Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rött är dött....eller




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-06-27 06:21:36p307,
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-19
Läst 6566 gånger 
Ringde ditec för att kolla priser för vaxning och polering. Jag har en mörkröd metallic .....då drog de lite lätt efter andan. De påstod att det är svårare med röda bilar. Spelar färgen någon roll? Jag trodde det var metallicen som kunde göra det hela annorlunda.
Kan man vänta ett år till den första behandlingen?


Postad 2004-06-27 17:49:09jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 6532 gånger 
dom tvekade väll inte på ta sig an bilen???? jag tror jag har hört folk som säger att nästan varje färg som finns är den värsta att polera.. själv har jag en röd bil.. tycker inte den är nå värre än tex min fars mörkblåmetallic. eller tjejens vita bil..
men olika färger KAN ha tendenser å bli mera "flammiga" än andra..

ett proffs som gnäller om färgen på bilen är inte ett äkta proffs!!!


Postad 2004-06-28 12:04:21IKUZUS,
Medlem p?Stacken sedan 2003-08-14
Läst 6505 gånger 
En rödmetllic är inte värre än nån annan metallic. Mörka bilar syns flammighet lättare på.Men det borde inte vara något problem.Lämna till nån som har "lust" att göra din bil.


Postad 2004-06-28 18:20:34Bamse5,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-21
Läst 6491 gånger 
Hade själv en röd mondeo som vart vit flamig på huven.
Har hört att det är något med färgpigmentet på röda bilar.
Men ett tips unvik afettning på en varm lack.
Fint med röda bilar men titta på vägarna när de kommer så ser ni många är vit flamiga i lacken.


Postad 2004-06-28 21:29:43Pekka, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14
Läst 6468 gånger 
Ja eller investera pengarna i en proffs polermaskin + proffsprodukter och gör jobbet själv..


Postad 2004-06-30 19:49:57jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 6403 gånger 
tyvärr är det ju inte bara att sätta i kontakten i väggen å börja polera..
det krävs viss övning för att bli riktigt bra.. samt viss talang även om alla inte tror det...


Postad 2004-07-10 00:56:30Flex,
Medlem p?Stacken sedan 2004-07-10
Läst 6291 gånger 
Friskt vågat häften vunnet! Är man bar försiktig i början är det svårt att göra fel. Det finns många bra tips här att ta till sig i början. Polermaskiner finns från ett par hundra kronor och ett nybörjartips är att bygga om en billig maskin till att ta skumgummirondeller. Vill du vara riktigt säker på att du gör rätt så köp en billig motorhuv på skroten och öva på...


Postad 2004-07-11 22:48:41jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 6266 gånger 
när man polerar med en roterande rondell så ska man ha ett varvtal på ca 800-3000 max.. beroende på vilka medel man använder.. billiga polermaskiner brukar börja på ca 3500varv/min. så dom går på tok för fort


Postad 2004-07-11 23:23:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6263 gånger 
Japp, roterande maskiner behöver absolut en varvtalreglering och normalt håller man till i den nedre delen av det varvtalsområde du nämner.

Bara som förtydligande för alla läsare:
Många billiga maskiner är oscillerande och då är ett fixt varvtal på drygt 3000 varv helt ok. Dessa maskiner är avsedda för lättare polering och vaxning.


Postad 2004-07-12 13:59:12Bamse5,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-21
Läst 6244 gånger 
Har en Turtle Waxer TW 100 polermaskin.
Är det någon annan som använt en sådan och va är era erfarenheter av den?



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014