Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Hur ska jag tvätta min bil?





Svaret på den frågan är att du ska använda det du gillar bäst.
Självklart så spelar många faktorer in som t.ex hur smutsig är bilen, vad är det för sorts smuts, är bilen nyvaxad.
Ju oftare man tvättar bilen desto mindre chans får smutsen att gro in och bilen blir lättare att tvätta.

Stacken ger dig tips på bra biltvätt.



Miljöaspekterna

Tänk på var du tvättar bilen. Står du hemma på gatan så är det risk att dina rengöringsmedel rinner ner i en dagvattenbrunn, för att sedan komma ut i något vattendrag.
Bäst är om du kan vara i en riktig tvätthall, där man har speciell utrustning som tar om hand om kemikalierna.
Viktigt är även att tänka på att man inte använder rengöringsmedel som är skadliga för miljön eller hälsan.



Tvätta lacken

Genom att tvätta bilen regelbundet så hjälper du till att förhindra att smutsen biter sig fast, lacken mattas långsammare, du förhindrar rost och på så sätt så förlänger du bilens livstid och håller ett högre värde på bilen.

En del personer är väldigt förtjusta i att tvätta bilen med samma medel som man diskar med. Diskmedel ska man helst inte använda eftersom de ofta är anpassade till att effektivt lösa vegetabilskt och animaliskt fett från porslin. De kan innehålla oneutraliserade ämnen. Och detta gör att diskmedel effektivt löser upp vaxet på din bil eftersom vax är egentligen en sorts vegetabiliskt fett.

Använd hellre ett bilschampo som är anpassat för att tvätta bilar med. Dessa är pH-reglerade och vissa innehåller t.o.m tillsatser av vax för att ge lite bättre glans.

Undvik pulvermedel eftersom om dessa ibland kan vara svåra att lösa upp i vattnet, och om man får ett enda sådant granulat mellan tvättsvampen och lacken blir resultatet detsamma som om du gnider runt grus på bilen.

Använd bara så mycket biltvättmedel så att får loss smutsen från lacken och förhindrar den att falla tillbaka och få fäste igen. (Smutsen kan sitta fast på bilen genom elektrostatiska och joniska bindningar).
Om du överdoserar får du ingen bättre effekt, snarare tvärtom. Du tvättar bort mer av vaxskyddet från bilen, du använder upp ditt tvättmedel fortare och du belastar miljön onödigt mycket. Det blir även svårare att skölja bort allt tvättmedel om du har överdoserat.

Börja med en stor hink, plast är att föredra ifall du sparkar till den mot bilen, häll i biltvättmedlet och fyll hinken med kallt eller ljummet vatten.
Ju varmare vatten du använder desto mjukare blir vaxet på bilen och lossnar då lättare.
Se till att du inte står i direkt solljus när du tvättar bilen, och om lacken är varm se till att den kyls ner innan du börjar tvätta. Skölj t.ex. rikligt med kallt vatten över bilen. Tänk på att motorhuven kan vara ordentligt varm om du nyss har kört med bilen.

När du börjar ska du alltid skölja bilen med vatten.
Skölj nerifrån och upp. Försök att skölja bort så mycket smuts som möjligt på detta sättet.

Sedan så använder du svamp eller tvättborste för att lägga på tvättmedlet. Det är viktigt att få bort smutsen eftersom den binder fukt och bildar grogrund för rost. Skölj svampen emellanåt i en hink med rent vatten för att få bort eventuellt grus, kanske så måste du byta till en ny svamp emellanåt. Börja uppe på bilen och arbeta neråt. Svampa ej så stora områden åt gången, det viktiga är att medlet aldrig får torka in på lacken. Gör det det så kan du få märken som enbart försvinner genom polering och vaxning.
Glöm ej bort att öppna dörrarna och tvätta dörrtrösklar och karmarna också.

Skölj sedan av bilen noggrant, allt tvättmedel ska bort. Är du nöjd med tvättresultatet så är det bara att börja torka bilen, det ska göras så fort som möjligt annars så torkar vattnet in i små pölar och lämnar vita kalkrester på lacken.
Det finns medel som man kan spraya över bilen i samband med sista avsköljningen som förhindrar vattnet från att stanna på lacken, dessa medel innehåller ibland även vaxtillsatser.
Har du möjlighet så ska du gärna högtrycksspola underredet, hjulhusen och skärmkanterna på bilen, särskilt viktigt är det efter vintern och saltningsperiodens slut.

