Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Lite roliga biltvätthistorier





Här finner Du notiser och artiklar om allt möjligt som har med bilvård att göra.


Slå nollan till tvätten

Mobiltelefonerna får allt fler funktioner.

Förutom att ringa, skicka e-mail, läsa börskurser och nyheter kan vi snart också beställa biltvätten på nallen.
Telecom Finland testar redan tjänsten på två Esso-stationer i Helsingfors. Standardtvätt? Slå 0600 8000 50 på GSM-telefonen. Önskas även vax? Slå slutsifforna 60 istället. Pris 50 respektive 60 Mark som debiteras telefonräkningen: Fördel? Du slipper stiga ur bilen för att gå till kassan och betala.



Dyr biltvätt

GÄLLIVARE (TT)

När Norrbottens nye landshövding Kari Marklund åkte till Gällivare i sin splitter nya bil krävdes en tvätt vid framkomsten.

Men när chauffören körde in på mackens automattvätt stängde kommunen samtidigt av vattnet.
Torrborstningen satte igång och bilen blev fullständigt blästrad.
Omlackeringen gick på 20 000 kronor.
Troligen blir det kommunen som får stå för självrisken eftersom den inte meddelat att vattnet skulle stängas av, skriver Norrländska Socialdemokraten.


Kontrollmärken

MALMÖ (TT)

De nya bilskattemärkena är inte tvättäkta. Många bilägare har fått se kontrollmärkena försvinna efter ett antal automattvättar.

- Problemet är att det bläck som används på märkena inte tål alla typer av avfettningsmedel. Vi har valt ett miljövänligt bläck. Märkena tål avfettningsmedel avsedda för plast och i princip de flesta rengöringsmedel som fordonsägarna normalt använder för lack och plastdetaljer på bilen, säger Annika Nordin på vägverkets trafikregister till Arbetet-Nyheterna.
- Just nu håller vi på att testa ett nytt bläck från Tyskland som verkar mycket lovande. Går allt som vi hoppas beräknar vi att börja producera kontrollmärken med det nya bläcket i oktober, berättar Annika Nordin.

De nya kontrollmärkena infördes för att underlätta avställning av fordon. Märkena har ett ytskikt som kan skrapas bort. Då blir en fyrsiffrig kod synlig och denna använder fordonsägaren när bilen ska ställas av. Tyvärr är det vanligt att märkena skrapas bort av rent okynne, vilket leder till att bilägaren får beställa och bekosta ett nytt märke, som kostar 20 kronor.


Carmencita

BOGOTA (TT-Reuter)

Anläggningen har på rekordtid blivit Colombias mest besökta biltvätt.
The Sexy Car Wash i staden Pereira lockar omkring 80 bilägare om dagen - och en hel del medhjälpare som åker snålskjuts för att få vara med.

Förklaringen är en typ av bilservice som aldrig förut prövats i Colombia: alla som tar hand om bilen på tvätten är kvinnor och de har inget mer på sig än en liten tyglapp.
- Jag hittade de här flickorna i stans fattigare delar och de gillade verkligen idén, försäkrar ägaren Euler Soto.
- Det har inget med prostitution att göra, för de här flickorna behöver inte sälja sig för att tjäna sitt levebröd. Kunderna gillar det också - det kommer fem, sex stycken med varje bil som ska tvättas.

Priset är också fem gånger så högt som på en vanlig biltvätt. Två av flickorna dansar runt bilen medan 13 andra tvättar den.
Flickorna har stränga instruktioner att rikta en vattenslang me högt tryck mot kunder som blir närgångna. De anställda förväntas tjäna 400 dollar i månaden, tre gånger den colombianska minimilönen. Säger chefen. Soto tänker utvidga verksamheten till storstäderna Cali och Medellin.



Äventyr i tvätten...

Från Stackens bilvårdsforum

Hej! Jag bor i Malmö och där finns en Carlitetvätt på statoil jag har tvättat bilen där en gång med bra resultat, men jag tycker inte om maskintvättar. Jag har fastnat i två stycken. Första gången så hakade borsen som går över motor huv, tak, bagagelucka, fast sig på motor huven. Hade 1 månad innan hämtat bilen från lackbehandling. När jag väl kom ut ur den imla maskinen och tittade på bilen så hade den fördärvat både kofångaren och lacken som var len som sand papper. Då fick jag lämna in bilen igen. Men det fick Q8 betala. Efter ett halvår så tänkte föll det sig så att jag åkte till preem och in i deras maskintvätt ( obs! högtryck). När ungefär halva tvätten hade gått så stannade maskinen vid mitten av bilen och sprutade på som attan. Där stod den ca 5 minuter tills att någon ur personalen hade upptäckt att något inte stod rätt till i tvätten. Då när jag kom ut med bilen så körde jag hem och tvättade bilen för hand eftersom bilen var lika skitig som innan fast in dränkt i kemikalier. Nu tvättar jag bilen oftast hemma med svamp och såpa. Eller på fun wash. Det är en kärcher högtryckstvätts anläggning som är mkt bra. För er som bor i Malmö rekomenderas denna anläggning som ligger vid Fair play (tennis anläggning). Mvh Gustaf


