Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd med kallpressad linolja!!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-20 19:21:26bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 34104 gånger 
Kallpressad linolja är en ypperligt rostskyddsmedel!!
-Som har bättre penetreringsförmåga än alla andra vanligt förekommande rostskyddsmedlen!!!
Tacksam för kommentarer på detta

Linoljan går också att använda som ROSTSKYDD. Analys från Statens provningsanstalt nr 88M51536 visar inträngning i spalt är mer än 50 % bättre än Tektyl ML. Provet utfördes enligt delar av Svensk standard för rostskyddsmedel för bilar - hålrumsvätskor SS 18 65 11.


Mvh/Bilvårdsfantasten
Ps en länk som handlar om det ovan kolla in den Ds
http://www.oilpress.com/linolja.htm


Detta inlägget har redigerats 2005-11-26 18:42:57



Postad 2006-01-31 13:31:41Klas A, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-23
Läst 33986 gånger 
Vad är det för skillnad på kallpressad och kokt linolja? Förrutom framställningssättet då. Det verkar som kallpressad rekommenderas i dessa sammanhang, vilka är fördelarna jämfört med kokt?

Är det någon skillnad på den linolja som biltema säljer avsedd för rostkydd, jämfört med linolja som säljs i färghandeln? Eller är det bara fråga om olika förpackningar?


Postad 2006-01-31 13:59:58bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 33962 gånger 
Kolla den här länken.
Så der du födelarna,med kallpressad linolja.

http://www.oilpress.com/linolja.htm

Mvh/David


Postad 2006-01-31 14:41:32Klas A, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-23
Läst 33951 gånger 
Ja, lite information fanns där, den är alltså tunnare.

(Lite utanför ämnet egentligen, men ändå. Antar att du har en nära relation till ovanstående företag eftersom du ständigt länkar dit så fort du får chansen. Ett litet tips: sidan ser förfärlig ut och är på gränsen till oläsbar. En ansiktslyftning skulle säkert vara nyttigt för affärerna.)


Postad 2006-01-31 20:41:33bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 33925 gånger 
Hej Klas A
Ja har ingen relation till den länken.
-Men det står mycket bra där om användning av kallpressad linolja.


Postad 2006-02-04 12:41:27CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 33885 gånger 
Kolla gamla trådarom detta - har man en nyare bil som troligen har ett grundskydd som består av vaxbaserat rostskyddsmedel så bör man fortsätta med et - andra mede kan lösa upp det befintliga. I värsta fall både riskera garanti (med litet värde förvisso - men kopplad till mkt värdefull goodwill) och att försämra i hålrum.

Men speciellt de som har gamla bilar som redan börjat
rosta verkar föredra linolja! Effekten på redan påbörjad rost verkar vara mkt god.


Postad 2006-02-04 17:16:40bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 33866 gånger 
Ja det stämmer att man kan lösa upp det befintiliga rostskyddet på en nya bil.
-Men på äldre bilar.
-Så funkar det ypperligt med kallpressad linolja.

Mvh/David


Postad 2006-08-11 14:19:51bilvårdsfantasten, Örebro
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-20
Läst 33522 gånger 
Har gjort en ny grundlig rostskyddsbehandling med kallpressad linolja!!
Föv va det linolja kvar sen förra gången ja gjorde det.
Hm en del av er här kanske ä skeptiska till att använda kallpressad linolja till rostskydd på bilen.
-Man ska givetvis inte använda det på nya/nyare bilar!!
Eftersom det löser upp det befinntliga vaxskyddet.
-Men på äldre bilar ä det 100%-igt med detta=))))))))))
Min bil ä ett bevis på detta.
Den är 100% rostfri på bottenplattan & angränsade ytor!!
Vid en besiktning bad ja besiktiningsmannen att kolla extra noga efter rost.
-Men han hittade ingen=))))))))))
Samma med stället där ja brukar lämna in på service/reparationer!!(Har inte tillgång till bra garage)
Annars skulle ja nog göra nästan allt själv ist)
OBS använd kallpressad linolja på sprayflaska går mycket fortare.
Till balkarna köpte ja en för ändamålet helt suvverän slang på autoexperten.
Den sätter man på sprayburken!
Linoljan köpte ja på Biltema.