För att torka bilen kan man använda sämskskinn, bomullshanddukar eller gummiskrapa. Ett syntetiskt sämskskinn är kanske det som har bäst uppsugningsförmåga och det lämnar inga rester efter sig. Öppna alla dörrar och huvar för att komma åt att torka överallt och låt de stå öppna ett tag.

Vissa delar av bilen blir inte alltid rena genom en tvätt som ovanstående, då finns det som tur är produkter som är specialanpassade för dessa ändamål.


Fälgarna

På fälgarna samlas kanske den tuffaste smutsen och för att få dem rena så måste man använda tuffa medel.
Här finns smuts som bromsdamm, sot, vägsalt, asfalt, rost mm.
De fälgrengöringsmedel som finns är antingen alkaliska eller sura. Om du använder ett alkaliskt medel ska du vara extra försiktig om du har lättmetallfälgar eftersom dessa kan bli matta och flammiga. Ett alkaliskt medel fungerar utmärkt till att ta bort bromsdamm, sot och salt med.

De sura medlen fungerar bäst på att ta bort gula beläggningar och flygrost som kan uppstå på fälgarna, de är sämre på sot och damm.

Om du har asfalt eller tjära på fälgarna ska du använda ett avfettningsmedel istället. Läs mer om hur dessa fungerar senare i detta dokument.

När du spolar av fälgarna kan du med fördel använda högtryck. Det finns även särkilda borstar för fälgarna, men många använder sig av en gammal tandborste vilket gör det enkelt att komma åt på trånga ställen.
Om du använder dig av svamp så tänk på att inte använda samma svamp på billacken efteråt p.g.a risken att det fastnat partiklar i svampen är stor.

Glöm ej heller att göra rent i hjulhusen, där det kan samlas en del smuts i vinklar och vrår.

Ett tips är att vaxa fälgarna, då blir de mycket lättare att hålla rena och smutsen får inte så lätt fäste.


Tvätta däcken

Sköter man inte däcken ordentligt så bleks de, sprickor uppstår och de mister sitt UV-skydd. Nya däck har ett skyddslager på sidorna som hjälper till att hålla smutsen borta. Detta skydd tar man bort om man använder för starka kemikalier när man tvättar däcken.
Däcken kan även bli brunflammiga. Detta beror på att de antioxidanter som finns i gummit tränger ut till ytan och bildar en brunrostig film på däcken. Detta påskyndas av bl.a. solvärme.
Använd ett milt medel, t.ex. ett bilschampo och gnugga hellre lite mer med en svamp eller mjuk borste.

För att sedan få tillbaka den svarta däckglansen använder man ett rekonditioneringsmedel för däck. Se mer om detta på rekonditioneringssidorna.


Spoilers

Här samlas sommartid en hel svärm av insekter och dessa kan vara väldigt svåra att få bort.
Du kan alltid föröka att gnugga med svamp och bilschampo, men mitt tips är att du använder ett alkaliskt medel som t.ex. ett fälgrengöringsmedel och sprayar på. Låt det verka ca fem minuter, om det ser ut att torka in så spraya på mer medel.

Skölj sedan bort det och här är det en stor hjälp om man har tillgång till högtryck.

Tänk på att alkaliska medel kan matta vissa material och är du osäker så testa först på en liten del.
Undvik också att spraya på lyktglas då dessa annars kan spricka.


Dubbsmuts

För att ta bort denna typ av smuts så måste man använda ett avfettningsmedel. Detta innebär att man även tar bort vaxet på den yta som man rengör.
Det finns tre sorters avfettningsmedel för asfalt och tjära.

Kallavfettningsmedel är helt vattenfria och baserade på petroleum.
De är mycket effektiva men det går ej att späda med vatten utan ska användas koncentrerade. De är heller inte så bra för miljön.

Mikroavfettningsmedel innehåller även dessa petroleum, men i en lägre halt och de går att späda med vatten. Späd dock ej för mycket då de tappar effekten ganska snabbt, se vad det står på etiketten.

Avfettningsmedel baserade på vegetabiliska oljor är de mest miljöanpassade avfettningsmedlena. De är i regel spädbara med vatten i samma grad som mikroavfettningsmedlen.

