Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskyddsbehandling av äldre bil.




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-01-06 11:44:58Lars,
Medlem p?Stacken sedan 2003-12-30
Läst 7453 gånger 
När är det bäst att lämna in en äldre bil (5 år)som aldrig varit behandlad förr. Sommar eller vinter, har det någon betydelse. Dinol säger att det kvittar, stämmer det? Gäller samma sak för andra preparat, tex Noxodul som saknar lösningsmedel.


Postad 2004-01-09 14:12:20CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7407 gånger 
Det bästa är att fråga tillverkaren/säljaren av respektive medel. Det avgörande är ju att bilen är helt ren och torr innan applicering, men det ingår i de större rostskyddsprogrammen och görs ju i tvätt och torkhallar.

Hur det är med torktiden EFTER behandlingen och hur temperautberoende den är en vettig fråga att ställa till dem. Jag har enbart rostskyddat under varma sommardagar och med det då lättflytande rostskyddet kan man efter behandling ställa sig i backar för att säkerställa 100% åtkomst i alla skrymslen i hålrummen... Hur det beter sig i tex -20C direkt efter sprutning vet jag inte. Stora temperaturväxlingar om man tex kör hem till varmgaraget och får kondensbildning i hålrummen innan medlet torkat är troligen inte optimalt.

Någon som vet mer?


Postad 2004-01-11 10:42:08pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 7391 gånger 
Off topic:
Min SAAB luktade rostskyddsmedel cirka 1 år efter det jag behandlat dörrarnas insida med tunnflytande. Tar väl antagligen cirka ett år för rostskyddet att torka "ordentligt"..

Jag skulle personligen aldrig rostskydda en bil på vintern, eftersom jag misstänker på goda grunder att rostskyddet torkar mycket långsammare. Hellre under en torr, varm och fin sommarvecka! (Man vill ju köra med bilen också! Inte bara låta den stå och torka dag ut och dag in..)

Hur är det förresten att köra ut med ett halvtorkat rostskydd i saltslasket?
-Riskerar man inte att "permanenta" in saltet på underredet då?




Postad 2004-01-11 14:44:07CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7385 gånger 
Jag har haft liknande erfarenhet av rostskyddsmedel för hålrum, man sprutar jag en hel del medel som vanligen bara separeras med en plastfolie mot innerdörren. Kanske kan det hjälpa att öva i en tomkartong, så att man får en jämn, men inte onödigt tjock bbeläggning?

Lukten varierar dock en hel del med fabrikat. Senast sprutade jag en kompis bil med Biltemas hålrumsmedel och han tycker att bilen luktar riktigt illa. Jag har inte märkt det lika mycket med Dinitrol, men det kan också vara bilberoende (täthet innedörrar etc).




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014