Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd eller lackskydd på ny Hyundai?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2003-11-11 15:34:09perry,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-11
Läst 12205 gånger 
Hej,
Som nybilsägare till två Hyundai bilar 03'or,en Santa Fe metallicblå och en svart Getz, står jag nu inför valet med att rostskydds- eller lackskyddsbehandla bilarna. Jag behöver era rekommendationer!
Kundmottagaren på Hyundai säger att jag sätter rostskyddsgarantin ur spel om jag rostskyddsbehandlar bilen.
Står också och överväger en Ditec behandling. Vad kan vara bra att prioritera?
m v h
/Perry


Postad 2003-11-11 22:31:40pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 12198 gånger 
Rostskyddsgarantin är värdelös.
Nya bilars rostskydd är näst intill värdelöst.

Förzinkning och galv är jättebra på nya bilar, men tyvärr har biltillverkarna därefter snålat in på rostskyddet. (det "kletiga).

Underredsbehandla med samma medel som fabriken har använt. Men snåla inte.

I hålrum, i dörrar, inne i balkar etc, så pumpar du in massor av tunnflytande rostskydd. Egentligen spelar det inte någon roll vilket märke du använder:
Tuff-Cote, Dinitrol, Hagmans, Biltema.
Till och med gammal motorolja kan man använda. Det sistnämnda (beg. motorolja)som absolut sista alternativ på äldre bilar när plånboken absolut är tom..

Du kan alltså köpa några liter tunnflytande rostskyddsolja (vilket märke som helst) som du pumpar in i balkar, dörrar, trösklar etc. Så har jag gjort med alla mina bilar, och jag har aldrig, säger aldrig råkat ut för någon rost. Du behöver dock en rostskyddsspruta (med slang). Det finns "handpumpade" för cirka 100:-, som fungerar men är kassa, och så finns det lufttryckssprutor som kostar också cirka 100-200:-, men som kräver kompressor. Har du ingen kompressor (eller kan låna av snäll vän/granne/jobb etc), så är det handalternativet som gäller. Å andra sidan kan du köpa en billig kompressor för 1500-2000:- som du faktiskt tjänar in på första omgången du gör på dina bilar.

Bra är att återupprepa rostskyddet varannat år, inne i balkar/dörrar etc. räcker vart tredje-vart femte år. Beror på om man vill ha bilen 20 eller 200 år.. ;-)






Postad 2003-11-11 23:36:23hoffe,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-11
Läst 12190 gånger 
Hej Perry.
För det först så håller jag med om att rostskyddsgarantin är värdelös.
Akta dig för att rostskydda med produkter som inte är godkända för rostskydd för då faller GARANTIN.
Gör du en rostskyddsbehandling på en auktoriserad TUFF KOTE DINOL station så kan jag garantera att din rostskyddsgaranti kommer att fortsätta att gälla. Skulle det vara så att din kundmottagare står fast vid att din garanti kommer inte att gälla. Då skall du begära ett papper som detta står på, Om han inte kan visa dig något sådan så kommer din garanti att gälla oavset vad han säger.I annat fall så kan du vända dig till generalagenten om han inte ger sig. Jag tycker att du skall prioritera rostskyddet före lackskydd. Men ska du välja något för lacken på en ny bil så finns inget bättre än DITEC Lackkonservering



Inskickad av CRV - 2003-11-12 11:31:07
Läst 12181 gånger 
Svaret är självklart för mig: Prioritera ROSTSKYDD.

Kan man bara gör ett av lackskydd/rostskydd, så är rostskyddet en smartare investering, som ger betydligt mer långsiktigt vad gäller lägre reparationskostnader och bättre andrahandsvärde. Med frekventa vaxningar kan du hålla din lack fin ändå (men med mer arbete).

För bla japanska och koreanska bilar, som flertalet har rent ut sagt värdelöst rostkydd för svenskt klimat, så hade jag satsat på ett komplett behandling av proffs om man tänker behålla bilen flera år.

Personligen hade jag gjort följande:
1. Rostskyddat bilarna själv om jag tänkt ha dem några år enligt tips i menyn till vänster (under Biltvätt) om GDS-rostskydd.
2. Lämnat till proffs tex Dinitrol om jag tänkt behålla dem länge.
3. Lackskyddat bilarna själv när de var nya enligt råden här på Stacken.

Lycka till,
CRV


Postad 2003-11-13 17:01:24Mr NAD,
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-31
Läst 12153 gånger 
Jag funderar på hur jag sakll rostskyddsbehandla min nya Toyota. Går jag till en Mercasol-firma upphör Toyotas rostskyddsgaranti. Kanske löser Mercasol upp vaxskyddet i dörrar etc? Någon som vet om man vågar satsa på en sådan behandling?

