Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Vilken avfettning för lackförseglad bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-08-27 12:41:33STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 1762 gånger 
Smartabs fordonsavfettning innehåller vax och ska vara snällt mot lackskyddet :-)


Postad 2005-08-27 14:09:29CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1753 gånger 
Alkaliska avfettningar har ju nämnts här och finns i flera olika former, ibland kallas de högtrycksschampo. SKall spädas kraftigt och är milt mot lackskydd/vax. Dock klarar det inte av att ta tjära etc (se avfettninsgguiden för detaljer om vad olika medel tar bort).


Jag kan ibland använda Supertvätt EFTER en komplett avfettning och innan vaxning. Men generellt är jag MYCKET skeptisk till denna produkt!

Den är en storsäljare i Sverige och många använder den året runt. Dess höga halt av petroleumavfettning ser jag som direkt olämplig då den effektivt tar bort vaxskyddet man slitit för att få dit. Inte nog med att man riskerar repor jämfört med en kallavfettning som appliceras via flaska (man svampar ju in den och tjärfläckar innehåller grus etc), man får också en betydligt sämre effekt då kallavfettning fungerar effektivast på en torr bil.

Och den vaxeffekt man får är som ett sköljvax/snabbvax på våt bil - dvs ersätter inte en vaxning.

Men som ett komplement vid en rengöring innan polering/vaxning tycker jag det är bra.

Men för den regelbundna biltvätten skulle jag INTE rekommendera den. Du riskerar två för mig heliga saker: borttagning av vaxskyddet och repning av lacken.

Avfettning (gärna mildast möjliga) via spray + högtryck är både effektivare och mildare än svamp + Supertvätt.

Tyvärr, efter att ha diskuterat detta med flera proffs, så är min syn att detta är en "Svensson-produkt" som vi skulle klara oss bra utan. I alla fall såsom den används av många idag: För den regelbunda biltvätten.

Andra åsikter respekteras, men om jag inte blir överbevisad så är detta mitt grundråd för nybörjaren inom bilvård. Jag hittar helt enkelt inte tillräckligt med fördelar som balanserar de allvarliga nackdelarna.

MVH/CRV
Första gången jag inte håller med bustorp och håller med Lindfalas :o)
Däremot innehåller den troligen inga slipmedel. Men sådant är ju mycket svårt att veta säkert.


Postad 2005-08-27 15:39:16Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1748 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-08-27 16:30:44bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1745 gånger 
CRV:
Om det bara är första gången du inte håller med mig så tar jag det inte så hårt.. ;=). Någon gång ska vara den första.

Jag är medveten om att Supertvätt innehåller petroleumdestillat ( ca.25%).
Men märk väl att den är emulgerande (vattenspädbar, nästan 75% är vatten redan i flaskan) och att jag använder den i st f alkaliska avfettningar för att ta bort salt på sidorna, inget annat.

Till regelbundet bruk rekommenderar jag den inte.
Endast för att ta bort den sträva salthinna som lägger sig på sidorna på vintern och som är mycket lätt att svampa bort med utspädd Supertvätt.

Jag har inte märkt att det tar bort lackskyddet mer än alkaliska avfettningar, i utspädd form, så jag tror inte att den är så mycket farligare om den används endast när det behövs, precis som den alkaliska. Ingen av dom är nog speciellt aggressiv som utspädd.
Alkalisk avfettning är också ofta utspädd med vatten redan i flaskan. Ingen av dom ska heller användas i onödan.

Men självklart, är man skeptisk mot en produkt så ska man givetvis varken rekommendera den eller använda den själv.

Ett fullgott alternativ är ju annars Smartabs Power som är otroligt effektivt mot salt o ändå skonsamt mot lackskydd (enligt fabrikanten).


Postad 2005-08-28 12:13:57CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1730 gånger 
OK bustorp, med de varningar som jag utfärdat och med dina restriktioner vad gäller användning så tror jag att vi är ganska nära varnadra i ståndpunkt. En utspädd kallavfettning med schampo i (dvs typ Supertvätt) är ju närmast en mikroavfettning. Så brukar man den sparsamt och är medveten om reprisk så är det ju ingenting konstigt alls.

