Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd 30-årig bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Bundamba - 2004-08-11 17:14:55
Läst 15383 gånger 
Det står mycket på forumet om hur man ska rostskydda förhållandevis nya bilar.

Min bil (MB 508-buss) är 30 år gammal och har troligen inte rostskyddsbehandlats på mycket länge. Rosten har fått grepp, men inte så mycket. Plåten och balkarna verkar tjocka, så det finns mycket att ta av ;-) och golvet är av trä. Bilen körs inte på vintern och jag skulle vilja hejda rosten och bryr mig inte så mycket om hur det ser ut.

Innerskärmarmarna:
Gammal behandling flagnar bort och ger knappast något skydd. Några hål in i kupén har bildats av rosten.

Vad gör jag här? Är "Underredsrostskydd, fiberförstärkt" från Biltema användbart? Bör jag behandla med något annat innan jag penslar på det? Måste det vara helt rent innan jag penslar på? Är det verkningslöst om skärmarna inte är plåtrena?

Balkar:
En hel del smuts verkar ha samlats i balken under förarhytten och ev satt igen dräneringshål. På vardera sidan har det rostat hål i balkarna som står upp från golv till tak, där golvbalken ansluter till dem.

Vad göra? Kan jag bromsa rostförloppet? Ska jag spruta in något i balken, linolja? Blir det ok även om det finns smuts inne i balken?

Dörrsidor:
Längst ner på dörrar, där plåten vikits runt kanten finns en del rost. Kan jag hejda rosten här, utan att göra helt plåtrent in- och utvändigt, vilket verkar omöjligt utan att skära bort plåtarna?

Grundfrågan från mig som inte rostskyddsbehandlat bilar tidigare:

Hur hejdar man rosten i balkar, dörrsidor och innerskärmar på bilar där rost redan finns? Hur brukar man göra? Hur rent från rost och smuts måste det vara när man behandlar för att behandlingen ska få verkan?

Mycket tacksam för grundläggande tips i ämnet!


Postad 2004-08-11 17:16:22Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 15378 gånger 
Hälsningar Tomas Ärlemo


Postad 2004-08-11 20:27:39CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 15366 gånger 
Läs först artikeln under Läsvärt - om du har missat den.

MVH/CRV


Postad 2004-08-12 09:20:38Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 15350 gånger 
Bra artikel och det jag undrar är:

"Som så ofta så blir en behandling mest framgångsrik om den görs i förebyggande syfte, innan rosten har fått fäste."

När rosten redan fått fäste, gör jag likadant då, men med nedsatt resultat, eller finns någon annan beprövad metod?

M v h
Tomas Ä



Postad 2004-08-16 19:02:19pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 15293 gånger 
Har rosten fått fäste, så är det "nästan" kört.

Men jag sa "NÄSTAN"!

Pumpa in motorolja (billigaste billiga duger, till och med begagnad duger om du är pank! Finns att hämta gratis på macken!) Dränk in (DRÄNK!) det rostande området med olja. Om inte totalstopp för rosten, så fördröjer du spridningen rejält.

Påminner om att man ger cancermediciner till döende: Några extra månader/år får dom.





Inskickad av 0 - 2004-08-17 16:58:00
Läst 15266 gånger 
Ok, tack för svar!

Är motorolja bättre i detta fall än andra rostskyddsprodukter, eller endast billigare? Torkar oljan och slutar rinna efter ett tag, eller blir allt kladdigt för evigt?

Vad är skillnaden i användningsområde, kladdighet och funktion mellan:

linoljebaserade produkter,
vaxbaserade produkter, och
motorolja

Tomas



Postad 2004-08-17 17:34:57CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 15260 gånger 
Jag har inte sett någon med riktiga specialist kunskaper i detta ämne (rostskyddsmedel) - så det finns risk för ett visst tyckande i detta ämne.

Min snabba sammanfattning av inlägg på denna och andra sajter är:
- Vaxbaserade: SKall användas till allal nyare bilar som har ett existerande rostskydd som är vaxbaserat.
- Linoljebaserade: REkommenderas av flera för redan rostangripna bilar.
- Motorolja - spillolja innehåller rester och slaggprodukter och är inte optimalt, men bättre än inget om man vill ha en billig lösning på en gammal bil.

Med tanke på risk för lukt och kladdighet så hade jag tittat på Biltemas billiga rostskyddsprodukter - hellre än en spillolja. Deras produkter kostar inte mycket. Nåja, lukten kan vara nästan lika "illa" vad gäller deras hålrumsvätska ;o)

Kommentera gärna!


Postad 2004-08-18 11:51:38Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 15244 gånger 
Tack för svar igen!

Verkar som något linoljebaserat medel från Biltema kan bli aktuellt.

Har en ytterligare fundering, angående innerskärmar: Jag har tolkat div info så att jag först bör behandla med något lättflytande och krypande krypande, exvis Biltemas "Rostskydd linoljebaserat".

(Biltema: "Rostskydd linoljebaserat
Snabbtorkande, ljust rostskyddsmedel av kallpressad rå linolja från linfrö. Miljövänligt. Innehåller inga tillsatser. Avsett för rostskyddning av hålrum i chassi, dörrar, balkar och tröskellådor. Även lämpligt för behandling av trä t ex staket, trädgårdmöbler, fönster, båtar m m.")

Och sedan pensla på något tjockare, exvis Biltemas Rostskyddsmassa.

(Biltema: "Rostskyddsmassa
Bitumbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud.")

Fäster rostskyddsmassan på ytor som behandlats med "Rostskydd linoljebaserat"?

Är detta en lämplig kombination?

Ja, som sagt, kommentera gärna!


Postad 2004-08-18 20:11:43pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 15230 gånger 
Japp, biltemas hålrumsvätska luktar rejält. Rostskyddade med denna -2001, och rostskyddade halva bilens hålrum med resten av "överskottet" från 2001, nya rostskyddsvätskan använde jag till delar av bilen jag ännu inte rostskyddat: bakluckans "innandöme", framskärmarnas insidor, motorhuvens insidor etc.

+för gamla typen av rostskydd: Sitter kvar som bara "helvete". Minus är att det luktar i någon månad.

+för nya typen av rostskydd: efter 2 dagar går det "oerhört lätt" [för lätt] att blåsa bort med högtryck. Fläckar på lacken av nya typen rostskydd blåstes bort på sekunder, påminde om borttagning av spill från stearinljus, if you catch my drift..

Nya typen luktar absolut inget.

Hursomhelst: Bilen kommer aldrig att rosta. Enda tillägget är att vartannat år spreja bakre hjulhusen med "sprutskydd". Lätt som en plätt.. (En sprayburk går åt till vardera hjulhuset)





Postad 2004-08-18 20:18:10pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 15227 gånger 
Här är länken till biltemas rostskydd:
(givetvis finns det andra märken som funkar lika bra. Själv har jag aldrig råkat ut för rost sedan jag använt biltemas billiga medel. Och detta rör sig om oerhört många år.)

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=649




Detta inlägget har redigerats 2005-03-20 10:33:41




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014