Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-10-06 00:29:04 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 8252 gånger | | Nån som testat? Vad tror ni?
Att få motorn "helt ren" invändigt känns ju inte fel, speciellt då jag tror att förra ägaren av min var slarvig med oljebytena (såg mkt grisigt ut under ventilkåpan). Men frågan är om det ger någon positiv effekt..? Kan det kanske tom skada?
http://www.engineflush.biz
// Frank
|
| Postad 2005-10-06 00:45:40 | djk, Malmö Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13 | | Läst 8244 gånger | | Jag har inte testat det själv men vad jag har hört så bör man få ungefär samma effekt om man gör ett antal oljebyten med korta intervaller samt sedan byter med 500-mils/halvårsintervaller kontinuerligt. Skada kan det nog inte göra.
Mvh /djk
|
Postad 2005-10-06 09:39:22 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 8237 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2005-10-07 23:44:45 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 8214 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2005-10-18 18:28:55 | gitsy, Västra götaland Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30 | | Läst 8171 gånger | | Hej alla Som jag ser EF så förstår jag väldigt lite av HUR man kan spola BAKVÄGEN då man pluggar sig in vid oljefilter??? de e väl den natuliga vägen Oljan sugs från silen/oljepumpen trycks till Filtret och renas och sen vidare ut till kamaxlar och lager, det som eventuelt blir bakvägen är från filtert ner till pumpen, OM DET INTE SITTER NÅGON BACKVENTL emellan. Vidare så läser man att dom avsluta med att blåsa LUFT igenom systemt......LUFT..... Sen fyller man på ny olja startar motorn som har en tomgång på ca 800 varv/60=13,3 varv/ sekund, säg att det tar 3 sekunder för motorn att få upp oljetrycket det betyder 13,3*3= 39,9 varv UTAN olja..
Aldrig jag tror på detta jag nästnan kan garantera att någon form av skada tar lage eller liknande, fast det kanske inte märks dom för än bilen rullat några tusen mil. Det finns mycket sånt här ute på marknaden, en sak är säker, hade något sådan verkligen fungerat: 1: uppfinnaren had aldrig mer behövt jobba 2: varenda verstad hade investerat i detta. Sorry men detta va änna blåögt Avråder alla från att prova detta, dvs om man är rädd om sin motor
Mvh Gitsy
|
Postad 2005-10-18 23:10:55 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 8168 gånger | | Gitsy: Du är faktiskt en av dom få som inte tror på det här. Sök runt på nätet, så ser du. När jag efterforskade endel hittade jag snabbt kring 10 pers runt om i olika forum som hade positiva erfarenheter av detta.
Ang. det här med att spola bakvägen, så förstod jag inte heller först hur dom menade. Men vätskan trycks alltså in med pulserande tryck vid oljefiltret, både neråt och uppåt. Dvs, även ner till tråget bakåt genom oljepumpen. Och nej, det verkar inte vara några backventiler i dessa, varför skulle det behövas?
Luften blåstes in mot slutet när allting stått still några minuter för att få ut det sista av vätskan (som är väldigt oljeliknande, men tunn och med mycket renande egenskaper). Dock stannar en oljefilm kvar som fixar smörjningen tills oljetrycket kommer igång. Jag lyssnade noga när jag startade motorn första gången, och det lät precis som vid ett vanligt oljebyte, fast trycket verkade komma något snabbare faktiskt.
Än så länge har jag inte hunnit märka så stora skillander mot förut. Motorn tickade trots allt inte alls mkt i normala fall tidigare heller. Men nu har jag en ren motor invändigt med minimalt med beläggningar i oljekanalerna och en bra helsyntet olja i motorn (som jag aldrig hade vågat byta till rakt av), så jag är klart nöjd än så länge. Nu skall jag notera hur den beter sig vid kallstarter osv, samt om bensinförbrukningen blir påverkad (vilket då kan bero på både flush och olja).
Till skillnad från gitsy, kan jag starkt rekommendera invändig motortvätt för den som är rädd om sin motor och har en bil som gått kanske kring 10-15000 mil, eller till den som införskaffat en begagnad bil och inte kan veta säkert hur oljebytena skötts tidigare.
Hade jag vetat om det här hade jag kört en Engineflush direkt jag köpte bilen, istället för att ha väntat 3 år som nu (oljan var inte fin vid första oljebytet).
// Frank
Detta inlägget har redigerats 2005-10-18 23:15:26
|
Postad 2005-10-19 09:02:08 | gitsy, Västra götaland Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30 | | Läst 8155 gånger | | Ok, Bra att du är nöjd Mvh Gitsy
|
Postad 2005-10-19 14:38:16 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 8145 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|