Inskickad av freddeboy82 - 2004-05-05 00:23:45 | Läst 6742 gånger | | Tja! Hade en Primera -01:a som jag skulle motortvätta. Resultatet av att motorn var varm var att hela motorkåpan blektes. Inte snyggt för fem öre! (en annan gång stannade nästan bilen av fukt som trängde in vid tändstiften, men med tryckluft och vilja så fixade vi det!) Tänker inte göra samma misstag med min nuvarande S60 -03... Så->Tänk efter före...
|
| Postad 2004-05-28 08:08:44 | Zäta, Medlem p?Stacken sedan 2004-05-28 | | Läst 6212 gånger | | Att bero på vaxskyddet i motorn..använs Smartabs tarremov...sliter ej på vaxskyddet...samt tänk på vart ni riktar strålen och jobba med avmp eller borste. Till sist! Gör det ofta så blir det inte så skitigt, men å andra sidan vem kör omkring och tittar under motorn, eller kanske du har en transperent huv!?
|
Postad 2004-06-28 12:58:48 | Patrik Johansson, Örkelljunga Medlem p?Stacken sedan 2004-06-28 | | Läst 5605 gånger | | Min erfarenhet är att om man har en bil som inte har för mycket modern elektronik så behöver det inte täckas över något. Naturligtvis så sprutar man inte rakt på LMM, fördelare och dylikt. Motorn skall inte vara varm, dels förångas medlet och det är ju inte speciellt bra att spruta kallt vatten på ett varmt grenrör. . . Ett medel som jag har använt med framgång är CRC´s Engine Degreaser (även kallat Hot Shot), fungerar bra när det är "skitigt". Är det bara lite dammigt så brukar jag använda något billigare lite mildare medel t.ex Preems motortvätt. Självklart så skall man även skinna och vaxa motorutrymmet efter motortvätt - annars blir det ju inget snyggt iaf.
En bild på mitt motorutrymme: http://www.volvonet.org/tpc/vall/images/vall02_099.jpg
|
Postad 2004-06-29 12:11:16 | Pekka, Linköping Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14 | | Läst 5562 gånger | | Snyggt motorutrymme! Även om bilar har mycket elektronik så behöver man inte täcka över någonting, titta bara under huven efter körning i regn så förstår ni vad jag menar!
Att ha varm motor när man tvättar är en smaksak, en kille jag känner på en Audi verkstad sade att de startar motorerna och låter de gå på tomgång under motortvätten.
|
Postad 2004-06-29 16:13:07 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 5551 gånger | | Varm motor går helt utmärkt att tvätta av -den blir faktiskt renare om den är varm, eftersom avfettningen är effektivare vid högre temperatur..
Men varm alltså.. Inte HET motor! En kall motor man drar igång och låter gå på tomgång i några minuter, och därefter tvättar är det bästa.
Sen undrar jag hur nyttigt det är att stå och spola vatten på ett tändsystem som innehåller tusentals volt? -Finns det något minsta lilla fel i tändsystemets högspänningsdelar, så kan ju den som står och spolar bli "grillad"..
|
Postad 2004-06-29 20:28:31 | Pekka, Linköping Medlem p?Stacken sedan 2004-01-14 | | Läst 5543 gånger | | Om man spolar vatten så håller man i slangen som är av plast, så då blir man inte grillad :) Om bilen är avstängd så går det ingen ström i bilen, eller har jag fel?
Fast är man orolig så är det ju bara att ta bort kontakterna från batteriet.
|
Postad 2004-06-29 21:59:03 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 5539 gånger | | Jo, Pekka har nog missförstått lite:
1) Spolar man på högspänningsledningar , så blir man i sämsta fall grillad. Eftersom vatten oftast leder elektricitet. Här i orten har vi en gångbro som går över järnvägen eftersom folk tidigare genade över rälsen. Detta gick bra från 1859 fram till 1980-talet då X2000 infördes. Innan hörde folk nämligen tågen, och då var det inga problem med att gena över spåret. Tågen gick tillräckligt långsamt..
Sedan elektrifierades banan, men tågen, visserligen något farligare, gick tillräckligt långsamt ändå att de flesta hann höra dem innan de blev påkörda.. ;)
Sen kom X2000. Jämför med flugorna på din vindruta: Typ så blev det när folk tog vägen över spåret och blev "en fluga på X2000-vindruta.."...
Banverket förstod situationen, och byggde en "övergång" över spåret.. Då trodde ju alla att "nu slipper vi fler olyckor"..
Tills det kom en full tonåring, som promenerade över övergången som han borde, men satte igång att tömma blåsan över.... tja, ni förstår nog..
Till Pekka: 1) Är motorn avstängd så är det inga problem, alls! 2) Är motorn på, så hjälper inte plasten.. (Tja, killens snopp var ju gjord av liknande material som en slang, om man säger så.. Organiska polymerer alltså.. ;)
Högspänning är farligt!
|
Postad 2004-06-30 11:55:32 | staffan_s, Skåne Medlem p?Stacken sedan 2003-09-15 | | Läst 5520 gånger | | Jag vill inte kalla mig expert på motortvätt, men jag har tvättat många äldre känsliga bilar med högtryck, och motorn igång (kall, nystartad) utan problem (vid några tillfällen har det blivit misständningar på någon eller några cylindrar, men det har torkat snabbt eftersom motorn var igång). Givetvis spolar man inte direkt på skarvar och anslutningar vid tändning och annat känsligt, men stänk på dessa har aldrig varit problem. På mina nyare bilar är jag betydligt mer oförsiktig, men har där ALDRIG haft några problem med motortvätt.
MVH Staffan
|
Postad 2004-06-30 16:24:34 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 5509 gånger | | Det är ju oerhört sällan folk får blixten i sig när det åskar, men det händer dock. Med tanke på att det är högspänningsledningar i en modern motor, samt varningsskyltar, så bör man nog vara försiktig. Även som det som sagt "aldrig" händer, så behöver man ju inte ta onödiga risker.. (Som svampplockaren sa..)
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|