Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Blanda alkalie o petroleumavfettningar




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2009-01-28 17:50:49bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 4012 gånger 
Är det någon som blandar kallavfettning o vattenspädd alkalie direkt i flaskan för att sedan lägga ut det på bilen?

Det är ju nästan samma sak som att lägga dem efter varandra, i a f vad gäller alkalien.
De börjar troligtvis lösa varandra redan i flaskan, o tappar därmed sin egen effekt direkt om de inte blandas starkt som tusan.
Men då blir det inte ekonomiskt o inte säkert på bilen o troligen så tappar kallavfettningen också sin styrka redan i flaskan.
Läggs de för sig i varsitt steg så funkar de dock optimalt. Det vet vi alla.....

Dessa medel kan inte vara tänkt att läggas vått i vått o ge samma eller bättre effekt som att medlen läggs med en avspolning emellan. Snarare sämre effekt.....

Skulle vara intressant att höra om hur det, trots allt, funkar........själv tänker jag inte ens testa.
Jag tror inte på det, helt enkelt....

Då skulle sådana medel funnits på marknaden, inbillar jag mig.
Färdigblandat i kundvänliga doser klara för maximal effekt.

Finns det tankar att ge ut sådana medel, David?
Funkar det att blanda ö h t?


Postad 2009-01-28 21:37:59wazid, Helsingborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19
Läst 3971 gånger 
Hej vänner!

Ser att ni efterfrågat mina synpunkter i frågan, så här kommer de:

Anledningen till att man lägger på en kallavfettning först på bilen (på de ytor som har salt och asfaltsmuts), är att man vill att petroleumen ska få kontakt med denna smuts. Och petroleum löser upp asfalt, tjära och salt bra. Om bilen är helt torr så kan man faktiskt lösa upp smutsen bra med ett helt rent lösningsmedel som t.ex. tändvätska.
Men minsta vatten på bilen fungerar som en spärrande barriär som lösningsmedlet inte kan tränga igenom, och då blir det inte kontakt med smutsen.
För att övervinna barriären så tillsätter man emulgatorer och/eller andra ämnen som bryter vattenbarriären.

Den alkaliska avfettningen använder man för att få bort vanlig smuts som består av sot, insekter, protein, broms och vägdamm etc.
Alkalisk betyder att produkten har ett högt pH värde. Just pH värdet bidrar till de rengörande egenskaperna. En sådan här avfettning späder man med vatten innan man lägger den på bilen.
1:10 är en form av riktvärde.

Dessa två steg av avfettning är de vanligaste man använder vid biltvätt nuförtiden (vintertid).
Om man bara använder kallavfettning så kan det vara svårt att få bort den feta filmen som den lämnar efter sig med bara vatten. Och rengöringsresultatet blir inte heller bra.
Men den feta filmen behöver man inte bry sig om man använder en alkalisk avfettning efteråt.

Att många väljer att inte skölja med vatten mellan stegen är sant.
Många gör det för att spara ett moment, men en del anser också att de får en bättre rengöringseffekt.


Visst är det så att man försökt att göra produkter som innehåller båda stegen i samma.
Och det är här vi stöter på mikromeulsionerna. Dessa var väldigt populära på 80 och 90 talet.
Dessa produkter innehåller 20-40% lösningsmedel, emulgatorer (tensider) och övriga komponenter som en alkalisk avfettning innehåller. Halten tensider är hög för att man ska göra produkten blandbar med vatten.
Produkten blandas några gånger med vatten innan användning. Detta gör att halten lösningsmedel i produkten när den när bilens yta är <10% vilket ska jämföras med kallavfettningens ca 95%. Detta innebär att förmågan att lösa asfalt och salt är lägre jämfört med tvåstegs varianten.
Dock löser man ju upp pigmentsmuts och sot i samma steg på grund av den alkiska karaktären. Men jag ska säga att jag inte stött på så många mikroemulsioner som har lika högt pH värde som de alkaliska avfettningarna, och därav en anledning till att man har sämre pigmentrengöring än hos en ren alkalisk avfettning.


Mikroemulsionerna minskar i användandet idag av flera anledningar.
Miljömässigt är de sämre alternativ. De kan ställa till det i oljeavskiljarna och de är relativt dyra att använda. Så idag är det två stegs rengöringen som gäller.


För att gå tillbaka till ursprungliga frågan så borde bästa resultatet uppnås genom att låta kallavfettningen verka tillräckligt länge för att lösa upp all smuts som den ska lösa upp.
Sedan skölja bort den och lägga på alkaliska avfettningen och låta den göra sitt jobb.
Ligger kallavfettningen kvar så kommer en del av tensiderna som finns i alkaliska avfettningen att fokusera på att emulgera kallavfettningen, och inte smutsen på bilen.

