Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd 30-årig bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-08-19 11:09:39Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 3465 gånger 
Skönt, att det finns experter här!

Säljs både den "gamla typen" och den "nya typen" av rostskyddsvätska på Biltema?

Vad heter i så fall respektive produkt?

Någon månads lukt kan jag nog stå ut med om det blir bra...säger jag utan att veta hur det luktar... :-) !

/Tomas



Postad 2004-08-19 13:36:50CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 3461 gånger 
Produktnamn etc framgår av Biltemas hemsida - länken ovan funkade inte, testa denna:

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=649

MVH/CRV


Detta inlägget har redigerats 2004-08-19 13:37:34



Postad 2004-08-19 16:47:35Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 3453 gånger 
Ja, jag lyckades få upp länken, men frågvis som jag är undrar jag vad som är "gamla" och "nya typen". Det kan ju vara så enkelt som att den gamla typen inte säljs fortfarande...stämmer det?


Postad 2004-08-20 12:56:01pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 3432 gånger 
36-2417 heter det. (69 kr/litern). Det lösningsmedelsfria kostar 59:-/litern.

Båda är bra, men 36-2417 är bättre för gamla bilar som börjat rosta lite.


Postad 2004-08-20 14:11:29Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 3426 gånger 
Vad bra! Då blir det en sväng till Biltema för inhandling av 36-2417!

Tack för tipset,
Tomas


Postad 2004-08-25 21:53:40bsba,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-04
Läst 3371 gånger 
Mina erfarenheter är att det är endast olja, spill- eller lin- som stoppar redan uppkommen rost, det andra bara förvärrar genom att lägga sig som ett skal utanpå.
Har provat på ett antal bilar genom åren. Linoljan som jag börjat med de senaste åren verkar hålla längre genom att den torkar. Dock måste man ta bort den från lacken genast annars sitter den som berg.
Som slitskydd har jag använt kallasfalt och takmassa med gott resultat (har kommit över gratis).


Postad 2004-08-26 07:34:28Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 3360 gånger 
Hmm...

Synd att man just inhandlat enligt tipsen ovan..!

Förvärrar...lät inte bra!



Inskickad av CRV - 2004-08-26 09:54:54
Läst 3356 gånger 
Hej på er,

Det har skrivits mycket på detta och andra forum om olja, spillolja och andra rostskyddsmedel. Olika debattörer har dragit helt olika slutsatser. Det enda jag tror 100% på är att bilvård i form av kompletterande rostskyddsmedel är en mycket bra investering – så länge man inte väljer preparat som löser upp ett redan bra existerande rostskydd (tex använder sprayflaskor med mycket höga halter av lösningsmedel i hålrum – tryckluft eller handpump gäller!)

En spillolja har ju förbrukat sina egenskaper vad gäller att ta hand om kondens/fukt i motorn och kan innehålla metallpartiklar. Detta talar mot att använda den jämfört med en ny olja. En del talar om att motoroljor innehåller vissa tillsatser (för att bla ta bort slaggprodukter i motorn) och menar att dessa inte är lämpliga i hålrum. Andra menar att detta är en myt…

Bla försvaret har gjort jämförande studier och livslängden var väsentligt bättre för rostskyddsmedel jämfört med spillolja och motorolja. Försvaret har ju som bekant en hel del bilar som de tvingas byta kaross på lite då och då så testbilar fanns det gott om…

Många som skriver positiva erfarenheter av linoljebaserade produkter på riktigt rostiga bilar – det finns det ingen anledning att ifrågasätta. Men i vilket fall så är det få som verkligen har kunnat testa flera olika produkter på samma typ av ytor och kunnat göra ett riktigt jämförande test. Därför tenderar jag att tro mest på tex undersökningar som försvarets. Tex har Korrosionsinstitutet i flera undersökningar verifierat den goda effekten hos flera kända rostskyddsmedel –fokusen ligger ofta på förebyggande behandling, men inte enbart.

Satsar du på ett tunt, inträngande rostskyddspreparat så kommer det inte att vara något problem att behandla uppkommen rost. Har du en äldre bil så kan du skippa de vaxbaserade och köpa ett med petroleumbas – förutom ev prisskillnad så finns det då ingen anledning att köpa en olja med liknande funktion (med ev risker enligt ovan).
Det finns alltid en risk om man bara använder ett tjockare, tätt medel att man får en hinna som inte fäster. Men att det skulle förvärra har jag svårt att tro - tex fungerar Hammerite så att den bildar et tätt skal. Då kommer syret inte åt att fortsätta oxidationen.

Så i princip är det bra med en tät hinna - problemet jag har sett är att denna inte fäster och alltså förr eller senare trillar bort. Att man då ser rost under betyder ju i sig inte att medlet förvärrar något – även om många tycks dra den slutsatsen. Men det tjocka medlet tränger inte in och stoppar rosten genom inträngning, det är korrekt. Men satsar du i första steget på ett tunt medel som är avsett för detta så kommer du säkert att se en förbättring.

Lycka till,
CRV

PS Som jämförelse skulle jag vilja nämna andra diskussioner som gällt bra vax eller avfettningsmedel för tjärfläckar. Det kommer alltid in inlägg från personer som anser att medel X är det överlägset bästa. Men vi som testat ett oräkneligt antal medel (på bilar där lacken delats in i olika områden) kan säga att detta enligt vår erfarenhet verkar att vara ett av de sämre medlen. Det är ju lätt för oss som kunnat jämföra – medan det inte betyder att personen ljuger; detta var det bästa preparat han hade använt. I fallet rostskyddsmedel är det betydligt svårare för oss på Stacken att göra jämförande tester – vi får helt enkelt lita på andra att göra dessa.
Visst kan man tänka sig att behandla vänster sida av bilen med spillolja och höger sida med rostskyddsmedel, men det är svårt att bedöma effekten och det tar några år att få en slutsats… Och då är det bara två preparat som jämförts… Eftersom man vill ha identiska miljöer och samma förutsättningar så är det svårt att testa på olika bilar.




Postad 2004-08-26 14:15:02Bundamba, Gävle
Medlem p?Stacken sedan 2004-03-02
Läst 3350 gånger 
Nu känns det bättre igen! ;-)

Tack för engagemanget! Fortsätter med 36-2417!


Postad 2004-09-01 22:31:19pedagogen,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23
Läst 3263 gånger 
Jag håller med CRV.
För att göra en förkortad variant av ovanstående:
"Allt" rostskydd är bra. Oerhört mycket bättre än inget rostskydd alls. Värsta saken man kan göra är att inget göra alls.. -Till och med begagnad motorolja är bättre än "nada". Har man nyare bil, kollar man vilken typ av rostskydd "fabriken" rekommenderar. Har man äldre bil, så kvittar det egentligen, men "lösningsmedelsbaserade" medel är nog att föredra framför "lösningsmedelsfria".

Vill man ha en helt rostfri bil "until hell freezes over", så upprepar man behandlingen cirka vart tredje år. I övre Norrland räcker det nog med en behandling vart tionde år eller liknande.. (Finns "helt nya" amazoner i Kiruna som aldrig blivit rostskyddade ÖHT..)




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014