Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskyddsbehandling med olja?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-05-21 23:18:45Bamse5,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-21
Läst 15982 gånger 
Alla pratar om lack och vård av bilen men ingen om rosten.

Ska spruta min med olja och undrar om det är fler som gjort det och va tycker ni om det?


Detta inlägget har redigerats 2004-05-22 17:54:32



Postad 2004-05-22 17:37:41CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 15968 gånger 
Hej Bamse, det finns en hel del inlägg om rost och en artikel under Biltvätt. Olja är inte att rekommendera - visst hjälper spillolja och kan anses OK på gamla bilar, men du skall inte behandla en nyare bil. Oljan löser upp vax och andra befintliga rostskyddsmedel.

Jag anser allmänt att en rostskyddsbehandling är den bästa investering en bilägare kan göra om han tänker behålla bilen länge. Kolla hur bra din bil är på www.vibilagare.se och Rostskyddsregistret!

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-05-22 17:54:32



Postad 2004-06-03 21:13:03jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 15941 gånger 
man sprutar ju inte med spillolja.. kommer in i håg vad den hette oljan men det är då inte nå jävla spillolja kostar rätt mycke per liter..å det funkar jävligt bra.. på bilar som är äldre än ca 1 år..
att lämna in å lägga underredsmassa på en gammal bil är ju totalt meningslöst.. i så fall måste man ju göra 100% rent under bilen.. å det blir ju knappast gjort.. då är det bättre å oljespruta den..


Postad 2004-06-03 22:35:53CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 15939 gånger 
Seriösa rostskyddsfirmor tvättar underredet noggrannt med avfettning och varmt vatten under kraftigt högtryck.

Först lägger den en mycket tunn och inträngande olja på underredet som stoppar påbörjade rostangrepp och sedan lägg ett tjockar slitskydd på.

Behandling med spillolja förekommer fortfarande och det är vad jag associerar "spruta med olja" med. Det finns flera andra petroleumbaserade rostskyddsmedel, men de passar inte bra ihop med moderna bilars vaxbenhandling.


Postad 2004-06-04 09:15:17staffan_s, Skåne
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15
Läst 15932 gånger 
Ute i de djupa skogarna, brukar man använda motorsågsolja. Den är kletigare än annan olja, och stannar därför kvar bättre. Tillsammans med lite lösningsmedel, ex. lackafta sprutar man detta under en riktigt torr bil.
Denna behandling passar nog INTE på nyare bilar, eftersom vaxerna löses upp. Men har man en gammal bil där det ändå börjar bli sprickor i vaxet och underredsmassan börjar ge sig. Då kan man lika gärna använda oljan. funktionen är minst lika bra, och kostnaden en bråkdel. visserligen bör behandlingen upprepas vart eller vartannat år, men kostnaden blir ändå lägre.

MVH
Staffan


Postad 2004-06-04 23:18:49pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 15897 gånger 
Det går utmärkt att rostskydda bilen med motorolja (typ "lågprishandel 59 kronor för 4 liter"). Speciellt om det är en gammal bil, typ "10.000-kr"-bil det rör sig om. Pumpa in i alla hålrum, i dörrar och balkar. Förlänger livet på skorven betydligt! -Annars är ett mycket bättre alternativ Biltemas hålrumsolja som bara kostar något mer. (Går åt en 2-3 liter på en mellanklassbil). Har rostskyddat med det senare under "alla år", och mina bilar ser fortfarande nya ut där de ligger på skroten.. ;)



Postad 2004-07-19 19:21:26staffan_s, Skåne
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15
Läst 15674 gånger 




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014