Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Hur tvättar man en Ditec behandlad bil?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Dodde - 2003-10-12 18:44:32
Läst 8919 gånger 
Förklara för mig hur man gör för att få biljäveln ren.
Det var lättare att tvätta av den innan jag fick den Ditec behandlad.
Jag köpte en högtryckstvätt med inbyggd shampooneringsbehållare.
Efter avsköljning av bilen, shampoonering och sedan högtryckstvätt så satt skiten fortfarande kvar! Fast bara på den nedre halvan av bilen. Sämskinnet luddar av sig också ska jag elda upp den och köpa en skrapa istället?



Inskickad av Chrille79 - 2003-10-14 18:01:35
Läst 8879 gånger 
Ta det men ditt lokala ditec kontor.

Köp dock ingen skrapa, köp ett bra skin istället. köp ett bra syntet skin, är bättre än riktigt sämskin, Tro mig!!

Vi säljer syntet skin som är snuskigt bra! överlägset bäst!

kostar väll en ca 270kr, det borde dom ha oxå hos ditec eller Mr Cap.


Postad 2003-10-15 10:30:36CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8864 gånger 
Dodde, vad kör du med för schampo (alkalisk avfettning?)? Vad har Ditec rekommenderat?

Kör du avspolning nedifrån och upp för att undvika att upplöst smuts rinner på smutsig yta och försvårar avspoling av denna?

/CRV



Inskickad av SB - 2003-10-20 22:08:49
Läst 8803 gånger
Bifoga en bild till min text :
Moment 1: Lägg avfettning på torr bil. (Ej i solsken och ej på T.ex varm motorhuv) låt avfettningen verka i 5-7 min. välj avfettning beroende på typ av smuts som ska bort. tjärlösande avfettning för de små svarta partiklarna och vanlig miljöavfettning för "vattenbunden smuts" Moment 2: Spola med högtryck underifrån och uppått lungt och metodiskt dvs så du slipper "Z" effekten när du kör ut i ljuset. Gör du rätt och använder bra kemikalier ska bilen vara 96% ren, de sista 4% tänker du inte på. Du får dock aldrig torka av bilen om du inte svampat den utan låt den lufttorka i drag. Tips: Kör 5-6 gånger med avfettning och högtryck, var 6-7 gång en svamp efter nogrann avspolning.



Inskickad av Dodde - 2003-10-22 20:52:57
Läst 8771 gånger
Bifoga en bild till min text :
Jag har medvetet låtit bli att svara på era inlägg eftersom jag väntade på de svar jag allra helst ville ha :-)

Det som jag trodde var skit som satt kvar på bilen var i själva verket vattendroppar som torkat in i lacken.

Jag har nu lärt mig någorlunda att gagna högtrycken.
Men det är själva torkningen som ställer till problem.
Jag vill inte gärna gnugga med sämskinnet på lacken med risk för onödigt slitage.
Och att låta bilen lufttorka leder ju till att att det blir vita kalkavlagringar i lacken då vattnet torkar :-(

Jag brukar undvika att stå i drag när jag tvättar bilen.
Men om du menar att jag ska tvätta bilen ute på Drag så förstår jag. Drag ligger bara ett par km från Rockneby där jag bor.

Eller ska jag blåsa torrt med hårtork?

Jag är lite skojfrisk men det är bara för att jag fortfarande inte vet hur bilen ska bli torr.
Det enda som verkar vara torrt här är mina skämt....





Inskickad av CRV - 2003-10-22 21:17:16
Läst 8769 gånger
Bifoga en bild till min text :
Hej Dodde,

Torkning som undviker kalkfläckar, men minimerar risken för repor har varit föremål för livliga diksussioner här tidigare. Kör man enbart högtryck så kan man inte använda skrapa eller sämskskinn.

Det finns flera alternativ, jag tycker att de bästa är:
- Körning vid lite högre hastighet. Detta i kombination med ett bra lack/vaxskydd eller om man kör med sköljvax så kommer det mesta av sköljvattnet att rinna av bilen.
- Lahegas Autotork - en produkt som blandas med vatten och hälles (strilas tex) över lacken och som gör att inga torkfläckar bildas. Dock kräver denna produkt en viss yttertemperatur så att lacken torkar snabbt nog. Dvs den är mindre effektiv det kommande halvåret.

Jag kör med stor framgång enligt det första rådet. Tack var lackskydd, högtryck med iblandat sköljvax så dansar vattendropparna effektivt av i 90 km/h och jag får inga synliga fläckar. Men den faktiska effekten är bereonde av färg - på en mörk lack kan obetydliga fläckar fortfarande störa.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014