Linolja skyddar bilen (Lånat från denna länken kolla in den massor av bra tips där)http://www.oilpress.com/linolja.htm
text christer olofsson

Det går att rostskydda bilen utan att riskera vare sig miljö eller hälsa. Använd linolja istället för diesel eller spillolja!

Hans Hult rostskyddsbehandlar bilar. Han gjorde det på det gamla sättet, med dieselolja och spilloljor. Hösten 1994 blev Hans sjuk och han blev inte bättre trots att han använde skyddsutrustning. Han berättade om sina problem för vännen Rolf, som nyligen etablerat sig som Bohusläns ende producent av linolja.

­ Rolf föreslog att jag skulle gå över till linolja. Vi visste att fiskarna använde den förr till beslag och redskap. Ingen annan olja klarade den tuffa miljön.



Rolf hade redan börjat experimentera med oljan på metall. Linoljan visade snabbt sin fina krypförmåga. Prov på kraftigt rostangripna stålplåtar visade att oljan på ett dygn trängt ner till kärnplåten och därmed stoppat rostangreppet. Fullskaleprov på rostiga bilar gav samma resultat. Våren 1995 hade Hans gått över helt till linolja.

­ Här brukar det vara stora hål på den här modellen, hojtar Hans när han rotar i ett av småfacken i aktern på min Opel. Den ska bli försökskanin och töms på allt löst inför linoljebehandlingen. Enda kravet på bilen är att den ska vara torr och inte alltför smutsig.

Hans fyller sprutan och börjar behandlingen uppifrån, med alla hålrum och innerskärmar.

Hela garaget fylls av oljedimman. Den känns inte obehaglig att andas. Hans har bara ett enkelt luftfilter som skydd. Ändå har han inga problem med illamående och värk längre. Och det är kanske inte så konstigt ­ vissa läkare rekommenderar en sked linolja om dagen för hälsan.



Det droppar linolja överallt längs bilens underkant. Jag frågar Hans om oljan verkligen klarar den tuffa miljön under bilen. Han pekar och mumlar genom masken att jag ska känna på en lampa på väggen. Och verkligen, där oljan hunnit torka känns den hård och seg, lite som gummi.

Man ska undvika att köra med bilen i regn direkt efter behandlingen. Däremot måste man tvätta bilen omedelbart efter behandlingen.

­ Hinner oljan torka på lacken är den omöjlig att få bort. Inget av de vanliga lösningmedlen rår på den. Det enda vi hittat är ett fälgrengöringsmedel. Och det är tufft även mot lacken.

När bilen är klar tar vi en kopp kaffe. Hans berättar att det är klokt att låta behandla bilen en gång till innan vintern.

­ Gammal sprucken underredsmassa kan lossna av lin- oljan efter ett tag. En ny omgång skyddar även där.

Solen skiner och bilen har en behaglig doft av linolja när jag kör hemåt. Jag fick med mig en liten flaska olja. Nu är det bara att bestämma sig för om jag skall ha den till bilen eller balkongmöblerna.

Eller kanske en sked om dagen för invärtes bruk?



Mvh kallpressad linolja ä ypperligt/David


Detta inlägget har redigerats 2006-08-11 14:30:16




Inskickad av - 2006-08-11 14:19:55
Läst 33515 gånger 



Postad 2006-08-13 15:27:26gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 33479 gånger 
Har skrivit detta tidigare i detta forum men kan skriva det igen, linolja har den nackdel att det kan oxidera och oftast gör den det i solljus, nu kanske inte solljuset når in i alla hålrum så faran är kanske minimal, men det kan vara bra att veta.
Owatrol däremot är bättre än linolja då ytspänningen på detta medel är 5-8 gånger lägre än vatten och penetrerar ordentligt, men det kostar ca 200 kr /litern så en viss skillnad är det ju.
Men instämmer dessa oljor är fantastiskt bra, har själv använt dessa i många år och är helnöjd.
borsta bort den värsar rosten, dränk in ytorna gärna i 3-4 omgångar låt torka 1- veckor lägg på emaljlack låt torka och sen lacka med bilens orginal lack, fungerar bra och håller väldigt länge.

Mvh Anders



Detta inlägget har redigerats 2006-08-13 15:30:28




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014