Postad 2005-07-17 21:35:11 | Speedo, Umeå![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till Speedo.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till Speedo.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | ![Se foruminlägg av Speedo.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1517 gånger | | Porta: Det ser grymt ut!
Jag kanske skulle valt Silverseal istället för Brightguard... Men nu är det redan beställt så... Dessutom vet jag ju att det är förarbetet som är viktigast för slutresultatet, och det verkar du lyckats otroligt bra med.
Personligen är jag ute efter längsta hållbarhet.
// Frank
|
| Postad 2005-07-17 22:50:26 | bustorp, ![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till bustorp.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till bustorp.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | ![Se foruminlägg av bustorp.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1513 gånger | | djk: Fin katt, men du ska nog inte överarbeta tidigare ägares jobb. Jag tror inte det går att få mycket bättre, förutsatt att tidigare ägare gjort det ordentligt o inte maskintvättat.
Lacken på engelsmännen är, förlåt, inte den allra bästa alltid.
Jag tycker personligen att du överarbetar lite väl häftigt med alla medel. Det sliter mer än det gynnar lacken. Lite dubbelt arbete liksom.......
Hälften borde räcka mer än väl om tidigare ägaren clayade den under förra året så finns det ingen anledning för dig att göra det igen redan nu, om det inte varit en bruksbil o den har stått ute under vintern, när du ändå ska köra så mycket polermedel på en o samma gång.
Platinumbehandlingar både före o efter Silver Seal gör heller ingen nytta enligt mig. Det hjälper liksom inte.... Men ska du avsluta med Autosmart som topcoat så ska du också tvätta med Autosmart schampoo tycker jag. Ingen kan garantera någonting vad gäller ett hållbart resultat ju mer man blandar produkter. Dom är gjorda för att "jobba ihop".
Men det är min åsikt.
|
Postad 2005-07-18 03:09:04 | bustorp, ![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till bustorp.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till bustorp.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | ![Se foruminlägg av bustorp.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1500 gånger | | djk: Mitt råd är om bilen är så fin som du säger:
Mirror ( gula trissor, kanske 2 varv, eller 1 varv gult + 1 varv vitt) i s f Complete (har aldrig kunnat med det dj--la blasket) + Silver Seal (nya, vita trissor)+ Platinum (rena, vita trissor, efter 2 v.), i den ordningen. Mellantorka för hand eller med maskin,med microfiberduk som läggs mellan vita trissor o lack (byt ofta).
Skit i glanstal, du ser det ändå inte med dina egna ögon, jag lovar. Den ordningen lurar ingen.
Toppa med Platinum en andra gång om du känner för det, (det ligger mycket mer i känslan än in ögat många gånger).
Allt detta med dubbeltrissa (förutsatt att lacken är näst intill repfri från början). Engelska lacker är känsliga för allt (inkl. rost). ;=)
Detta är också lite överkurs, men det låter på dig som du gärna tar det för att få ett bra resultat, o detta är mitt förslag.
Jag tror det räcker o gör det inte det så vill jag gärna veta det, så då hoppas jag att du hör av dig om du provar o inte blir nöjd. Tala i s f om vilket steg som du tror inte funkar så hjälper du mig också.
Håller man sig till samma fabrikat hela vägen så tror jag att det lönar sig i slutet.
Det är mitt personliga tips.....
Detta inlägget har redigerats 2005-07-18 03:11:34
|
Postad 2005-07-18 03:40:39 | djk, Malmö![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till djk.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till djk.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13 | ![Se foruminlägg av djk.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1495 gånger | | Citat: Mirror ( gula trissor, kanske 2 varv, eller 1 varv gult + 1 varv vitt) i s f Complete (har aldrig kunnat med det dj--la blasket)
Det var ju synd för jag har faktiskt köpt det dj-la blasket :(, så tusan vet om jag inte provar det iaf, med mjuka rondeller på dubbeltrissan. Jag får väl spara den roterande maskinen till någon BMW-polering, dom är det ju ändå inte så noga med ;).
Att lägga Platinum innan SilverRealen tror du alltså inte på. Varför? Min tanke är att man får upp toppglans med Platinumen först och förseglar denna glans med SilverSealen. Är det fel tänkt?
