Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Stenskott, igen...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-03-29 09:19:43airbus340-600,
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-19
Läst 14588 gånger 
Hej!

Lämnade nyss bilen till en Ditec rekond, enligt dem kan de fylla i stenskott i motorhuven genom att lägga färg över alla stenskott, därefter med skrapa och milt lösningsmedel avlägsna överbliven färg. Har någon erfarenhet av detta? Tydligen ska det vara långt mycket bättre än att gå på med lackstift...


Postad 2004-03-29 22:49:42pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 14551 gånger 
Ungefär så brukar faktiskt jag göra:
Tar lackstift och fyller i stenskotten (givetvis ordentligt förbehandlade innan!) och efter en vecka eller så, tar jag en trasa aceton och torkar bort överskottet. Därefter vätar jag någon dag till, tvättar, polerar och vaxar fd. stenskottet. Blir oerhört mycket bättre än enbart lackstift!

-Sanningen att säga så latar jag mig också, och använder "lättmetoden" ofta: Dvs. lite FINT sandpapper, lite rengöring + lackstift. Funkar bra på bruksbilar och på bilar "svensson" kallar för välskötta. Dvs. allt du kan hitta på Sveriges vägar som ser bra och välskött ut.

Jag använder bilen varje dag, och är ute efter ett fint skick. De flesta säger "den ser ju ut som om den vore tillverkad igår". Dock är det ingen "showroom-shine" jag är ute efter. "Väldigt bra bruksskick". Det är sånt jag eftersträvar. Och dylikt skick är inte svårt att uppnå, bara man sköter bilen regelbundet.

-Till helgen byter jag förresten olja och filter. Vanligt MANN-filter (samma som SAAB original men halva priset) samt ny MINERALOLJA, som uppfyller de specifikationerna (+ en klass högre!) som SAAB kräver. (Texaco Eurotex Havoline). 4 liter för 100 spänn! Bytes 2 ggr årligen, specifikationen kräver bara en gång om året. Jag byter två. Mycket bättre lösning än att köpa svindyr olja och bara byta en gång!

Sorry för mina utsvävanden i ämnen som inte direkt hör till tråden, men kanske kan vara intressanta ändå..
:)







Postad 2004-04-01 23:08:47Metal_boy_, Norrköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05
Läst 14481 gånger 
kan du berätta lite mer nogrant hur du gör me stenskotten jag e me i behov av att veta...har fixat stenskott på morsans o farsans röda 850 men det står upp lite..försökte släta ut det men de kladdade bara ut sig...väntar spännande på om du skulle kunna förklara lite mer detaljerat hur du gör? =)) förstörs inte den andra lacken av aceton??


Postad 2004-04-02 17:55:49CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 14451 gånger 
Några andra tips:
- Arbeta i bra ljus - annars hittar man inte alla skador.
- Se till att rengöra ytan först - med T-röd, etanol eller liknande som inte lämnar feta rester.
- Skaka färgen noga. Skulle bilens lack vara blek kan man nå en bättre bättringsnyans genom att blanda i lite klarlack.
- Unvik att använda penseln som finns i bättringsfärgen - den är oftast för stor. En tändsticka eller tom en tandpetare räcker för små skador.
- Ha en trasa tillgänglig för att ta bort spill eller för att "börja om".
- Ett gammalt kreditkort med lite tyg kring kan användas för att ta bort överskottfärg ("kapa toppen"). Likaså kan tandpetaren användas till att jämna ut mindre höjdskillnader.
- Lägg hellre flera tunna lager än ett tjock - det är svårt att se hur mycket som behövs innan färgen torkat in. Tålamod är avgörande...
- Efter att färgen har härdat några dagar så kan man rubba försiktigt så att "kanten" mellan ny och gammal lack inte syns så tydligt. Efter det behövs ett vaxpolish för att få upp glansen och få ett vaxskydd.
- Kolla också på Stackens "Fixa lackskador".


Postad 2004-04-06 20:21:46Metal_boy_, Norrköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05
Läst 14370 gånger 
här fick man inget svar =( har lagt på stenskotten nu iaf de e toppar på dom så jag skulle vilja ha tipsen men men =/


Postad 2004-04-10 11:46:02Metal_boy_, Norrköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05
Läst 14287 gånger 
nån som vet nått annat forum där man kan få lite mer svar??


Postad 2004-04-10 12:01:04wazid, Helsingborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19
Läst 14283 gånger 
Fungerade inte CRVs tips?
Så brukar jag göra med ett gottresultat.
Man ska bara vara inställd på att även om man köper orginalfärg såkommer man vid en närmare titta att kunna se en nyansskillnad i lacken där man bättringslackat.

MvH

David


Postad 2004-04-10 22:36:55Metal_boy_, Norrköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05
Läst 14264 gånger 
testade det där med aceton..på vissa ställen visade det sig att det va för snålt med färg så jag ska slänga på lite mer överskott nästa gång..en sak till: det som man tod bort med aceton fastnade delvis på trasan men det vart som nån immig yta runt om me som att de va aceton blandat me färg runt stenskottet..går det bort i en rejäl tvätt? o en fråga till...bilen ska in på rubbing i sommar..kommer ifyllnaderna försvinna då?


Postad 2004-04-11 12:02:42CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 14254 gånger 
Om den färg acetonen har löst upp har lagt sig runt stenskottet på ett mindre snyggt sätt så får det åtgärdas med ny upplösning med lösningsmedel eller slipning/polering. Vanlig tvätt kommer inte att bita.

Grov rubbing kan jämna ut övergångar, speciellt om färgen inte härdat 100%. Jag hade alltså fixat till lacken så snart som möjligt.


Postad 2004-04-13 19:19:34Metal_boy_, Norrköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-05
Läst 14177 gånger 
spelar inte så stor roll...det löses ju upp lika lätt igen no mather what time it is



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014