Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Är Clas Ohlson maskinen ocillerande?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-05-13 12:23:29DTM,
Medlem p?Stacken sedan 2004-02-09
Läst 7781 gånger 
Som rubriken lyder. Alltså deras Cotech med dubbla trissor.

Om den inte är det är Rustas Julas osv det?
(dvs andra max 500kr maskiner med dubbla huvuden)


Postad 2005-05-13 14:26:28patsod, Västerås
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-24
Läst 7776 gånger 
Yepp!

Den är oscillerande. I utseende verkar den snarlik den på Rusta. Samma data osv.

//Patric


Postad 2005-05-15 09:31:42CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7739 gånger 
Flertalet billiga maskiner som kallas polermaskiner just för bilar (oavsett om det är en elle tvp trissor) är vanligtvis oscillerande.

Roterande maskiner anses oftast mest för proffs och då de säljs till amatörer kallas de sällan (aldrig?) bilpolermasiner.

Det enklaste är väl att läsa/kolla på produktern - du ser hur polerkuddarna är infästade - roterar de bara eller roterar och rör de sig själva i en cirkel också?


Postad 2005-05-24 21:49:53kalle2345,
Medlem p?Stacken sedan 2005-03-31
Läst 7658 gånger 
Har också precis köpt Clas Ohlsson maskinen Cotech.
Om den är oscillerande så är det väl en ganska bra maskin om jag fattat rätt. Jag har aldrig maskinpolerat men hållit på mycket med rekonditionering för hand.
Jag tyckte manualen till Cotechen var värdelös.
Det följer med 2 skumgummikuddar och 2 tunna frottekuddar, det kunde ju stå hur de skall användas.
En manual förutsätter ju att man är nybörjare.

Någon som kan ge mig en kort beskrivning när kuddarna skall användas och med vilka medel de passar bäst.
Jag brukar använda Hagmans och Sonax polish med glansvax efteråt. Kanske kräver maskinen andra produkter?
Även tacksam för andra tips om hur man får ut mest av Cotechen. Tänkte prova först med en äldre motorhuv som jag inte är så rädd om.
Sedan är det tänkt att jag bara skall polera upp en lack som redan är ganska blank, den är för övrigt nylackad sedan några år tillbaka och kanske lite ömtåligare än normalt.


Postad 2005-05-25 09:53:31Morris,
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-24
Läst 7645 gånger 
Tips; använd INTE de medföljande padsen till din maskin, köp riktiga pads på t ex Micro eller Auitoexperten. Dom som medföljer håller inte, trasar sönder sig med risk för att förstöra lacken.

Några polertips; Den osillerande maskinen använder man till sista steget (lackförsegling). För att få bort tvättrepor, oxidation m.m. krävs det en roterande maskin och någon form av cleaner. Ju grövre repor, oxidation dessto hårdare pads och kraftigare cleaner. Testa dig fram från mild till hårdare.

Eventuella polerrosor som kan uppstå med den roterande maskinen tar du bort med någon form av polish och osillerande maskin.

Som sista steg lägger du ett lackskydd, antingen för hand eller med osillerande maskin. När du är klar tittar grannarna med avund på din bil...;)

Vad det gäller produkter finns det en uppsjö!!

Jag använder följande produkter från Lahega;

No1 Powercut 11
tillsammans med en roterande maskin med gula el. hårdare pads. OM lacken är kraftigt oxiderad och/eller om det är mycket tvättrepor, djupa repor.

No1 Finecut 17
tillsammans med en roterande maskin med gula pads om lacken inte är oxiderad och det endast är ytliga tvättrepor.

No1 Waxpolish 23
tillsammans med en osillerande maskin & vita pads för att få bort ev.polerrosor/flammighet. Powercut 11 kan ge polerrosor, men Finecut 17 sällan gör det.

No1 Brightguard™ 37A+B
avslutar med lackfösegling i två steg. "A" läggs med osillerande maskin, lämna en vit yta av skyddet. Låt det sitta ca 10 min. Lägg därefter på "B" för hand med en ny svamp/påstryckare. Låt även det sitta i ca 10 min. Polera av allt med osillerande maskin och vita el. svarta pads. Efterpolera med renfrottéhandduk.

.morris


Postad 2005-05-26 12:26:21mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 7638 gånger 
Nog går det att ta bort tvättrepor med en Oscillerande maskin, det tar bara lite längre tid. Har själv gjort det och fördelen är ju att man inte kan göra lika stor skada som med en roterande. Man måste öva ordentligt på nånting före man går på sin bil med en roterande maskin.


Postad 2005-05-28 01:01:22Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7596 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-05-28 20:44:19STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 7584 gånger 
Instämmer man tar repor med rätt medel med denna två hövdade maskin.


Postad 2005-05-29 21:38:05Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 7566 gånger 
Visst tar man bort repor men de får inte vara allt för djupa.


Postad 2005-05-29 23:56:23Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 7557 gånger 
Meddelandet borttaget!




Denna tråd är stängd och det går inte att göra fler inlägg.
För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014