Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
|
Postad 2004-06-03 21:13:03 | jsupreame, skellefteå Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02 | | Läst 16451 gånger | | man sprutar ju inte med spillolja.. kommer in i håg vad den hette oljan men det är då inte nå jävla spillolja kostar rätt mycke per liter..å det funkar jävligt bra.. på bilar som är äldre än ca 1 år.. att lämna in å lägga underredsmassa på en gammal bil är ju totalt meningslöst.. i så fall måste man ju göra 100% rent under bilen.. å det blir ju knappast gjort.. då är det bättre å oljespruta den..
|
Postad 2004-06-03 22:35:53 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 16449 gånger | | Seriösa rostskyddsfirmor tvättar underredet noggrannt med avfettning och varmt vatten under kraftigt högtryck.
Först lägger den en mycket tunn och inträngande olja på underredet som stoppar påbörjade rostangrepp och sedan lägg ett tjockar slitskydd på.
Behandling med spillolja förekommer fortfarande och det är vad jag associerar "spruta med olja" med. Det finns flera andra petroleumbaserade rostskyddsmedel, men de passar inte bra ihop med moderna bilars vaxbenhandling.
|
Postad 2004-06-04 09:15:17 | staffan_s, Skåne Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15 | | Läst 16442 gånger | | Ute i de djupa skogarna, brukar man använda motorsågsolja. Den är kletigare än annan olja, och stannar därför kvar bättre. Tillsammans med lite lösningsmedel, ex. lackafta sprutar man detta under en riktigt torr bil. Denna behandling passar nog INTE på nyare bilar, eftersom vaxerna löses upp. Men har man en gammal bil där det ändå börjar bli sprickor i vaxet och underredsmassan börjar ge sig. Då kan man lika gärna använda oljan. funktionen är minst lika bra, och kostnaden en bråkdel. visserligen bör behandlingen upprepas vart eller vartannat år, men kostnaden blir ändå lägre.
MVH Staffan
|
Postad 2004-06-04 23:18:49 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 16407 gånger | | Det går utmärkt att rostskydda bilen med motorolja (typ "lågprishandel 59 kronor för 4 liter"). Speciellt om det är en gammal bil, typ "10.000-kr"-bil det rör sig om. Pumpa in i alla hålrum, i dörrar och balkar. Förlänger livet på skorven betydligt! -Annars är ett mycket bättre alternativ Biltemas hålrumsolja som bara kostar något mer. (Går åt en 2-3 liter på en mellanklassbil). Har rostskyddat med det senare under "alla år", och mina bilar ser fortfarande nya ut där de ligger på skroten.. ;)
|
Postad 2004-07-19 19:21:26 | staffan_s, Skåne Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15 | | Läst 16184 gånger | |
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|