Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Avfettning löser upp rostskydd?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2003-11-02 11:16:52Mr NAD,
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-31
Läst 10104 gånger 
Det är väl en ovedersäglig sanning att kallavfettning löser upp rostskyddsmedel? Hur gör man då för att undvika att den dyra rostskyddsbehandlingen förstörs när man prayar på kallavfettning för att få bort tjära m.m. från kaross och hjulhus?


Postad 2003-11-03 02:59:59pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 10088 gånger 
Visst löser avfettning upp rostskydd, precis som tvål löser upp hud. Men det gäller (precis som med tvålen) att inte ha på avfettningen för länge.

1) Högtrycksspola.
2) Avfetta.
3) Vänta 5 minuter
4) Högtrycksspola.

Vart annat år så tar man bilen till GDS-hall och plockar fram (i smyg, då rostskyddsjobb ofta är förbjudna i GDS-hallar) sprayburken innehållande samma sorts rostskydd som bilen har och förbättrar rostskyddet. Givetvis är bilen ren och torr innan.

(Detta göres lämpligen vid en tidpunkt GDS-hallarna brukar vara tomma, dvs. morgontid under arbetsvecka, annars tar det hus-i-helvete.)


Postad 2003-11-03 08:39:16Mr NAD,
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-31
Läst 10081 gånger 
Om avfettnignen äter rostskyddsmedel i en sådan takt att det behöver förbättras vartannat år blir det dyrt att låta en yrkesman rostskyddsbehandla...
Hur svårt/riskabelt/besvärligt är det att rostskyddsbehandla själv istället för att gå till en rostskyddsfirma? Är det lika simpelt som det låter att pensla/spraya på i hjulhus och på underrede? Och hur hittar man rätt i balkar och hålrum?


Postad 2003-11-03 12:08:02CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10075 gånger 
Hej,

Din fråga gällde kallavfettning och då är det mycket viktigt att inte spola av bilen med vatten före avfettningen appliceras. Kallavfettning skall läggas på torr bil för att den skall kunna verka effektivt (annars blir det separering nafta/vatten). Kör alltså steg 2-4 ovan. Spola av nedifrån och upp på bilens lack för att undvika rinneffekter.

Kolla artikeln om rostskydd här i menyn till vänster
http://www.cms-internet.com/carcare/Showrubriker.asp?kategori=10

så finner du tips om GDS.

Man kan öva upp sin teknik för rosskydd i hålrum genom att testa först i en gammal kartong. Då ser man vilket tryck och vilken hastighet som behövs för att jämnt täcka insidan. Kladdigt men effektivt!

Lycka till,
CRV


Detta inlägget har redigerats 2005-04-07 20:30:45



Postad 2003-11-03 18:24:38CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10062 gånger 
Några tankar om din ursprungliga fråga:

Kallavfettning löser vax, olja, asfalt etc - så flertalet rostskyddsprodukter löses upp. Likaså kan det torka ur smörjda delar. Därför är det viktigt att vara noggrann när man applicerar kallavfettning.
- Applicera ej över sidorutornas nederkant. Risken är annars att kallavfettningen leds via dörrlisten in i dörrarna och löser upp det ev vaxbaserade rostskyddet i dörren.
- Applicera enbart på lacken där det absolut behövs. En tryckspruta är utmärkt för att få bra kontroll på behandlingen. Vill man evfetta dörröppningar kan en långskaftad pensel eller en svamp vara bra för att undvika att få in avfettning i gångjärnen.
- Vid avfettning av hjulhus så är jag tveksam, en avvägning får nog göras: Har man plastinneskärmar är det inget problem, men har man målat rostskyddsmassa så får man kontrollera efter avfettning + högtryckstvätt om behandlingen skadat skyddet och det behöver kompletteras. Men kunde högtrycket lossa massan eller avfettningen lösa upp massan så antagligen satt det för löst, respektive var för tunt i vilket fall.

MVH/CRV


Postad 2003-11-04 03:41:07pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 10050 gånger 
Nja, jag håller inte med CRV. Har man rejält med smuts under bilen, gör inte avfettningen någon nytta alls om man inte blåst av den lösa smutsen först.

Sen när det gäller rostskydd: Det är inte avfettningen som gör att man "måste" bättra bå rostskyddet vart annat år, utan det är allmän förslitning som exempelvis stensprut och dylikt. (För att inte tala om svensk bilprovnings besiktningsmän som har sett det som sin livsuppgift att knacka små och många hål på svenska bilars underredsbehandlingar...)

Hjulhusen rostskyddar man enkelt (med "bodyspray", en burk per hjulhus), genom att hissa upp varje hjul med domkraft så att man kommer åt, och så tar man en sopsäck i plast och trär över hjulet som skydd. (Givetvis är hjulhuset ordentligt rentvättat och torrt innan man gör detta)

Gör man som jag tipsat om här och tidigare, har man en rostfri bil som håller sig som ny ända tills den sista färden till skroten en dag i en avlägsen framtid..


Postad 2003-11-04 12:31:09CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10038 gånger 
Hej igen,

Helt rätt Pedagogen, visst kan lös smuts hindra avfettningen från att verka, men problememt med att applicera kallavfettning på en våt yta får man inte glömma (effekten blir minimal jämfört med applicering på torr yta).

Det optimala är antagligen att följa mitt råd för en biltvätt av lack och Pedagogens råd för riktigt smutsigt underrede - och gärna låta bilens underrede torka innan avfettningen appliceras. Då får man nog maximal effekt.

MVH/CRV


Postad 2004-11-02 12:40:53Fjattespatt,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-15
Läst 9694 gånger 
Varför skulle man vilja avfetta underredet?

Hälsn, / FS


Postad 2004-11-05 13:20:07CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 9671 gånger 
Man vill få det rent!

Det kan gälla rengöring före kompletterande rostskyddsbehandling (jämför hur rostskyddsfirmot rengör underedet) eller bra regelbunden rengöring för att få bort salt, asfaltsstänk etc. Men vissa restriktioner gäller enligt ovan och tidigare inlägg så att inte rostskydd mm skadas.


Postad 2004-11-11 23:00:28alfamats, Höje, Kristinehamn
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-28
Läst 9652 gånger 
Varför kallavfettning? Det finns ett jättebra medel som säljs i vanliga biltillbehörsaffärer .Vet inte om man får göra reklam men tex Armor all`s multipurpose cleaner som man kan blanda ut med vatten för olika användningsområden. Själv använder jag den till det mesta förutom rutor. /Mats



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014