Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Motortvätt




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av tomoal - 2002-09-20 15:57:56
Läst 11713 gånger 
Henrik! Du behöver ju inte stå och sikta för länge på samma ställe eller ha för hård stråle på. Utan svepande rörelser över motorn så skall det nog gå bra ska du se...


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18



Inskickad av Bertil - 2003-01-15 16:45:12
Läst 11579 gånger 
Att använda OK:s naturavfettning är lika med trubbel. Plast och gummi detaljer spricker.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Perra - 2003-01-27 15:13:22
Läst 11528 gånger 
Jag har varit rekondare täck int över nått. ta och tvätta med högtryck och sedan kör allt med högtyckslyft och olja tex mechoil fin och glansigt...


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av pedagogen - 2003-01-27 20:52:41
Läst 11514 gånger 
Nja, Perra har fel. Vissa eldelar bör man täcka över, annars ber man om trubbel.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av PG - 2003-01-28 02:37:57
Läst 11508 gånger 
Har spolat min 960 med avfettning och högtryck på lagom avstånd utan att täcka över något, inga problem !


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av CRV - 2003-01-28 16:43:58
Läst 11492 gånger 
Mycket möjligt PG, men det finns många med motsatt erfarenhet. Resultatet beror på bilmodell, trycket, avstånd mm.

Var alltså försiktiga med elektroniken - den är inte gjord för att direkt utsättas för vatten och även om den med största sannolikhet fungerar efter torkning med tryckluft eller med tiden av sig själv, så är det en klen tröst när den inte startar på direkten i bilhallen...


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av berra - 2003-02-23 20:17:21
Läst 11408 gånger 
ok.. nu kommer ju jag lite efter här i ett antagligen redan avslutat ämne... men.. Jag tycker det vore bäst att kontakta en auktoriserad verkstad och höra efter hur de går till väga... vissa bilar går det helt enkelt inte att göra en vanlg motortvätt på ex. Peugeot, kör men en motortvätt på den blir den jävligt svår att få i gång, hur mycket man en blåser med tryckluft...


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Danne - 2003-02-23 23:12:28
Läst 11403 gånger 
Jag jobbar på Opel-verkstad. Vi gör på detta sett att vi varmkör bilen först, sen avfettar vi, låter verka några min, sen på med högtrycken. Men inte för mycket och ej för nära..Kör så att avfettningen rinner av bara. Sen igång med bilen igen. Och om man har tillgång till tryckluft så blås runt lite runt elektronik mm..(medans bilen går)Sen fetta, samt smörj in med olja på känsliga ställen. Funkar kanon. Annars går det ju att låta bli att motortvätta om man är så jävla skrajj.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Danne - 2003-02-23 23:13:08
Läst 11403 gånger 
Jag jobbar på Opel-verkstad. Vi gör på detta sett att vi varmkör bilen först, sen avfettar vi, låter verka några min, sen på med högtrycken. Men inte för mycket och ej för nära..Kör så att avfettningen rinner av bara. Sen igång med bilen igen. Och om man har tillgång till tryckluft så blås runt lite runt elektronik mm..(medans bilen går)Sen fetta, samt smörj in med olja på känsliga ställen. Funkar kanon. Annars går det ju att låta bli att motortvätta om man är så jävla skrajj.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-24 09:07:47
Läst 11399 gånger 
Och jag gör tvärs om. Väntar till motorn är kall, lägger därefter på avfettningen, om motorn är varm så avdunstar avfettningen fortare (ibland direkt).

Spolar därefter med högtryck och kallt vatten. Kombinationen kall motor och kallt vatten ger mindre vattenånga som i sin tur kan krypa in i elektroniken.

Blåser med tryckluft runt tändstift fördelarlock m.m. innan jag startar, för att på så sätt undvika överslag.

Startar upp motorn och låter den gå varm med motorhuven uppställd, så att övrigt vatten avdunstar.
SLUT!


Detta inlägget har redigerats 2003-05-24 12:45:18




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014