Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-08-07 15:21:07 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 3064 gånger | | AEG och atlas copco är samma maskiner har jag för mig. Jag betalade 1800:- exkl moms för min AEG, och den fungerar klockrent. Har polerat ca 10bilar och jag är grymt nöjd med den. PaCe och ETC ser mkt bra ut, jag har dock ingen aning om hur de fungerar, men enligt vad jag har hört så gör de sitt jobb bra.
Manor: Hittar du inte meguiars så kan jag rekommendera autosmarts vinyl shield. Har även för mig att Lahega har en bra dressing. Använd bara inte ngt med färgmedel i. Då blir det bara flammigt och jävligt efter ett tag.
|
|
Postad 2005-08-07 23:17:38 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 3044 gånger | | CRV: Som sagt, det har pratats en hel del om dessa maskiner. 1200w och stannar definitivt inte för minsta tryck. Här är PaCe: http://www.verktygsboden.se/?id=50833
// Frank
|
Postad 2005-08-08 16:00:35 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 3040 gånger | | Ser det nu, tack. Tappat greppet på alla inlägg, liknande diskussioner var uppe tidigare.
Verkar som ETC /PaCe mest finns i firmor som ligger på mindre orter (tex Järnia)? Postorder blir dyrt med frakt om man enbart köper denna maskin.
Ingen som funnit en vettig på andra ställen (Bauhaus etc)?
För övrigt verkar ett hyfsat alternativ till att köpa en separat 125mm fästplatta för 98kr på Claes Ohlson att få med en sådan då man köper Rustas billiga (dåliga) vinkelslip/polermaskin för 199 kr!??
Någon antydde detta i en tråd och kanske kan man finna någon användning för den svaga vinkelslipen.... ;o)
|
Postad 2005-08-08 16:16:19 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 2983 gånger | | CRV: ETC säljs faktiskt på flera ställen. Den fanns både på Laitis (Autoexperten) och Autoparts här i Umeå för 449kr. Dock påstod dom att det var ett "introduktionspris".
Ang. 125mm fästplattan så var det faktiskt så att jag av "misstag" köpt Rustas "polermaskin/vinkelslip" tidigare och funderade som mest på vad jag skulle göra med den, när jag kom på att den fästplattan passade till ETC maskinen. :)
// Frank
|
Postad 2005-08-08 21:25:02 | Manor, Stockholm Medlem p?Stacken sedan 2004-01-23 | | Läst 2959 gånger | | Hej !
Jag tycker att clay:ningen fungerar kanonbra. Det är väldigt lättsamt och går snabbt, samt ger ett väldigt bra resultat...betydligt snabbare än att köra cleanern för att få bort alla partiklar på lackens yta. Nu använder jag cleanern som steg två för att göra rent lacken på djupet istället...vilket fungerade då polertrissorna blev rejält skitiga :-).
Som jag har uppfattat tekniken med en roterande polermaskin så är det att hela trissan ska ligga emot lacken hela tiden (vilket kanske är fel!!?). Detta var jobbigt på alla icke raka ytor. Den kändes inte för tung att köra dörrarna med, utan det var mer tekniken som saknades. Jag körde också maskinen på ett väldigt lågt varvtal, och det kanske gör det hela svårare än vad det behöver vara.
Det är väl, som det har sagts förr, mer av ett hantverk att kunna hantera en roternade polermaskin...medan en dubbeltrissa inte kräver så mycket finess eller kunskap.
Hur som helst så hoppas jag att det går bättre nästa gång...övning ger träning som ger färdighet ;-). Tips tas tacksamt emot för ett bättre resultat nästa gång med AEG:n.
mvh Mats N
|
Postad 2005-08-09 21:50:16 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 2968 gånger | | 1. Clay tycker jag är toppen (senast kört med Meguiars), men det gäller att avfetta väl och ta bort tjära etc så man annars snabbt "fyller" och kletar ned leran med detta...
Bäst att spara leran till där den verkligen behövs, dvs trädsav, och andra "hårda" beläggningar på lacken.
2. Letar vidare efter de maskiner ni tipsat om i Skåne - Autoexperten verkar inte hålla dem överallt. Låter som toppenmaskiner för små pengar. Tips på fler firmor som har bra maskiner tas tacksamt emmot - det verkar inte gå att lita på specen enbart. Andras positiva erfarenheter är viktigare (som med mycket som gäller bilvård...)
3. Kanske dags för en artikel av ett polerproffs på Stacken som behandlar just grövre polering med roterande maskin? Detta saknas delvis idag. Visst finns det många olika tekniker och det är ett hantverk som kräver träning; men det finns säkert en mängd grundläggande råd som kan hjälpa nybörjare och hindra dem från onödiga misstag. Någon som är intresserad?
Det finns ju många tips vad gäller förarbete som också är avgörande; noggrann avfettning, ev clayning, bra ljus etc.
Klippt från Lahega; deras grundläggande råd för polering: "En standardpoleringen går till på följande vis. Starta på läge 1-2 och öka till läge 3. Använd en roterande polermaskin och ett varvtal på ca 800-1500 varv. Polera ytan tills önskad effekt uppnås. Lätta på trycket och återgå till lågt varvtalet ca 800varv. För polermaskinen sakta över den färdigpolerade ytan. Använd någon av No 1 Powercut 11 eller Finecut 17 och gul eller blå rondell. Polera hela bilen. Byt till oscillerande maskin och vit rondell. Lägg No 1 Waxpolish 23 eller No 1 Easyshine 28 på rondellen och polera hela bilen. Här skall det inte vara något tryck - låt maskinens egen tyngd verka. Därefter en lätt avtorkning med polerduk.
Standardpolering passar till alla typer av lacker, såväl lätt som hårt repade eller oxiderade."
MVH/CRV
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
|