Går jag till en Noxudol-firma har jag kvar Toyotas (ioch för sig värdelösa) garanti, eftersom Noxudol i sig är nån sorts lösningsmedelsfritt vax.

http://www.kungsrecond.com/korrosionsskydd-rostskydd.html

Frågan är hur bra ett sådant medel håller? Man får/bör t.ex. inte använda avfettningsmedel på bilen de första månaderna efter behandlingen.



Inskickad av CRV - 2003-11-14 11:26:31
Läst 12139 gånger 
Vilken modell har du? Flertalet nyare Toyotor har ingen behandling alls i hålrum, men har vax i dörrar, huv och baklucka. Med tryckluft och ett bra vaxbaserat rostskyddsmedel skall det dock inte vara några problem med kompletterande behandling.

Kallavfettning skall ALDRIG användas så att det kan nå in i dörrar via tex sidorutorna. Det löser upp i princip alla medel. På slitytor vill man ha ett så tåligt preparat som möjligt.

Angående garantin:
Fler bilmärken har liknande krav, men då jag åt kompisar tagit upp detta direkt mot ett par generalagenter i Sverige har de till slut godkänt "professionellt utförd behandling med rostskyddsmedel". Detta har vi nu skriftligt på för de nya bilar det har gällt (Peugeot & Ford) - trots att flera återförsäljare tidigare sagt att garantin upphör. Generalagentens besked skall ju dock gälla nu. Deras initial negativa besked kom inte av några tekniska fakta/erfarenheter - det handlade snarare om att de ville betona att bilen från början var bra nog.

Den som följt med i rostskyddsdebatten i svenska biltidningar (främst ViB) vet att bla koreanska, italienska och japanska biltillverkare har en mycket låg kompetensnivå gällande de krav som vår trafikmiljö ställer på bilars rostskydd. De sänder delegationer till Sverige för att ta del av Korrosionsinstitutets och ViB experters erfarenheter och testresultat. Men av insatt källa vet jag att vissa japanska biltillverkare totalt struntar i vad en liten marknad som Norden anser – det är för stora kostnader att ändra deras produktionsflöde för detta. Detta fixades ju tidigare av Toyota mfl med en kompletterande rostskyddsbehandling i hamn i Sverige. Tyvärr har de flesta slutat (Subaru gör det ev fortfarande?) med detta! Detta visar på bristande kunskap OCH respekt för bilköparna – en tunt lager zink räcker inte i Sverige. Det visar flera undersökningar.

Slutsats: Jag hade alltså ifrågasatt Toyotas uttalande och begärt skriftligt besked från Toyota Sverige. Hänvisa gärna till de tester som ViB och KI har gjort – dessa visar på behovet av kompletterande behandling.



Postad 2003-11-14 12:47:47Mr NAD,
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-31
Läst 12133 gånger 
Toyota tar faktiskt upp frågan i en FAQ på sin svenska websida. Där står följande att läsa:

"Förlorar jag rostskyddsgarantin om jag rostskyddar min Toyota?

Tillägg rostskydd får göras utan att bilen mister sin rostskyddsgaranti om kunden har önskemål om detta, vi har en välvillig inställning till denna typ av extra påkostnad. Vi anser att kundens omsorg om bilen skall belönas. Om det görs lokalt så rekomenderar vi Dinolkedjan, som har sedan länge samarbetat med TSW. I de fall då kunden gör detta själv, på ett icke fackmannamässigt sätt kan rostskyddet försämras, det kan få till följd att verkstadens och TSW´s tolkning vid eventuell skada bli en annan.
-Tips; spar kvittot-

Men det innebär inte att vi tar ansvar för borrade hål i bilen. Det jämställs med åverkan i tolkningen av våra garantivillkor. Den rostskyddsfirma som borrar i bilen får också ta ansvar för detta.

Att rätt produkter används säkras genom att rätt leverantör används. Fel produkter förstör befintligt rostskydd."

Med andra ord: Görs behandlingen på ett professionellt sätt är det inga problem med garantin, om inte hålen orsakar rost, vilket de förhoppningsvis inte gör om det är en fackman som har utfört behandlingen. Så det är bara att sätta igång och behandla Gött!




Postad 2003-11-14 15:33:07CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 12127 gånger 
Bra! Snyggt skött av Toyota, som för övrigt INTE är det japanska bilmärke som jag via insyn refererade till ovan. Toyota har ju också på ett (som det ser ut hittills) bra sätt hanterat de klagomål som kunder haft på mycket hög ljudnivå (gäller främst nya Avensis). Klagar man så försöker de åtgärda med enklare "ombyggnad".

Toyota har ju ett bra kvalitets- och kundnöjdhetsrykte att värna om, men vad gäller rostskydd så behövs en kompletterande behandling om inte karossen skall "ge upp" i förtid...





För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014