Hej, olyckor i tvättmaskiner är inte vanliga. Du har haft otur som varit med om två stycken. Men vissa saker av de som inträffar kan mans skratta åt efteråt. Som den äldre herre som skulle backa ut ur tvätten (vilket man skulle göra) men hadedörren öppen så han skulle se bättre. Dock var protöppningen till hallen inte tillräckligt bred... En annan man bestämde sig för att inte backa ut, utan försökte vända bilen i tvätten! Han lyckades vända ett kvarts varv, sen satt han fast! Eller varför inte den herre som trodde att tvättmaskinen stannat och öppnade bildörren för att kliva ur bilen. Innan han hann ut möttes han av en ordentlig högtrycksstråle. Han fick inte bara bilen tvättad...


Maskintvätten här hemma hade rörmokaren varit och mekat med. Efter det att han hade skruvat klart så glömde han vrida på vattnet igen!!!! Ni kan ju gissa hur snygg nästa bil blev som skulle tvättas, den blev ju inte LITE repig!!!!


Eller han som tvättade bilen på Shell i Täby, som fick hela tvätten genom vindrutan...


Eller stackaren som efter det att tvätten var klar upptäckte att någon hade knutit fast muttrar i borstarna...


Den fråga jag fick utspelade sig på OK, Årsta Partihallar, i GDS-hallen där jag fint står och polerar min bil när en kille kommer fram till mig och undrar varför inte dammsugaren fungerar. -Vilken dammsugare? undrar jag. -Den som kommer ned i från taket. Det visade sig att han hade försökt att dammsuga bilen med utsugningslangen som man kopplar på avgassystemet. Mmmm, det var inte svårt att dra på mungipan då inte.



Från Louis (Stockholm) kommer följande berättelser

En dag innan jul för ett antal år sedan var jag ute och snyggade till lite på planen. Tömde papperskorgarna och fyllde på med papper osv. Då såg jag en dam med en gammal Passat sitta i tvättkön. Den gamla tvätten gick inte så snabbt så vi hade damsugaren i tvättkön. Tänkte att hon ska säkert bara dammsuga bilen. Tiden gick och hon avancerade i tvättkön. Jodå hon damsög noga sin bil. När hon var klar fortsatte hon i kön... Jaha, nå måste jag nog göra någonting, tänkte jag. Det var ju bara en bil kvar innan det skulle bli hennes tur. Jag knackade på rutan och förklarade för henne att hon nog inte borde tvätta sin bil eftersom hon hade "det där på taket". Hon blev lilte irriterade och sa att hon hade minsann tvättat med takräcke på taket förrut. Jo, sa jag, takräcke går bra, men inte julgranen!

En annan historia. En kille skulle tvätta sin splitter nya Hyundai Scoupé i vår gamla portalmaskin. Han körde vackert in bilen. Satt kvar där medan maskinen långsamt vandrade över bilen och sprutade avfettning. När maskinen kommit förbi framdörrarna kom han på att han hade glömt antennen kvar på sin nya fina bil. Raskt öppnade han dörren, sprang bak och skruvade av antennen. Han blev nog lite blöt, men räddade ju antennen. Värre var väl att tvätten var påvär framåt mot motorhuven. Vad tror ni hände med förardörren som stod öppen? Det tog ungefär hela dagen att separera tvätten från hans bil!



Borste bäst i bilbadet

Reportage hämtat från Göteborgsposten ekonomi, 19980927, av Pia Svensson

Skeptisk mot högtryck.
- En lack som är repad med borsttvätt går alltid att polera.
En bil som blivit förstörd med starka kemikalier i en högtryckstvätt måste lackeras om, säger Olle Pilmann.

Publicerad 2003-09-14

Den nya borstfria biltvätten har kostat Olle Pilmann en halv miljon. Men helst skulle han vilja slänga ut den.

- Det är som att borsta tänderna med en vattenslang, säger han.

