Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bra avfettning?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-03-02 21:02:28Mastemot, Markaryd
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 8280 gånger 
Är det någon som har bågot bra tips på ett bra märke som tar ALLT utom lack? Nåt starkt så man verkligen får bort saltet...


Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47



Postad 2004-03-03 18:55:26CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8249 gånger 
Petroleumavfettning (kallavfettning) blir det effektivaste. Jag har gjort ett minitest som kan skådas under Biltvätt.

Kom ihåg att lägga på den på torr bil, vänta några minuter (ej i sol eller på varm lack!) eller tills den börjar lösa smutsen, men innan den torkar in! Högtryckstvätta. Upprepa vid behov eller attackera riktigt tuffa asfaltsfläckar med specialmedel (se mitt test) eller dubbrost mm med claybar (lerklump).

MVH,
CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47



Postad 2004-03-06 20:11:16Di_Frost, Göteborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-07-07
Läst 8196 gånger 
CRV.. vet du var man kan köpa Claybar.. och är det den effektivaste sättet..??


Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47



Postad 2004-03-07 21:58:51CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8167 gånger 
Bla Lahega.se har sådana - kan beställas via Autoexperten. Mycket effektivt mot problem som dubbrost, färgdamm, nedfall från träd etc. Kolla länken http://www.autopia-carcare.com/clwicl.html för ytterligare tips om hur man hanterar en sådan lerklump. Sök också på tips på forumet (clay).

Oxalsyra är också effektivt mot växtnedfall och dubbrost. I båda fallen gäller att man vet man vad gör = läser instruktionen noggrannt.

Men nu kom vi lite ifrån frågan - som "bara" gällde att få bort saltet...



Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47



Postad 2004-03-09 02:09:15FordCoupe1946, Ludvika
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-08
Läst 8124 gånger 
Jag har låtit avfettningsmedlet sitta
kvar för länge ett par gånger.
Det har blivit en massa små små prickar på många ställen i lacken. Mest ovanför
dörrarna på båda sidorna, även på huven.
Högt upp är ju både naturligt och själv-
klart, eftersom jag har en hög Chrysler minibuss. Prickarna är väldigt små, dom
syns men känns inte. Det ser ut som om
någon har börjat att sprutlackera bilen,
men så slutat efter ett par sekunder.
Jag har dessutom en röd bil, vilket jag har hört ska vara en bland de sämsta färgerna, när sånt här inträffar. Jag har naturligtvis fått massor av "goda" råd. Eftersom dom är så många och olika,
så vänder jag mig till Dig, som just nu
läser detta, och kan ge mig goda råd!
Hur ska jag bäst och enklast få bort dessa "prickar"?


Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:28:47



Postad 2004-03-09 08:27:46CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 8119 gånger 
Egentligen skulle jag be dig öppna upp en ny tråd, men då tråden redan börjat spåra ur från ursprungsfrågan så...

Att låta avfettning torka in eller spruta det på varm lack kan leda till blekning/missfärgning av lacken. Vad är det för färg på prickarna du har fått. Är du säker på att de beror på att avfettningen torkade in? Är det precis där du sprutar avfettning som prickarna finns? Det finns annars flera andra troliga orsaker till prickar.

Förresten, du säger ovanför dörrarna? Dvs på sidorutorna? Jag hoppas attt du inte sprutar petroluembaserad avfettning där pga upplösningen av rostskyddet i dörrarna.



Detta inlägget har redigerats 2004-03-09 08:32:51



Postad 2004-03-09 21:03:30wazid, Helsingborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19
Läst 8089 gånger 
Hej

Skulle vara bra om du kunde säga vilken typ av avfettningsmedel du har använt. Är det alkaliskt, kallavfettning eller en Microavfettning?

Kan du beskriva prickarna lite mer.
Jag antar att de inte går att tvätta bort?
Är de ljusröda till färgen?
Ser de ut att vara "rinningar"?

MvH

David


Postad 2004-03-13 16:50:29IKUZUS,
Medlem p?Stacken sedan 2003-08-14
Läst 8023 gånger 
Hej!
Om prickarna kommer av avfettningen så går dom att polera bort.För detta krävs ett polermedel som tar oxider bra och en polermaskin.Det är en fördel om du har polerat förr.Bilar med solidfärg utan klarlack är känsliga för stark avfettning.Om du använder petroliumbaserade avfettningar så minskar risken att det bltr skador på lacken


Postad 2004-03-13 19:52:14the real deal, STHLM
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-13
Läst 8014 gånger 
Jag lyckas bra med "natur" avfettning. Tvättar bilen ofta så skiten sätter sig alldrig.Ser ingen anledning att brassa på med så starka medel? Det sliter väl bara på ens lackskydd?



Inskickad av IKUZUS - 2004-03-13 22:28:34
Läst 8005 gånger 
"Naturavfettning" är antingen surt eller basiskt vilket gör att den "fräter" på lacken.En alkalisk avfettning kräver mer vatten än en syra för att neutraliseras.Så om du fuskar när du spolar av bilen så får du skador pålacken.Petroliumavfettningen är "snällare" mot lacken och den gör rent bättre än miljöavfett.Allt som innehåller lacknafta sliter på lackskyddet (tex Turtles supertvätt).När vattnet inte rinner av lika lätt som när bilen var ny lackskyddad så är inte lackskyddet "slut" utan ytskiktet slits ut.Det är det som förnyas när du efterbehandlar bilen.Lack skyddet finns fortfarande kvar i lacken.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014