Alla tre sorters avfettnigsmedlen löser effektivt asfaltstänk på bilen. De har dock vissa nackdelar också.
De kan vara aggresiva mot gummidetaljer, så var försiktig vid lister.
De kan orsaka sprickor i lyktglasen, särskilt på nyare bilar, då dessa är tillverkade av ömtåligare material.
Låt de ej heller torka in på lacken då risken är stor för missfärgningar.


Flygrost

Ibland kan man få brunröda prickar på lacken, ofta på bakre delen av bilen. Man ser dessa lätt på en ljus bil, men man kan känna dem som små ojämnheter på lacken genom att dra med handen på lacken.
Det finns många olika teorier om vad som orsakar dessa missfärgningar. Bland annat att det beror på föroreningar i nederbörden, syarregn.
En troligare orsak är att de uppkommer genom att metallpartiklar fastnar på lacken. Dessa rostar sedan och fastnar ännu hårdare på ytan. Dessa partiklar kan komma från bromsskivor, dubbar eller om man parkerar bilen nära en järnväg.

För att ta bort dessa metallpartiklar kan man använda sig av ett syrabaserat rengöringsmedel.

Det finns särskilda järnoxidborttagare. Man kan även polera bort dem, men det kräver rätt så mycket efterarbete.

Ett tredje alternativ är att använda en speciell lerrengörare.
Det är en sorts hård lera som man fuktar med vatten och polerar på fläckarna med.


Motortvätt



För motortvätt kan man använda samma medel som för asfaltborttagning.

Du bör skydda fördelare och övriga eldetaljer med plast innan du börjar. Tvätta aldrig när motorn är varm. Då är risken stor att du skadar detaljer och om du använder ett petroleumbaserat avfettningsmedel så kan det börja brinna.

Spraya på avfettningsmedlet och låt det verka tills du ser att smutsen har börjat släppa. Vid de ställen som du har tuffare smuts så kan du hjälpa till och skrubba lätt med en mjuk borste och tvättmedel.

Skölj sedan med varmt vatten. Var bara mycket försiktig när du sköljer. Dels för att inte ha sönder något och dels för att inte få in vatten i elektriska komponenter, vilket kan få ödesdigra följder.

Efteråt så kan du spraya eldetaljer med fuktutdrivande medel. Till sist så kan man spraya gummidetaljer med ett vinylrekonditoneringsmedel.



Rutorna

Rutorna rengör man med vanligt fönsterputsmedel.
Ett tips är att göra detta som ett av de sista momenten i tvätten av bilen..
Annars finns risk att man skvätter på rutorna och får fläckar, som man ändå måste putsa bort.
Använd en ren bomullsduk eller frottehandduk för att putsa med.
Eftertorka med en annan duk, som är helt torr.
På detta sätt minimerar man risken att få flammighet på rutorna.

Dessa gör man bäst i att vänta till slutet att göra rent. Detta gör man med ett bra fönsterputsmedel. Spraya på och låt verka ca 15 sek, putsa sedan med en ren trasa. Eftertorka sedan med en annan helt ren och torr trasa av frotté eller bomull. Man kan även med fördel anväda så kallade mirakeldukar.
En del föredrar att använda tidningspapper istället för trasor att putsa med.


Bakljuskåporna

Eftersom dessa sitter bak på bilen så kan de bli väldigt smutsiga.
Här är hemilgheten egentligen inte hur man gör rent dem, utan hur man INTE gör rent dem.
Eftersom kåporna ofta är tillverkade i någon form av polymerplast, så ska man inte ha vissa typer av medel på dem.
De kan då spricka. Antingen spricker de rejält, och då är det ofta i kombination med att det varit spänningar i plasten, från tex någon skruv.
Eller så kan de med tiden bli mjölkiga. Detta är små smp sprickor i materialet som gör att de ser vita ut. Detta kan ibland poleras upp så det blir lite bättre.

Så vilka medel ska man inte ha på kåporna?

Jo, man ska undvika all form av kallavfettningsmedel, då dessa innehåller lösningsmedel av någon form, som kan orsaka skador i plasten.


Gummilister

Precis som med bakljuskåporna så ska man vara lite försiktig med att använda tuffa lösningsmedel på dessa.
Gummit kan vara av olika kvalitet och sammansättning. En del är känsliga och kan av lösningsmedel svälla.
Använd vanligt bilschampo eller alkalisk avfettning för att tvätta gummilisterna.
Om listerna förlorat sin glans kan man behandla dem med vinyl- eller gummirekonditioneringsmedel.








Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014