Roger Paulsson äger en röd Opel Omega 1988 års modell som han köpte förra året. Vid första biltvätten bestämde han sig för att pröva den borstfria högtryckstvätten på en av bensinmackarna i Göteborg.

- Kanon, tänkte han. Men det var då det.
- Hela bilen blev alldeles matt. Jag försökte rubba, vaxa och dona men jag fick aldrig tillbaka lystern på den röda färgen, den blev nästan som vit, särskilt på bakskärmarna. Det hela slutade med att Paulsson fick lackera om bilen.
- Jag fick olika förklaringar, att syrahalten kunde vara hög på tvättmedlet och att lösningsmedlen som användes kunde vara för starka. Numera tvättar Roger Paulsson sin bil för hand. Olle Pilmann driver Bilbadet i Göteborg sedan 14 år och har många år bakom sig i branschen. Redan som 14-åring arbetade han med Sveriges första borsttvätt på Slakthusgatan i Göteborg i början på 60-talet. Som mest rullar 700 bilar genom tvätten på Bilbadet varje dag. För två år sedan installerade han en borstfri biltvätt. Han var orolig för att tappa kunder när uppgiften om att borsttvättarna repade lacken började cirkulera bland bilägare. Men i dag är han besviken.

- Bilarna är fortfarande smutsiga när de rullar ut. Jag älskar bilar men än i dag har jag inte sett den högtrycksmaskin som gör en bil ren. Det krävs det där lilla sista med borstarna. GP testade båda varianterna. Bilen blir renare men inte ren i den borstfria tvätten. Leran är borta men det ligger en tunn hinna kvar av grå smuts på bilen. Särskilt tydligt är det på taket och fönstren. Trycket i vattenstrålarna ligger på mellan 130 och 150 bar. En högtryckstvätt som används för hemmabruk har hälften så högt tryck. Olle Pilmann vill inte använda hur starkt tvättmedel som helst.
- Det finns medel som har ett pH-värde på 12-13. Tänk då på att lut har ett pH-värde på 14. Ett starkt tvättmedel riskerar att skada lacken ännu mer än borstarna och det tar bort allt skyddande vax på bilen. Visserligen kan man spruta på ett vattenbaserat vax efteråt men det håller inte särskilt länge, säger han. Vid nästa tvätt med borstar försvinner den grå hinnan på GP:s testbil. Tvättmedlet har ett pH på åtta. Enligt Olle Pilmann är de eventuella reporna som blir med borstarna försumbara.

- Det är klart att lacken slits som allt annat men reporna som blir i borsttvätten är ytliga och lätta att putsa bort. Ett sandkorn i en tvättsvamp gör betydligt djupare repor. Och är bilen vaxad när den körs in i tvätten är det bara vaxet som repas. Vid borsttvätt används dessutom bara en tiondel så mycket tvättmedel som vid högtryckstvätt. Men kunder frågar efter den borstfria tvätten.

- Det är bilägarna med alltifrån gamla rostiga folkvagnar till splitter nya Mercedes. Det är som en modegrej. Men jag rekommenderar inte högtryckstvätten, säger han. Men det gör däremot Jan Svelander på Preem. Företaget ska byta alla sina borsttvättar mot högtrycksmaskiner. Bara i höst handlar det om en investering på 16 miljoner kronor för 20 nya maskiner.
- Vi tror att borsttvätten skrämmer folk. I dag är det bara 20 procent av våra kunder som tvättar bilen i våra hallar. Vi bygger stora badrum för bilarna och jag tror att vi kommer att få nya kunder på det sättet, säger han. Såväl Svelander som hans kollega på konkurrenten Shell, Fredrik Josefsson, betonar att bilen inte blir lika ren i högtrycksmaskinen som vid borsttvätten. Men Josefsson är övertygad om att högtryckstvätten vinner i längden.
- Det är i princip det enda vi satsar på i dag för den är skonsammare mot lacken. Men en sak är säker, jobbar man med högtryckstvätt får man vara beredd på ett tufft arbete. Det har tagit oss ett och ett halvt år att komma så långt som vi har kommit i dag. Vi har en anläggning i Ängelholm som jobbar med den grå hinnan, säger Fredrik Josefsson. PH-värdet på medlen som används vid högtryck kan variera på mellan 8 och 13. Enligt miljö- och hälso-skyddsenheten i Göteborg får pH-värdet på smutsvattnet som lämnar biltvättarna inte överstiga 8. Hur högt värdet är på lösningen som träffar lacken har myndigheten inga synpunkter på.









Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014