls på bilar i praktiken!

Om tanken med en offeranod skall fungera för att förhindra galvanisk korrosion (dvs att en oädlare metall angrips istället för den ädlare) så krävs det ju att metallerna står i god kontakt med varandra så att elektroner kan flytta sig – dessutom krävs någon form av elektrolyt.
För en bil så är ju karossen till stora delar i kontakt, men frågan är om en centralt placerad stav under bilen skulle ha någon effekt på lite avstånd för ett rostangrepp i tex fronten??? Och för bilar finns ju inte som i fallet båtar en effektiv elektrolyt - vattnet med saltjoner etc.

Jag har läst om offeranod i markkonstruktioner (stolpar till högkraftsledningar etc), så fuktig jord kanske också räcker för att göra skyddet effektivt. När det gäller byggkonstruktioner i havsvatten så funkar det bra, medan för stolpar som står i tidvattenszon och bara tidvis är under vatten – så fungerar skyddet inte alltid tillfredsställande.

Med vänlig hälsning/CRV

PS. Jag vill också passa på och varna för bilsäljarnas snack om att galvaniserade bilkarosser inte rostar. Dels så kan galvningen bli ofullständiga vid svetsfogar, på andra ställen med tiden pga belastning etc och dels så äts zinket upp med ca 0,5 - 10 µm/år om man får en skada i lacken. Vissa biltillverkare har mycket tunna skikt, så redan efter några år kan allvarligare rostangrepp ha startat, både vid stenskott, inne i balkar och vid svetsfogar. Därför behövs kompletterande behandling med rostskyddsmedel och en i övrigt bra konstruktion (få skarvar, limmade fogar etc).










För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014