Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ta bort asfaltfläckar m,m




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-12-19 06:55:05mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 2446 gånger 
Det låter som ett bra recept på hur man repar lacken ordentligt. Flugsvampar skall ALDRIG användas på lacken. Ok på glas(vindrutan). Turtles produkter håller jag mig också borta från :(


Postad 2005-12-19 09:35:35bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 2442 gånger 
Ja flugsvamp för att få bort fläckar på lacken.
-Det skulle ja aldrig använda.
Och är bara enstaka Turtles produkter som ja gillar/är ok.
Deras Black Crome funkar bra.
Men det kan iofs finnas ännu bättre produkter av andra märken.
Till våren ska ja nog prova Lahegas 2komponenta lackförsegling mm.

Mvh & God Jul & Gott Nytt År/David


Postad 2005-12-20 09:02:25CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2424 gånger 
OBS!

Inlägget:
"Vill slå ett slag för Turtle Superwash

Med lite gnugande med flugsvamp får man bort allt samtidigt som det lämnar en blank och skyddande yta.
Det känns mycket skonsamare än avfettning"

anser jag helt vilseledande!
Superwash innehåller ca 25% kallavfettnig dvs den tuffaste avfettningen som tar bprt vax. Att den ger ett skyddande lager är en villfarelse, då den visserligen ger en snabbvaxeffekt, men då man samtidigt riskerar ta bort det tidigare vaxskyddet i praktiken får ett SÄMRE skydd efteråt.

Flugsvamp är ren livsfarligt att använda på lack - jag har fått polera flera lacker LÄNGE för att åtgärda de som försökt.

MVH/CRV


Postad 2005-12-20 09:03:42CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2422 gånger 
Notera att även Superwash med vanlig svamp ger betydligt större reprisk än avfettning + högtryck Tjära etc innehåller oftast grus.


Postad 2005-12-20 11:58:00Fiddelity,
Medlem p?Stacken sedan 2005-12-17
Läst 2411 gånger 
För det första måste man naturligtvis se till så att lacken är hyfsat ren först.

Jag håller med om att det inte är en optimal metod men jag tycker den funkar bra på vintern (Jag tvättar alldrig på detta viss på sommaren, självklart inte!)
På våren är det ändå dags att polera och vaxa.

Jag tror att långvarigt användande av avfettning och högtryck leder till flammig och matt lack vilket är betydligt svårare att få bukt med. Dessutom så tar avfettning också bort vaxskyddet men lämnar inget nytt så frågan är vilket som är bäst.

Och för att få bort asfaltfläckar kan man lägga på hur mycket avfettning som hellst utan att lyckas. det krävs alltid lite gnuggande med svamp.

Visst jag förstår precis vad ni menar men jag tycker det är okej att göra på detta vis under vintermånaderna.

Det är möjligt att jag har fel men någon kan ju då säga exakt hur du går till väga för att få en saltdushad bil ORDENTLIGT ren utan att röra den som det verkar som man skall göra







Postad 2005-12-20 12:07:24bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2410 gånger 
Effekten/koncentrationen av Superwash kan man moderera själv då det är spädbart. Jag har personligen inget emot att använda produkten när den behövs, t ex. till att lösa salt som fastnat på sidorna. Saltet innehåller inte grus som ex.vis asfalt. All avfettning löser vaxlager med olika kraft. Avfettningen i Superwash är emulgerande, dvs vissa tillsatser gör att det blandar sig med vatten, och tappar då effekt jfrt med ren kallavfettning. Den kan nästan jämställas med alkalisk avfettning då man kan späda den för att sänka effekten. Jag tror inte den är farligare för lackskyddet än annan avfettning frånsett kallavfettning.
Det handlar om att använda det med förnuft......till salt och inte med flugsvamp.


Detta inlägget har redigerats 2005-12-20 12:09:26



Postad 2005-12-20 14:17:04CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2401 gånger 
Fiddelity, Superwash ÄR kallavfettning så du avfettar bilen i praktiken!

Du skall INTE tvätta av bilen först - utan kallavfetta på torr bil - då skall du se att du får bort i princip allt av det svarta om du har rätt medel. Detta om du kör högtryck efteråt!

Flugsvampen bör dock slängas direkt!

Högtryck + avfettning är skonsamt rätt använt!!!

Lycka till,
CRV

PS Bustorp vet jag är superkunnig och har funnit en nisch för att använda Superwash. Men jag vill kraftigt varna för riskerna för andra läsare: Flugsvamp (eller vanlig svamp för den delen) + Superwash på en riktigt svartprickig bil med grus i fläckarna låter som att skapa behov av grovpolering...


