Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-09-25 21:31:43 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 1573 gånger | | 30 är väl optimistiskt. Drygt 20 i a f. Jag har klarat 24 som mest men då skar jag sönder flaskan så jag kunde skrapa av det som fanns på insidan. Det varierar givetvis med bilarnas storlek också. 30 Micror kanske...
|
| Postad 2005-09-25 22:45:10 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 1562 gånger | | Jag skulle säga kring 20 bilar med silversealen. Kanske 15 om man slösar eller 24 om man är som en smålänning =)
|
Postad 2005-09-28 00:18:43 | stross1, stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-07-19 | | Läst 1539 gånger | | Hej på er alla som svarat på mitt första inlägg! Jag är mycket tacksam för svaren! Har försökt utvärdera dem och ändrat lite i min gamla rutin... Har nu gjort enligt följande...
1. Sonax flytande rubbing- med maskinpåläggning och efterpolering med duk för hand. 2. Sonax bilpolish- med maskinpåläggning och efterpolering med duk för hand. 3. Sonax hårdvax ,1 lager (obs!)- med maskinpåläggning och efterpolering för hand.
I detta läge var bilen kanon men jag var ute efter att kanske kunna få finishen att bestå en längre tid också. Jag valde mellan att testa Brightguard eller Turtle Top Coat sealer. Då proceduren med Turtle Top coat sealer är ngt enklare än BG gav jag TTCS chansen den här gången....(om långtidseffekten uteblir får jag kanske ge BG en chans...)
4. Jag väntade ca 2 timmar innan jag strök ut TTCS med en svamp. Var lite svårt att dosera. Man har en tendens att vilja lägga på mer än vad som troligen behövs då medlet är som vatten. Där jag lagt på lite mer av medlet gjorde det avpoleringen avsevärt jobbigare!!!!!!! Tror man ska vara ganska sparsam med TTPS när man svampar på det.
Nu till resultatet:
Jag måste bara säga att bilens lack blev helt grym!!!! Har aldrig sett den skina så!!! Ok, jag la egentligen på detta medlet för att jag hoppas att finishen ska hålla sig längre än annars. Långtidseffekten är ju omöjlig att uttala sig om nu, den återstår att se. Men att bilen skulle bli så OTROLIGT fin kunde jag aldrig föreställa mig!!! Bara det gör det värt att prova- jag lovar. Som sagt, min lack är en vanlig klarröd lack som är svår att hålla fin normalt ,men nu är den blankare än när den var ny! Jag har svårt att tro att man kan få mycket bättre finish som glad amatörpolerare. Jag rekommenderar alla att prova TTCS om inte annat för den otroligt fina finish den ger!!!! MVH! Stross
|
Postad 2005-09-28 15:01:18 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 1505 gånger | | TTCS är med 99% chans en ren polymer eller en mix av liknande material. Inte ofta det är carnaubavaxer i sealers. Poorboys Exp sealant har det dock vill jag minnas, men då håller det säkert inte allt för länge.
|
Postad 2005-09-28 16:47:29 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 1496 gånger | | TTCS är naftabaserat som många andra toppskydd idag (ex. Sonax). Precis som du säger, Porta, så blir inte livslängden lika bra med Carnauba.
|
Postad 2005-09-28 20:17:55 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 1486 gånger | | bustorp: Naftabaserat, men vad är den aktiva substansen? Polymer?
// Frank
|
Postad 2005-09-28 22:12:07 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 1477 gånger | | Hej stross1. Jag har lagt TTCS flera gånger och också haft den med på jämförande tester nårga gånger (dock aldrig längre livslängdstester).
Det ger en grymt vattenpärlade yta och en mycket bra glans. Men inte någon större skillnad mot andra bra flytande hårdvax - även om jag bedömer det som något vassare vad gäller just glans. Meguiars NXT är ju dock ett mycket starkt kort där.
Vad gäller jämförelsen med BG (och tex SS) så är min erfarenhet nu att de är tåligare för tvättning. Livslängd är fortfarande något okänt - men där förväntar jag mig varken mer eller mindre än vad de bästa flytande hårdvaxen ger.
Vad gäller lättskött yta dominerar BG/SS.
För övrigt så är underarbetet det mest kritiska för att få den fantastiska glans du nämner. Så skyddet är bara en liten del i glansen.
Att lacken närmast blir "bättre" än som ny är väl inte alls orimligt om man betänker det lilla jobb som görs vid nybilsrekond och den grymt tråkiga struktur (apelsinskalslack etc) det kan vara på en del nya lacker. Med en ordentlig polering så har man förutsättningar att tom förbättra situationen...
Se tex Tommys våtslipsprojekt av en Golf...
/CRV
|
Postad 2005-09-28 22:50:08 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1472 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
|