Citat: Skit i glanstal, du ser det ändå inte med dina egna ögon, jag lovar.
Det är inte jag som skall se det. Det är dem andra varelserna med större lungor som hänger utanför kroppen som skall se det ;).
Citat: Engelska lacker är känsliga för allt (inkl. rost). ;=)
Det är nog lite äldre bilar du tänker på. Jaguar hade, som de flesta biltillverkare, problem med de vattenbaserade lackerna under -70-80-talet, men efter Fords övertagande i början av -90-talet har mycket förbättrats. Ärligt talat har jag inte sett en enda bil av den modell som är på bilden (X300) med rostproblem. Modellen innan (XJ40) är dock en annan historia, trots att X300 egentligen i grunden är en modifierad och uppdaterad XJ40.
Mvh djk
"Drive a better car, drive a Jaguar"
|
Postad 2005-07-18 04:04:45 | bustorp, ![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till bustorp.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till bustorp.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | ![Se foruminlägg av bustorp.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1499 gånger | | k: Gör du det bara. Funkar det för dig så är det bara yippie.
Dom med "lungor som hänger utanför kroppen" har nog inte bättre syn än dig tror jag. Allt ligger i betraktarens ögon vet du väl? Dom brukar gå att övertala med någon ny frisyr eller i värsta fall en spa-helg eller nåt. (Nu får jag väl f_n för det av någon men det är ironi, hör ni)
Att Ford övertog borgar inte för någonting i mina ögon är jag rädd. Om lacksystemet är detsamma som Ford i övrigt så har det tyvärr blivit ännu sämre än innan. Försök polera upp en nyare Focus eller Mondeo så får du se. Tunnare lack får du leta efter. Lycka till!!
|
Postad 2005-07-18 04:22:36 | djk, Malmö![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till djk.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till djk.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13 | ![Se foruminlägg av djk.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1498 gånger | | Citat: Gör du det bara. Funkar det för dig så är det bara yippie.
Grrrrrr. Med en sådan kommentar så MÅSTE jag ju bara prova med Mirror, annars kommer jag ju gå och undra resten av livet hur bra det hade blivit med Mirror ÄVEN om det blir bra med Complete. Suck. Livet är tungt för putsbögar.
Vg kvaliteten så tänkte jag mest på rosten. Men tjockleken på lacken är nog inga problem. Jag hade någon trevlig idiot som parkeringsgranne senast jag var ute med den gamla bilen (XJ40 -93) som tydligen tyckte att om det står en Jaguar bredvid så får man ju ta i lite extra när man öppnar dörren. Vacker liten parkeringsskada med bortslagen klarlack (ingen skada i pigmentlacken dock). Fint att han ville hjälpa till och visa att lacklagret är relativt tjockt :=(.
Mvh djk
"Drive a better car, drive a Jaguar"
|
Postad 2005-07-18 04:56:52 | djk, Malmö![](transparent.gif) ![Lämna ett meddelande p?Stacken till djk.](message.gif) ![](transparent.gif) ![Skicka epost till djk.](email.gif) Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13 | ![Se foruminlägg av djk.](mores.gif) ![](transparent.gif) ![Rapportera detta inlägget som olämpligt](rapport.gif) ![](transparent.gif) | Läst 1493 gånger | | Jag kanske t.o.m. kan få byta Completen mot Mirror om jag ber säljaren snällt. Jag läste inläggen på Autopower om Complete också och alla tycks ju vara överens om att Complete måste köras på ganska höga varvatal med roterande maskin för att ge effekt och det vet jag ju inte om jag är så sugen på att göra på den nya bilen... Enligt säljaren så kunde det läggas på med oscillerande maskin med bra resultat, men det verkar han ju vara ganska ensam om att tycka.
Inte är det några pengar; problemet är att säljarjäkeln gått på semester så det är inte säkert att jag får tag på honom och jag vill absolut inte vänta till efter semestern med att behandla bilen.
Citat: Men den typen träffar man ju så sällan............parkeringsgrannen alltså.
Nej de åker ju av ngn märklig anledning iväg så fort efter de har "hjälpt" en.
Mvh djk
"Drive a better car, drive a Jaguar"
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här![](Bilder/green_w_arrow.gif) |
© Stacken 1997 - 2014
|