Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Kladd me Sonax H-rubbing




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-08-30 20:02:15ante_ante, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-08-15
Läst 6364 gånger 
Har ju rustas oscillerande maskin me 2 rondeller. Och idag va jag på Autoexperten och köpte 2st gula & 2st vita polerhättor. Köpte även Lahegas Bilpolish. Efter jag tvättade bilen ikväll så testade jag maskinen. La på en cirkel me polish på vardera hätta. Satte den mitt på huven och körde igång. Vart en jäkligt smetig yta tyckte jag, men tog då en trasa och gned lite förhand och då vart de bättre. Men när jag sen skulle göra likadant me Sonax:s hårdrubbing så vart de fa bara ännu grötigare, och jag hade då satt på dom vita hättorna. Ska de verkligen bli så smörigt på huven? Gör jag fel kanske. Fick iallafall ta till trasan även denna gång och gno som en dåre. När man polerar eller iallafall när jag gör de så blir de som små virvral i lacken. Så ska de ju inte vara. Hjälp mig. Annars tar jag i hårdhandskarna och säljer min sprillans rusta apparat & vänder mig till nån riktig firma.
Budet börjar på 250kr inkl 2 gula & 2 vita hättor.


Postad 2004-08-30 21:00:46Pekka, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14
Läst 6359 gånger 
Sälj inte maskinen, det är det bästa du kan få för de pengarna.

Det låter som att du tar på tok för mycket medel. jag förstår inte heller varför du börjar med polish och sedan tar rubbing?? Beroende på hur din lack ser ut så kanske det räcker med polish följt av hårdvax? Är lacken risig så kör du först med rubbing sedan polish följt av vax.

Pröva med betydligt mindre medel (det blir inte bättre för att man använder mycket) och kör med polermaskinen tills medlet börjar torka in, därefter polerar du bort resterna för hand. Så gör jag och det går bra för mig, och jag är nybörjare på maskinpolering. Tänkt oxå på att rubbingen måste vara borta på lacken innan du kör med polishen.
Kolla oxå under "Polering".

Lycka till, ge inte upp, och tänk på att Övning Ger Färdighet!


Postad 2004-08-30 21:11:22ante_ante, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-08-15
Läst 6354 gånger 
Okey kanske för mycket medel. Får testa med lite mindre. Men en rättelse bara. Först tar jag lite polish ( lahega ) och sedan va de Sonax Hårdvax och inte rubbing som jag skrivit. Får väl försöka igen då? Duger Lahegas Polish tro? Ska man kanske köra på Lahegas vax också då?

" Ger inte upp då :) "



Inskickad av ante_ante - 2004-08-30 21:44:22
Läst 6351 gånger 
Okey kanske för mycket medel. Får testa med lite mindre. Men en rättelse bara. Först tar jag lite polish ( lahega ) och sedan va de Sonax Hårdvax och inte rubbing som jag skrivit. Får väl försöka igen då? Duger Lahegas Polish tro? Ska man kanske köra på Lahegas vax också då?

" Ger inte upp då :) "


Postad 2004-08-30 22:07:23Pekka, Linköping
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14
Läst 6349 gånger 
Får hoppas att du blev lite klokare av min förklaring :) Men tänk oxå på att det bara ska vara ett tunt lager hårdvax. Vilket är bäst att lägga på för hand eftersom det är så lättarbetat.


Postad 2004-09-01 17:42:54CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6313 gånger 
Hej,

Alltid svårt att tyda vad som är fel via ett forum, men jag ser inget uppenbart. Jag tycker att den beskrivning som finns under vaxning (för ProFlex) ger tydliga direktiv och tips.

Du skall inte misströsta än. Se till att bilen är riktigt ren - avfetta och tvätta noga (se andra artiklar för tips).
Om inte lacken är i bra skick, så hade jag rekommenderat en cleaner först. Kör med gula rondeller och polera jämnt och noga en de av en lackyta. Hur länge som behövs får man testa medjämna mellanrum (torka av en ruta med en trasa och kolla lacken). Sluta polera senast när polermedlet börjar torka - addera mer medel + ev vatten för att fortsätta om så behövs. När du polerat klart kommer lacken vara täckt av en fet, lite klibbig hinna (innan den torkat vill säga och det beror på typ av medel).
Denna tvättar du lämpligen av inför nästa steg - då är risk för ev mikrorepor mindre än med tex avtorkning med en torr trasa. Men det finns flera olika metoder.

Efter en tvätt så ser lacken säkerligen inte perfekt ut – rester av polermedel etc. Men provtorka en yta med polerduk och kolla om lacken är OK vad gäller oxid och repor och allmänt skick.

Efter det kan man köra vaxpolish och/eller flytande hårdvax för att ytterligare polera lacken resp skydda den. Flytande hårdvax skall du lägga på med mjuk trasa/duk. Maskinen adderar inget - utan sprider den bara utanför lacken.

Lycka till!

Med vänlig hälsning/CRV





För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014