Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Gummi skrapa, något att ha?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av jonas - 2000-06-10 18:21:52
Läst 8299 gånger 
Någon som har erfarenhet av att "torka" bilen med gummi skrapa. Verkar ju väldigt smidigt men repar det verkligen inte lacken? <br> <br>


Inskickad av PM Reconditionering Tefcar Center - 2000-06-11 09:16:39
Läst 8298 gånger 
> Någon som har erfarenhet av att "torka" bilen med gummi skrapa. Verkar ju väldigt smidigt men repar det verkligen inte lacken?<p>Hej på re`<br>Vi använder bara gummiskrapa på dom bilar som har några år på nacken, absolut inte på en spretans kärra, för på din fråga kan jag bekräfta med: Jovisst repar det! Mvh Peter<p> <br> <br>



Inskickad av Håkan Norberg - 2000-06-16 17:59:37
Läst 8296 gånger 
Har hört att även sämskskinn repar. Stämmer det verkligen??? <br> <br>



Inskickad av Tommy The Polish Man - 2000-06-20 03:04:17
Läst 8295 gånger 
Min uppfattning är att allting repar, men jag använder gummiskrapa. Det som är viktigt är att hålla den ren för det som i första hand repar är smuts som dras runt, detta gör att ett sämsskinn kan repa mer än en gummiskrapa då det fastnar en massa smuts i sämskskinnet som är svårt få bort, gummiskrapan däremot är lättare att hålla rent den brukar jag torka av med handen efter varje drag. När jag pratar om gummiskrapor så hoppas jag att alla förstår att jag menar de skrapor som är avsedda för ändamålet. När jag tvättar av polermedlet efter polering så använder jag tryckluft för att torka bilen innan jag lägger på något skydd.<br>> Har hört att även sämskskinn repar. Stämmer det verkligen???<p> <br> <br>



Inskickad av Christer Ekstrand - 2000-06-21 08:49:19
Läst 8295 gånger 
Hej på er<br>Att sämskskinn skall repa lacken beror i dom flesta fall på att man inte sköljer skinnet samt att det är gammalt och hårt. När man har tvättat bilen så kan man använda båda teknikerna tillsammans med bra resultat. Som Tommy nämnde så på sprillans nya lacker så vil man hälst inte röra dom alls efter tvätt det är därför vi har lanserat den nya Autogloss FLS. Den sprutar man på efter tvätten sedan är det bara ställa ut bilen och låta den själv torka utan att det blir några kalkfläckar på bilen. Den finns tyvärr bara för proffsbruk p.g.a. det är extremt noga med dosreings utrustningen.<br>Men för hemma bruk rekommenderar vi att man skrapar bilen med en gummi torkskrapa för ända målet. Sedan skall man ha en hink med ljummet vatten till skinnet. Här är det viktigt att man sköljer skiunnet ett par gånger under tien man skinnar bilen så att inga gruskorn eller dyl. kommer in och repar lacken<p>Lycka till<br>Christer> Min uppfattning är att allting repar, men jag använder gummiskrapa. Det som är viktigt är att hålla den ren för det som i första hand repar är smuts som dras runt, detta gör att ett sämsskinn kan repa mer än en gummiskrapa då det fastnar en massa smuts i sämskskinnet som är svårt få bort, gummiskrapan däremot är lättare att hålla rent den brukar jag torka av med handen efter varje drag. När jag pratar om gummiskrapor så hoppas jag att alla förstår att jag menar de skrapor som är avsedda för ändamålet. När jag tvättar av polermedlet efter polering så använder jag tryckluft för att torka bilen innan jag lägger på något skydd.<br>> > Har hört att även sämskskinn repar. Stämmer det verkligen???<p> <br> <br>



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014