Postad 2005-12-20 14:26:21bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 2396 gånger 
Hej.
Sist ja va på Auto-Experten
va det drive på special-medel
Som man tar bort asfaltsfläckar med.

Mvh/David


Postad 2005-12-20 20:37:40CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2390 gånger 
Kanske skall förtydliga min åsikt i frågan:

Jag tror INTE på följande metod (som dock verkar vara utbredd):
1. Man spolar av bilen med slang
2. Tvättar av den med svamp + schampo
3. Tar bort asfaltsfläckar med Superwash + svampen

Denna är vanlig dels för att många tvättar på garageuppfart och är skeptiska till avfettning + högtryck.

Men Superwash innehåller kallavfettning som inte löser sig som en alkalisk avfettning, utan separerar och fortfarande löser vaxskydd (men mindre effektivt).

Metoden ovan har enligt mig svagheten att grus och annan smuts inte löses upp av avspolningen utan dras runt av svampen i de två följande momenten.

Jag förordar:
1. Lägg på lämplig avfettning (beror på smuts, men vill du ha bort all asfalt och har tåligt lackskydd eller skall vaxa efteråt så kan tex en produkt som Mac Prickbort ta bort allt). Är det en regelbunden mild tvätt så ta alkalisk avfettning (=högtrycksschampo). Eller varför inte kompromissa med en mikroavfettning?
2. Spola av bilen med högtryck
3. Svampa bilen

Detta sätt minskar märkbart risken för repor och man får bättre effekt på avfettningen. Vill man dock använda Superwash eller en tjärlösare på trasa etc så hade jag fortfarande använt ordningen ovan INaNN det steget. Man vill ju ha kvar så lite smuts och grus som möjligt innan man tar det med trasan.
Det sparar både tid, kraft och lack!

Hur gör ni andra? Flugsvampen kan vi nog alla stödja att skall slängas - den är livsfarlig. Jag har fått lägga mycket tid på 2 motorhuvar hos folk som tagit bort fågelbajs med sådana. Tvärr försvann en del av klarlacken också...

Men hur tar ni bort asfaltsfläckar?

MVH/CRV


Postad 2005-12-20 21:22:16bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2384 gånger 
Jag kanske också ska förtydliga mig lite.

Jag använder ALDRIG Supertvätt - Superwash till att ta bort asfalt eller tjära. Det finns bra avfettningsmedel till det.
Oftast räcker det då med att avfettningen får ligga på 8-10 min. (den kan ligga på längre, bara den inte torkar in) på TORR bil och sedan blåses allt av med högtryck (helst med ljummet/varmt vatten). Då är ev. svampning oftast inte nödvändig. Ge medlet tid så löser det problemet utan gnugg. Jag använder ofta T-Grön (inte natur), bra medel men kanske lite dyrare. Lätt att få tag i här också.
Lite reservation för kallavfettning o bilar med limmade sidolister(ofta en typ av dubbelhäftande tejp). Avfettningen löser upp limmet om det får dra länge, tänk på det.

När jag använder Supertvätt så blåser jag först av bilen noga med HT (den hinner aldrig bli speciellt smutsig, tvättar ca. 1 gg/v på vintern), tvättar med svamp o schampoo o blåser av igen. Finns det något, mot förmodan, strävt kvar på sidorna så kan jag plocka fram Supertvätt och antingen blanda med lite vatten i spann, eller ta i blöt svamp o dra av saltet. Det löses upp ganska omedelbart vid rätt koncentration av Supertvätt. Alternativet är ju att göra samma sak fast med alkalisk avfettning. Lite starkare koncentration krävs då (undra vilket som är skadligast för lackskyddet).

Min bil behandlar jag med förarbete + Silver Seal när det behövs (troligen oftare) och har ännu inte sett repor som kan relateras till Supertvätt. Har heller inga problem med att lackskyddet inte håller.
18 mån. sedan sista SS-behandlingen o bilen är lika blank än. Det pärlar sig givetvis inte längre utan vaxschampoo, men det tycker jag bara är skönt, lättare o snabbare att torka torrt då med rätt grejor.
Glansen, ytan är viktigare än pärlning........

Man kan väl säga att om man inte får bort asfalt-tjära med rätt medel utan att svampa, så har den suttit där för länge. Det kan man komma ihåg till nästa gång man ska tvätta, förhoppningsvis då lite tidigare.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014