Jag har valt att svara skeptiskt på frågor innan då Turtle marknadsfört den för året-runtbruk och som utmärkt för regelbunden bilvård. Den är också en storsäljare, vilket tyder på att marknaden köpt detta resonemang. Så för nybörjaren är det värt att känna till nackdelarna med produkten.

MVH/CRV


Postad 2005-08-28 12:55:12bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1725 gånger 
Faktum är att jag har en polare som använde Supertvätt regelbundet till sin röda solida tysk i flera år. Mer koncentrerat på vintern o utspätt i svampen på sommaren. Tvättades ca. 1 gg/v.
Bilen polerades eller vaxades inte under denna tiden och den såg inte alls så illa ut som man kan befara. Kanske obetydligt mera repig än "normalt" men inte värre än att det hade gått att återställa.
Det som var lite konstigt (kanske man inte ska berätta här) var att den var väldigt blank o fin hela tiden. Slät yta men inte "hal" som en vaxad.
Detta exempel är INTE ett bevis på att Supertvätt är att rekommendera, då det finns olika sätt att tvätta på som skadar mer eller mindre, utan endast en liten erfarenhet jag fått. "Svampföringen" är viktig och rengöringen av densamma under tvätten på vintern är också inget att glömma bort.


Detta inlägget har redigerats 2005-08-28 12:56:08



Postad 2005-11-17 01:45:12Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1644 gånger 
Hur bär man sig åt för att hålla sig ifrån avfettningen egentligen? När blötskiten var här nyligen kändes det inte motiverat att svampa bilen, så jag väntade tills dagen före det skulle frysa till. Jag hade spolat med högtryck en gång under slaskblasket.

Så när jag skulle tvätta och hade blåst på med högtrycken, tyckte jag det kändes som att det var en hel del som satt kvar på lacken. I det läget är det ju egentligen sent att dra på avfettning, iaf kallavfettning. Det jag gjorde var att jag sprutade på en tunn dimma av prickbort på den våta lacken, under listen på dörrarna. Det gick sedan bra att få det rent med svampningen.

Men hade jag avstått från avfettningen är jag rädd att jag hade dragit runt skiten i lacken och fått gnugga hårt för att få bort allt. Vad är värst?

Det har ju sagts i forumet här att när man tar till svampen så skall ju bilen vara i princip ren, förutom trafikfilmen. "Låt medlet göra jobbet". Men dessutom tipsas det att man helst bara skall använda avfettning kanske 2ggr/år. Hur fixar man det? Jag fattar det inte iaf.

Det är klart, tvättar man bilen 1gång/vecka eller oftare, så kanske man får bilen "ren" förutom en tunn trafikfilm, med bara högtryck. Men för mig blir det kanske 2-3veckor mellan tvättarna pga tidsmässiga och ekonomiska skäl.

Så vad har ni för tvätt-tips till de som bara tvättar runt 1gång/månad i ett klimat med mycket slask o salt?

// Frank


Postad 2005-11-19 02:57:24Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1617 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-11-19 10:23:09bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1612 gånger 
Ju oftare man tvättar under vintern, desto mer sällan behöver man avfetta.
Simpel logik.
Skiten fastnar inte så hårt när den inte får sitta kvar o torka in så länge.
Jag avfettar bara 2-3 ggr/år.
En gång innan lackskydd och 1-2 ggr under vintern om det behövs. Jag tvättar ca. 1 gg/v under vintern.

Behövs det mer?


Detta inlägget har redigerats 2005-11-19 10:51:49



Postad 2005-11-19 12:34:44Bamse5,
Medlem p?Stacken sedan 2004-05-21
Läst 1607 gånger 
Ja lade ett lack skydd på min bil och på vintern de första åren så behövde inte jag använda avfettning. i alla fall minimalt kanske någon gång under list där det blir mycket skit.
I alla fall bilen va lätt tvättad efter skyddet.
Och sedan så är väl de flesta avfettnings medel man köper på mackarna så jäkla miljövänligt så de e nog inte så värst starka.
När min bil va för jäklig en gång så fick jag avfettning av en kompis som hållde på med rekond av bilar och det bet riktigt på salten.
Så man behöver inte va rädd tror jag för medeln som finns på mackar att det ska va starka.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014