Men jag ska erkänna att jag själv brukar hoppa över avsköljningen emellan stegen.
För även om det är så att man liksom späder ut eller hämmar den alkaliska avfettningen genom att låta kallavfettningen ligga kvar på ytan så gör den ett bra jobb.
Och är det tillräckligt bra så blir det rent, och mer än rent kan det inte bli.

Ska man finna fler argument, förutom tidsvinsten. för att låta kallavfettningen ligga kvar så kan man nämna att kallavfettningen ger en yta som liksom är fet och det förhindrar att det spricker upp och torkar in kem på lacken, med risk för etsningar.


Att göra en ren blandning av kallavfettning och alkalisk avfettning på flaska och sedan spraya på går inte. Produkten skulle skikta sig direkt i flaskan.
Och man skulle tappa alldeles för mycket effekt av lösningsmedlet genom att störa det med vatten från alkaliska avfettningen


Ett medel som förekommer frekvent på markanden för konsumentbruk är ju Supertvätt.
Det skulle man kunna kalla för en form av mikroemulsion men även med vax i. Man lyckas här faktiskt ofta med att få ytan ren trots en kombination av olika medel i samma produkt.
Men en stor del av förklaringen till det ligger i att produkten arbetas in på bilens lack för hand med en svamp. Och då får vi in en parameter som är mekanisk bearbetning av ytan.
Och mekanisk bearbetning är effektivt för att göra rent. Men personligen vill jag hellre ha mindre mekaniskt jobb, då det blir mindre jobbigt att tvätta bilen, och det känns fel att gnugga på en skitig lack med svamp. Då menar jag att det är risk att gnida runt grus och andra partiklar på ytan.

Hoppas att mina tankar kan ge er nytta och nöja!

//David



Postad 2009-01-29 13:00:21Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 3943 gånger 
David, tack för intressant och utbildande läsning.


Postad 2009-01-29 18:45:21bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3920 gånger 
Tack David, det var en klar o tydlig bild du gav oss.

Då är det ingen större vinst än tid man tjänar........det alkaliska kan ju t o m tappa i effekt vad jag kunde förstå.
Det är bara att köra på i invanda fotspår då.

Nafta med emulgator minns jag från förr.
Glömde man att slå i emulgator så blev bilen så flottig att den inte gick att tvätta ren annat än med kallavfettning eller riktigt skarp blandning av HD Grön.
Så skarp att skinnet lossnade i handen.

Det var tider det......... ;=)
Trots allt så blev bilarna exakt lika rena som de blir idag.......


Postad 2009-01-29 19:13:54rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 3908 gånger 



Postad 2009-01-29 19:31:36Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3890 gånger 
Som sagt, mycket bra svar. Och fullt logiskt var det ju också.


Postad 2009-02-09 06:51:41mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 3748 gånger 
Jag har inte använt kallavfettning en enda gång i år. Trots slaskigt väder. Tvättar och vaxar ofta, då fastnar inte smutsen.


Postad 2009-02-09 19:55:22Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3725 gånger 
Hur ofta tvättar och vaxar du, mark2?

Själv vägrar jag dra runt en tvättvante på lacken utan en riktig avfettning efter veckors körning i salt o dynga...


Postad 2009-02-10 06:18:43mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 3705 gånger 
En bil som körs dagligen tvättar jag typ 2 gånger i veckan, ibland spolar jag bara av det värsta, och då sätter det sig inte alls på samma sätt. Vaxning efter behov, men typ en gång /mån cleaner wax, eller bara en förbättring av lackskydd.
Den andra bilen körs inte mycket på vintern, utan typ en gång i veckan till sommarstället. Tvättar den när jag kommer tillbaka, fastnar aldrig nån smuts.

Jag har ett varm garage med varmvatten, så det hjälper ju mycket.

Skulle jag ha flera veckors smuts skulle jag också använda avfettning, flera gånger dessutom, innan jag rör lacken.




Postad 2009-02-16 13:48:45decept,
Medlem p?Stacken sedan 2006-11-03
Läst 3657 gånger 
mark, när du tvättar 2 gånger i veckan, vad gör du för slags tvätt? alkalisk avfettning + vattenspolning? Med/utan högtryck?

Du skrev också att du har varm garage med varmvatten, du spolar då med varmvatten (ute antar jag?) och ställer in bilen i varmgaraget? Har du den jämt i garaget eller bara efter tvätt.

Jag har också varmgarage och funderar vad som är bäst igentligen, låta den vara ute eller inne. Rädd att jag hjälper rost på traven om jag ställer in den, samt att smutsen torkar in.




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014