Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bruna däck




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-08 16:24:10Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1838 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 18:25:57Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1834 gånger 
Vore det bruna smuts, så borde väl däcken vara brunare innan man tvättat bilen, inte tvärt om? Syns för övrigt inte förrän däcken torkat. Men visst, jag skall ta och testa den megastarka HD-grön lösningen du föreslår nästa gång och se vad som händer.

På min egen bil har jag, precis som du säger Lindfalas, lackskyddat fälgarna. Får dom rena med bara vanligt schampo. Men det är när man fixar andras bilar som avfettningen och wheelcleanern kommer fram, och således även brun-däcks problemet.

Mvh
// Frank


Postad 2007-07-08 18:46:23bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1829 gånger 
Varför läcker det inte ut o blir brunt med "ditt" medel då, Lindfalas?
Vad är det i det som gör att det inte blir lika skitigt som när jag tvättar med mitt?


Postad 2007-07-08 19:30:22Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1822 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 19:55:52bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1817 gånger 
Jag har inte sagt att det inte funkar. Var har du läst det?

För mig är det inte speciellt omständigt att få däcken rena, jag sprayar på mitt medel på hela hjulet innan jag spolar av bilen så är både fälg o däck rent utan att jag knappt behövt kröka ryggen.



Postad 2007-07-08 20:15:42Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1815 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 20:21:44K-E,
Medlem p?Stacken sedan 2007-03-27
Läst 1814 gånger 
Hej på er!

Har varit en passiv medlem här på stacken ett tag men den här diskussionen om bruna däck har gjort att jag inte kan vara tyst längre.

Först måste vi reda ut varför man använder HA (hög aromatiska) oljor i gummi.
HA oljor används för att göra gummiblandning mer mjuk och lättarbetad, HA oljor gör också blandningen mer klibbig vilket är önskvärt.
Ett annat skäl till att gummiindustrin använt HA oljor är att det är en billig restprodukt vid petroleum framställning.
HA oljor gör INTE gummit svart, det är kimrök som gör gummit svart.

Vad är då Silica…enligt Wikipedia så är det kiseldioxid http://sv.wikipedia.org/wiki/Silica
Tror inte att man använder det till att göra gummit mjukt och klibbigt inte heller till att färga det svart.

Det mest naturliga att ersätta HA oljor med är låg aromatiska (LA) oljor men dessa är dyra så det är möjligt att man använder silica som bulkmedel för att få ner kostnaden vid tillverkning.
Men det är en gissning eftersom jag vet inte hur dyrt silica är jämfört med LA oljor.

Lindfalas ->
Jag vill också veta vad det är för medel som du har som genom en tunn hinna kan stoppa gummi från att ”läcka”.

Mina 13 år på en gummifabrik har lärt mig det att det enda som kan stoppa gummi från att ”läcka” är att värma upp det till minst 80 grader. Något medel som man lägger utanpå som kan stoppa gummi från att ”läcka” finns INTE.

Mv.Kalle


Postad 2007-07-08 20:58:51bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1809 gånger 
Tack för klarläggandet, K-E.
Förresten, vad tror du det "bruna" är?


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 21:00:35



Postad 2007-07-08 21:47:03K-E,
Medlem p?Stacken sedan 2007-03-27
Läst 1805 gånger 
Den största boven när det gäller brun missfärgning av däck är nog flygrost från bromsskivorna.
Gummi blir lätt missfärgat av rost och det är svårt att få bort för gummi är ett mjukt material liksom t.ex. textil.

Det Speedo upplever är nog att ägarna har tvättat bilen någon gång och då bildas det ytrost på skivorna fort.
Vid första bromsningen så losnar rosten och fastnar på däcken sedan kommer annan skit och döjer rosten till man tvättar igen.

Ytrost på skivorna efter tvätt som satt sig på däck och fälgar har jag upplevt själv så numera gör jag alltid en mycket lätt inbromsning för att rensa skivorna men inte så att det flyger ut på däcken.


Postad 2007-07-08 21:58:46Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1800 gånger 
Lindfalas: Det medel bustorp använder på däcken är ett starkt blandat alkaliskt avfettningsmedel (HD-Grön).

K-E: Kan det inte vara så att man kan öka livslängden och minska risken för torrsprickor på däcken genom att behandla dom med däckmedel istället för att torka dom med thinner eller starka alkaliska medel?

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 22:21:25




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014