Ny teknik i biltvättarna - Carlite
Reportage av Stacken, 20000312, av David Löwenstein
Tack till Thomy Samuelsson på California Sverige.
|
Har ni hört talas om de nya borstarna som nu blir allt
vanligare i våra biltvättar?
De har många olika namn i folkmun, några exempel
är repfria borstar, silkonborstar, och så här
i melodifestivaltider varför inte en lätt jämförelse
med Roger Pontare...
Orginalnamnet är i alla fall Carlite och här kommer
en liten inblick i biltvättens historia som lett fram till
Carlite.
|
Ända sedan biltvätten automatiserades så har det varit
samma grundprinciper som gällt vid tvättandet.
Man har använt sig av borste, rengöringsmedel
och vatten. Principen är att lösa smusten från bilen med
vatten och kemikalier, sedan ska borstarna mekaniskt transportera bort
smutsen från bilen.
Efteråt sköljer man med vatten för att få bort lös
smuts och kemikalierester.
Högtryckstvättar
För ett par år sedan gjorde de rena högtryckmaskinerna
sitt intrång.
På dessa hade man tagit bort borstarna och ersatt dem med en kraftiga
vattenstrålar.
Tanken är att inget annat än rengöringsmedel och vatten
ska komma i kontakt med lacken.
Man hade nämligen vid denna tiden börjad att införa så
kallade vattenburna lacker i bilindustrin.
Dessa lacker är mer miljöanpassade än de traditionella
lösningsmedelsbaserade lackerna.
Problemet är bara att de också är ömtåligare
och mjukare, de är mycket lättare att repa.
Och just detta upptäckte många bilägare som tvättade
sina ögonstenar i bortstvättar.
Bilarna blev fulla med tvättrepor efter borstarna.
Genom högtrycksmaskinernas intåg så försvann detta
problemet och biltvättarna kunde ju behålla även de mest
kräsna kunderna, man repade inte bilarna och inga borstar som kunde
riva bort backspeglar, vindrutetorkare eller takräcken.
 |
Laserwash
4000 är en av de kraftigaste högtryckstvättarna som
finns.
Återförsäljare av dessa i Sverige är California
Sverige. |
Under ett par år i mitten på 90-talet så var det till
största delen enbart rena högtrycksmaskiner som installerades
i Sverige.
Nu var det emellertid så att nya problem skapades med detta.
Trafikfilm
Begreppet trafikfilm gjorde sig känt
bland de som tvättade bilar i högtryckstvättar eller borstlösa
tvättar, som de också kallas.
Detta är ett fenomen som man måste känna till om man ska
se det.
Vissa bilar har efter en tvätt ett tunt skikt av damm som sitter
kvar på lacken. Detta sitter dock inte hårt, man kan enkelt
ta bort det genom att dra fingret försiktigt på lacken.
Teorierna om varför denna trafikfilm inte försvinner helt på
alla bilar är många.
Vissa hävdar att det har med statiskt elektricitet att göra.
Faktorerna som påverkar är många; hur länge sedan
är det bilen tvättades senast, när vaxades den, rengöringsmedlena,
årstid, geografisk placering etc.
Nu var biltvättarkunderna uppdelade i två läger, de som
tvättade i borsttvättar och accepterade tvättrepor, och
de som tvättade borstlöst och accepterade att tvättresultatet
inte blev 100 procentigt.
 |
Nu började
man installera så kallade kombinationstvättar. Detta är
biltvättar med både borstar och rejäla högtrycksaggregat
på samma maskiner.
I en sådan maskin kan man välja vilken typ av tvätt
man önskar, och biltvättarna kan erbjuda båda kundkategorier
tvätt med samma maskin. |
Carlite
Nästa steg i utvecklingen presenterades av samtliga stora tvättmaskinstillverkare
på Automechanikamässan i Frankfurt 1998.
Då visade man upp borstar som var gjorde i ett helt nytt material
- Carlite.
Så hät
ser Carlite borstarna ut.
Dessa borstar har centimeterbreda "strån", som är
luftiga och lätta. Man kan närmast jämföra de
med mjuk och böjlig frigolit.
Carlite borstar har de egenskaper att de inte ger några repor
på bilen eftersom de inte roterar med lika hög hastighet
som de traditionella, och så är det mycket lättare.
Men de ger ju ändå en mekanisk bearbetning på bilen,
vilket gör att man får bort trafikfilmen.
Carlite har dessutom visat sig ha en annan unik egenskap, de tillför
en närmast polerande effekt på bilen. Så inte nog
med att man får bilen tvättad, utan bilen får sig
en lättare polering också. Man ska dock därmed inte
tro att man slipper att vaxa bilen vår och höst för
det.
|
|
En biltvätt som har Carliteborstar är dessutom
lättare att hålla ren borstarna på än en traditionell.
Läs mer om detta problem under borsttvättartikeln.
Uppgifter från leverantörer av Carlite säger att livslängden
på en sådan borste är 30 0000 - 40 000 tvättar.
Har då dessa borstar inget negativt?
Tja, man upplever det som om att de väsnas mer än vanliga nylonborstar.
Ja vissa bilägare kan nog bli förfärade över vilket
slamrande det blir på bilen.
Visst har det tidigare dykt upp olika varianter på
borstar och det har testats olika material som tyg, filt och olika plast-
och gummiblandningar. Men de har alla haft någon nackdel vilket
gjort att man ofta gått tillbaka till vanlig polyetenborstar. Men
Carliteborstarna har nu funnits ett par år och deras popularitet
håller i sig ännu.
Till startsidan
|
|